H

hallonsmurf

Vad är era erfarenheter av boxmattor/gummimattor? Har en stor häst som skaver bort pälsen på haserna och det blir sår... Han står nu på mkt spån (matvrak...). Hjälper det med boxmatta tro? Eller är hasskydd att sätta på nattetid något och ha? Tips på vad man bör tänka på, pris, var ni köpt era mattor?? Blir det mkt äckligt undertill, med urin som rinner mellan mattkanterna och stannar undertill? Tacksam för alla synpunkter! :idea:
 
Sv: boxmatta

Jag skulle börja med att låta hästen stå på bädd istället.Lägg rikligt med torv som du vattnar lite och trampar till,sen rejält med spån över detta och mocka bara ur skiten.Så slipper hästen ligga på golvet.
 
Sv: boxmatta

Vi har boxmattor till våra hästar och är väldigt nöjda. Det händer ibland att de sparkat bort all halm från någon fläck men de har aldrig nötta partier trots att de ligger ned varje natt. våra mattor har vi köpt hos gimmex.se
 
Sv: boxmatta

asså om man har såndär boxmatta ska man ha spån över då? har alltid funderat på det. för min kompis har ingenting över och det såg så tråkigt och obekvämt ut :P så är tvungen att fråga. :P
 
Sv: boxmatta

Vi har ett tunt lager spån precis där hästarna brukar kissa men sen har vi mycket halm. Grannen kör med bara spån (eller kan det vara torv?) fast då ett rejält lager.

Något sorts strö ska det vara just för att suga upp.
 
Sv: boxmatta

Är också nyfiken!

Sen att jag skulle lägga ett tunt lager över mattan skulle nog aldrig hända, jag skulle ha lika tjockt lager som vanligt (se:tjockt)

Är det snålhet som gör att man ger hästen mindre spån, eller är det dumt att fortsätta med samma mängd?

Eftersom gummimattorna är räfflade så tycker jag det känns som att äckligt spån kanske fastnar där i skårorna, och då blir dom inte särskilt enkla att få bort :/
 
Sv: boxmatta

Vi har mattor i alla boxar och är så nöjda så det går inte att beskriva.

Har provat bädd tidigare, men det fungerade dåligt och var ett dj-a jobb att ta ut.

Vi lägger ett ganska tunt lager spån på för att suga upp, men för hästens ligg-komfort behöver man ju bara se till att det är så pass mycket strö så att den inte behöver ligga i skit.

Det blir väldigt snabbt och lättmockat, och gödselhanteringen blir ju också billigare med mindre strö.
Väldigt prisvärt!

Vi tar ut dem varje sommar, och det är förvånansvärt vad lite det rinner ner under dem. (Det luktar t ex inte i närheten av vad en bädd luktar ... :angel:)
Men då var vi väldigt noga i inpassningen också, så att mattorna sluter ganska tätt runt väggarna.

Alla hästar ligger ner på nätterna, så det är uppenbarligen helt OK för dem.
 
Sv: boxmatta

Räfflorna ska väl ändå vara neråt!?!

Jag skulle aldrig köpa mattor, utan lägga en tjock bädd istället. Billigare, fräschare och mjukare. Kalka och salta i botten först så luktar det mindre.

Kiss försvinner inte av sig själv. En del rinner ner under mattorna, där det kan lägga sig och "gona till". En dag ska det rengöras, och DET luktar f*n kan jag lova.
 
Sv: boxmatta

Mattorna är räfflade på på ovan och undersidan men de stora räfflorna ska vara neråt.
Jo, det rinner ner urin mellan mattorna och det måste rengöras och det luktar pekka men det är en gång om året som vi gör det. Där i mellan luktar det inget.

Jag försökte med permanentbädd i en av mina boxar men 1) pga mycket markfukt så blev betongen för blöt underifrån och 2) en häst som grävde upp allt - så jag slutade med det.
 
Sv: boxmatta

Kan man lägga nåt under mattorna (typ kalk) för att få det att bli mindre ofräscht under?
 
Sv: boxmatta

jag hade kalk under mattorna i en box men det gjorde ingen skillnad när vi väl tog ut mattorna inför stallstädningen.

Sen kanske det finns olika sorters kalk, jag använde samma som vi slammar väggarna med.
 
Sv: boxmatta

Jag använder gummimattor sedan 1,5 år tillbaka och är mycket nöjd. På mattorna har jag halvbädd (som sköts på samma sätt som innan mattornas tid), vilket medför att inget kiss rinner genom mattorna. Inför utmockningen bävade jag för lukten, men till min förvåning luktade det inte illa alls.
 
Sv: boxmatta

Boxmatta funkar säkert. Ett billigare alternativ är att ha permanentbädd i boxen. Det hjälper till min häst som skaver sina haser annars.
 
Sv: boxmatta

De flesta mattor jag har sett har inte räfflor på ovansidan. Det finns ju hundratals varianter, allt från 15 till 35 cm tjocka (när jag gjorde en snabb sökning på nätet) med olika material och utformning.
 
Sv: boxmatta

Jag har en matta som heter softbed och är som en mjuk kudde med en liten lägre kant runt. Den täcker inte hela boxen utan jag har lagt den där hästen brukar ligga och så har jag spån runt om som vanligt och ett tunt lager på om hästen skulle råka bajsa eller kissa just på mattan. Det fungerar mot skav på haserna helt klart och man vet att hästen alltid ligger mjukt samt att det isolerar också. Jag har provat bädd men tycker att det är alldeles för jobbigt när den ska ut så jag föredrar mattan. De är dock tunga och otympliga när man ska sommarstäda men har man hjälp så går det bra. De är dock dyra men man sparar spån eftersom hästen inte kan blanda runt så mycket i boxen och spån är ju dyrt så det lönar sig i längden.
 
Sv: boxmatta

Vi har en matta som inte är räfflad på ovansidan, den är som ett "pussel". Ifjol bytte vi box och flyttade den och det var inga problem att det stank särskilt under den. Det var inte blött öht under men visst såg man att det farit mellan lite någonstans. Använder lika mkt spån (ej bädd) som innan ovanpå och är noga att sopa mattan varje dag när jag mockar.

Är helnöjd! Inga skavsår! :banana:
Är absolut inte för att vi var snål med ströet utan för svårigheterna med liggsår då spån verkar åka undan hur mkt man än har. Bädd är inget som tilltalar i vårt stall.
 
Sv: boxmatta

knapplån


Sån här matta hade vi i stallet där jag hade hästen innan. Och de är verkligen kanon!
Mjuka och sviktande och ingen lukt. Dessutom helt halkfria.
Men de tål inte hästar som står och skrapar med hovarna i golvet.

Blir de slitna lyfter man bara ut de bitar som är trasiga och byter ut dem. Men de är också rätt dyra.
Jobbiga att sopa, men om man har dem på gången får man ett tyst stall.


Inte världens bästa bilder kanske...
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 843
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp