Boxstorlek

the_connemara

Trådstartare
Hur stora boxar har ni i nuläget? Till vilken storlek på häst?

Hur stora skulle ni vilja ha om ni fick önska fritt?

Gäller boxar för hästar som är inne nattetid.
 
Sv: Boxstorlek

Hur stora boxar har ni i nuläget? Till vilken storlek på häst?

Hur stora skulle ni vilja ha om ni fick önska fritt?

Gäller boxar för hästar som är inne nattetid.
3*3 till d-ponnyerna och 4,5*3 till varmblodstravaren. Den större boxen skulle jag kunna tänka mig till alla tre, men det funkar bra med 3*3 till ponnysarna (de behöver inte ligga i kisset eller bajset utan har gott om plats) ändå. Jag tycker att det är viktigt att de kan ligga utsträckta om de vill (inte för att de gör det så ofta men ändå), och det är inga som helst problem för någon av dem. Sedan vill jag att hästarna ska kunna rulla sig utan att bli smutsiga av kiss eller bajs. Det funkar också bra.
 
Sv: Boxstorlek

3*3 islandshäst i stor c-ponny storlek. Tycker hennes box räcker till - och nästan blir över. Hon har massa plats att greja omkring på. Större vore säkert trevligt för henne men inte nödvändigt.
 
Sv: Boxstorlek

Våra tre boxar:
c-ponny damen: 3,2x3,2, gammelmannen: 2,8x3,6 och fullblodet har 3,9x3,6.... skulle gärna tänka mig det största måttet till alla men det går inte -max strl nu iom pelare/bjälkar men alla 3 trivs bra som det är....
 
Sv: Boxstorlek

Har 3x5 till en 155cm häst och 148cm ponny. Alltså varsin =). Skulle gärna haft ännu större, en box kan aldrig bli för stor!
 
Sv: Boxstorlek

Har 3x5 till en 155cm häst och 148cm ponny. Alltså varsin =). Skulle gärna haft ännu större, en box kan aldrig bli för stor!

jodå, det kan den i mina ögon. skulle inte vilja ha en box som är så stor att hästen kan trava/galoppera omkring i den. då kan man ju lika gärna ha hästen på lösdrift t.ex.

vet ej hur stor boxen min häst står i är, men skulle tippa på 3,5x3,5 eller 4x4... ingen aning faktiskt, kan kolla imorgon ;)
 
Sv: Boxstorlek

jodå, det kan den i mina ögon. skulle inte vilja ha en box som är så stor att hästen kan trava/galoppera omkring i den. då kan man ju lika gärna ha hästen på lösdrift t.ex.

vet ej hur stor boxen min häst står i är, men skulle tippa på 3,5x3,5 eller 4x4... ingen aning faktiskt, kan kolla imorgon ;)

Titta gärna efter, jag är lite sugen på 4*4 för att ha gott om plats med höförvaring, vatten och krubba (ev fasta alla tre beroende på). Så det hade varit kul om du kunde ge erfarenheter på de måtten :)
 
Sv: Boxstorlek

Jag har själv ritat mitt stall med fyra boxar. Alla boxar håller måtten för att en stor häst på 170 cm ska kunna stå där.

3 boxar är 3x4= 12 kvm
1 box är 2.70x3,5= 9,5 kvm

Anledningen till det konstiga måttet på den minsta boxen är för att den inte var inritad från början. Men ville göra den så stor som det gick och med minsta tillåtna mått för stor häst enligt jordbruksverkets regler.

I boxarna på 12 kvm står mina halvblod på 160-165cm och i den lilla står dotterns d-ponny och dem har gott om plats. Samt stallgången har en bredd av 3 meter.

Hoppas du fick lite inspiration :)
 
Sv: Boxstorlek

i "mitt" stall är boxarna dryga 12 kvm hästarna är runt 160 cm.
Ett underbart stall utan en massa läskiga galler.

0906257001.jpg


0906257002.jpg


inte färdigmålat på bilderna.
 
Sv: Boxstorlek

Boxen är 3*3 m. Men det är i mista laget eftersom hästen är ca 175 cm stor. Skulle gärna vilja ha en mycket större box på kanske 4*4 m istället. :d Tyvärr så finns det sällan så stora boxar. :(
 
Sv: Boxstorlek

hej. om jag fick välja kvm på box skulle jag vilja ha runt 13-14kvm för min häst han är 173ca i mankhöjd men har nuvarande ca 8-10kvm är inte säker på vad den är.
 
Sv: Boxstorlek

våra e 3,5x3,5. avelstoets är ngt större...finns regler o rekommendatoner för hur ett stall ska vara jag hade kollat upp dem ;)
 
Sv: Boxstorlek

Våra boxar är två på 9 kvm, där står en d-ponny och mitt fullblod på 1,62, de två andra är 10 kvm och där står varsitt halvblod på ca 1,70. Boxarna är inte kvadratiska, utan en aning avlånga, så det är hyfsat med plats, men hade gärna önskat lite större.
 
Sv: Boxstorlek

jodå, det kan den i mina ögon. skulle inte vilja ha en box som är så stor att hästen kan trava/galoppera omkring i den. då kan man ju lika gärna ha hästen på lösdrift t.ex.

vet ej hur stor boxen min häst står i är, men skulle tippa på 3,5x3,5 eller 4x4... ingen aning faktiskt, kan kolla imorgon ;)

Vad skulle nackdelen vara om boxen var så stor att hästen tex kunde trava i den?
 
Sv: Boxstorlek

I det stallet vi är i nu kommer boxarna bli runt 12kvm (170cm+ hästar kommer kunna stå där! :d (som min förmodligen blir).

I ett eget stall som jag hade tänkt att ha senare vill jag att boxarna ligger runt 14kvm ungefär :)
 
Sv: Boxstorlek

Våra boxar är ca 2.70*3.75 lite mer än 10 kvm. Föl boxen som byggs nu blir 3*5, 15 kvm.
Alla hästar ligger runt 1,64 å dom trivs bra.

Ang för stora boxar, hästar som rör sig mycket i boxen har en tendens att grisa ner nått fruktansvärt. Det tar hela dan att mocka till en sån häst.
Har man bara en häst så kanske det funkar, men om man ska mocka till flera springer tiden iväg.
Hästarna står sällan tort om de drar runt skiten.
 
Sv: Boxstorlek

3x4 till båda, 178 och 148 cm. jag ville ha 4x4 men det gick ej pga bruksbalkens takkonstruktion, ville jag ha större så fick dom bli väldigt avlånga och det tycker jag inte om. 3x4 räcker bra det, men om jag fick välja helt fritt så tycker jag 4x4 är idealmåttet.
 
Sv: Boxstorlek

Boxen är 3*3 m. Men det är i mista laget eftersom hästen är ca 175 cm stor. Skulle gärna vilja ha en mycket större box på kanske 4*4 m istället. :d Tyvärr så finns det sällan så stora boxar. :(

men är 9 kvadrat ens lagligt till en så stor häst..?
 
Sv: Boxstorlek

15-16 kvadratmeter till 171 cm hög shirepojke. Alldeles lagom, eller ja - givetvis hade den fått vara ännu större men nu kan han obehindrat traska runt lite och ligga och rulla utan problem.

Känns som en omöjlighet att ha för stora boxar (bortsett från att det kan bli jobbigare att mocka)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 241
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
592
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp