Boxväggar

aiquen

Trådstartare
Håller ju på att bygga boxar nu och pappa och jag är inte riktigt överens över hur höga boxväggarna ska vara. Just nu lutar det dock åt att de blir ca 140 cm, men man kan ju alltid fråga lite hur andra har det.

Så hur höga är era boxar? :)
 
Om jag inte missminner mig så är rekommendationen för stora hästar att väggarnas "fasta" del bör vara minst 120 cm PLUS galler ovanför, så att hästarna inte kan nå och skada varandra. (galler, av NÅGOT slag, måste finnas...)

Mina boxväggar varierar mycket, eftersom jag har allt från små shettisar till stooor halvblodshingst...
 
Sv: Re: Boxväggar

så man kan alltså inte ha en vägg på 150 cm utan galler mellan hästarna (men dom andra väggarna har galler)?

känner några som har det
 
Sv: Boxväggar

Måste man verkligen ha galler mellan boxarna? Verkar konstigt tycker jag, eller finns det ngn som har en bra motivering. Handlar det om ett stall där hästbeståndet är det samma i princip konstant och flocken går tillsammans hela dagarna ser jag inga problem med att inte ha galler? Jag har mest tänkt på galler som en grej för att hästarna ska "hålla sig på sin plats" och inte bråka med en häst de inte har gjort upp rang med..
 
Sv: Boxväggar

Har 130 cm runt om och sen galler upp till 210 tror jag.
Köpte färdiga moduler.
Tycker det är bra med galler då ingen häst kan komma ut med huvudet ( förutom i luckan som man kan stänga) för våra hästar biter o rycker i Uppbindningslinorna som är i stallgången då någon häst står uppställd.
De har även ner täckena som hänger på boxdörrarna....morrr....
Har 3 hästar...
 
Sv: Re: Boxväggar

(galler, av NÅGOT slag, måste finnas...)



:confused: Stämmer det verkligen??
Har inget galler och vill inte ha heller..
 
Sv: Re: Boxväggar

Man måste INTE ha galler. Regeln kan tolkas väldigt snävt av vissa insp men jag har svårt att se den länsvet som skulle hävda att du måste ha galler om insp kräver det. De har insett att de allra flesta hästar klarar sig bra/bättre utan galler emellan.

Har varit mkt disk om detta de sista åren, men jag har nyss byggt två boxar utan galler mellan (ca 150 högt). Och jag har jobbat som insp...
 
Sv: Re: Boxväggar

hur hög måste dörren in till boxen vara om man inte har galler på den?
 
Sv: Boxväggar

Jag var i ett stall en gång där väggarna var jättelåga med galler uppepå, väggen var kanske runt 80 cm hög bara. Får man ha det så?
Stallet var väldigt ljust och luftigt på det viset iaf.
 
Sv: Boxväggar

Oj, här var det liv i min gamla tråd. :D Men..

LORELIE skrev:
Jag var i ett stall en gång där väggarna var jättelåga med galler uppepå, väggen var kanske runt 80 cm hög bara. Får man ha det så?
Stallet var väldigt ljust och luftigt på det viset iaf.

Jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar, men det är tillåtet att ha galler hela vägen (från 'golv till tak') om man så vill. Dock kan det ju öka skaderiskerna, så man måste vara noga med avståndet mellan gallerna.
 
Sv: Re: Boxväggar

ameo skrev:
(galler, av NÅGOT slag, måste finnas...)

Var har du hört det? Som jag fattar det MÅSTE galler inte alls finnas. Det kan ju däremot vara BRA, men som för mig t.ex. vars hästar skulle kunna bo i samma box är det helt onödigt...

Edit: Oj, vore ju bra om jag läste tråden innan jag svarade. Det här hade visst redan tagits upp, sorry. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Boxväggar

ska ha galler runtom, men inte mellan... nu blev jag osäker igen... får väl se hur det blir :D
 
Sv: Boxväggar

Jag har en hel box vägg i mellan utan galler 2m
Takhöjd 3 m.
Jag råkade illa ut första dagen jag ägde mitt sto..
Ett annat stall.
Mitt sto och ett annat sto . Stog och gruffade igenom gallret.
Slutade med att mitt sto hade sparkat sönder hela bakhasen ända in till senan. Fick ta dit vet och sy, De kastade henne i boxen och sydde. Det var illa.
Fick box vila en längre tid.

Så hel boxvägg i mellan
140 150 kommer inte i håg. På dörrar och galler.
Fungerar bra. Öppning bara galler.
 
Sv: Boxväggar

Vi har 1 meter höga betong(?) väggar mellan sen plank på 20 cm och därefter galler
 
Sv: Boxväggar

vill ha stallet i betong (det där vita hårda ;), vet inte om det är det som är betong, ska iaf färga det vitt med någon annan färg ca 50 cm från bottnen..) och boxarna i trä, så den som stor vid väggen kommer ha en trä mot grannen, en trä ut och sen två hårda sidor :D) ska nog ha utan galler, mycket trevligare enligt mig

räcker det med 150 cm vägg mellan boxar och ut mot gången??
 
Sv: Boxväggar

kan jag sätta något sorts gummiskynke över boxväggen som ska stå bredvid spolspiltan eller ska jag ha betong där?? eller är det bäst att ha ingenting??
 
Sv: Boxväggar

kan någon svara snabbt på två frågor jag har??

1. hur ska boxdörren se ut? ram runt, ram runt + diagonal "planka" eller ram runt + kryss?? ska förhoppningsvis ha lärkplank och grönt på ramen + ??

2. eftersom en box står bredvid spolspiltan, ska jag ha riktig vägg mellan, skynke över eller ingenting??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp