Bukefalos 28 år!

Boxvandrare...

T

thekid

Vad ska man göra? Våran ponny gör alltid en fin motionsslinga i sin box, varje dag/natt/morgon... Vi har ett litet stall (4 hästar) lugnt och så, det är vårt egna stall hemma på gården. De andra hästarna är lugna, men den här är hopplös... Vi har provat lite olika saker, men inget fungerar. Han kan inte stå uppbunden och i vår spiltbox lyckas han ändå springa runt. Finns det något man kan göra för att minska på det? Han har hållt på i ca 8-9 år, dvs. inte när han var unghäst. Lösdrift är kanske att föredra, men nu är han den som alltid vill in först:angel: och dessutom har vi inte den möjligheten, tyvärr. Så vad ska man göra? Lite sent påtänkt nu kanske, men bättre sent än aldrig;)
 
Sv: Boxvandrare...

Var och praktiserade på en ridskola där det stod en häst som var precis som din.
De löste det som så att de endast hade en kedja istället för box-dörren (de hade box-dörren stängd endast på natten för säkerhets skull). Detta medförde då att han kunde följa allt ute i stallet och stå och titta ut i lugn och ro utan att bli orolig.

Vet inte om det fungerar för din, men tips är ju alltid bra ;)

Lycka till i alla fall! Hoppas det löser sig !!
 
Sv: Boxvandrare...

Varför kan han inte stå i spilta? Vi hade en inakordering som box "travade" Han fick stå i spilta i 4 veckor sena försvann det. Han gick ej att binda upp på stallgången. Men spiltan med mat i var helt ok.
 
Sv: Boxvandrare...

Har hört ett tips för länge sen... ställ in massa halmbalar "i vägen" för honom så kanske han slappnar av... men har han gjort det så många år är nog risken rätt stor att det är ett invant beteende, och då kan det kanske vara svårt att bli av med....
lägg in grejer i boxen ett tugga på istället, typ grankvistar så han är sysselsatt stillastående :)
 
Sv: Boxvandrare...

min förra hästa gjorde en fin ring i golvet när hon höll på att boxvandra :crazy: :crazy: och vi hadde henne endast i 2 månader.
men jag fick tips om att hänga upp borstar i taket så hon kunnde leka med dom. eller införskaffa en kanin så kusen har sällskap:love: :love: .
myckat grovfoder.

men nu senare fick jag reda på att hästan var INTE frisk hadde käken ur led och även en senskada.

så jag skulle rekomendera att ta ut vetrinären
 
Sv: Boxvandrare...

Armani__: Jo, det har vi också provat, fast med ett vanligt grimskaft. Det går ju bra, men bara så länge man själv är där:angel: Han går mest på morgonen innan han får mat/blir utsläppt, så det fungerar nog inte eftersom jag just som du skrev, inte vill ha boxdörren öppen på natten:p

Åke: Han får panik när han inte ser vad som händer, vår spilta är ju gjord så de står med huvudet in mot väggen och då ser inte han allt som han tycker att han måste se... Han har inga problem att stå uppbunden på stallgången, men där kan han ju inte stå hela natten:rofl:

TheOne: Ja, det är inte lätt att bli av med gamla ovanor, men man kan ju försöka iaf... Det där med halmbalar lät bra, men jag tror han skulle bli förbannad för att de står i vägen:o Tuggsaker i boxen kan fungera, grankvistar äter han bara i en viss mängd, sen är det inte kul längre, så risken är att han tröttnar på sakerna och går runt ändå....

Vickis-pajala: Jo, det blir ju en perfekt cirkel:crazy: Borstar i taket är ganska uteslutet, vill inte att han ska få underhals... Kanin, nja, han kan bli lite sur och jag vill inte se en mosad kanin på morgonen... :o Grovfoder får han mycket, men just eftersom det är på morgonen/natten som han går mest, brukar allt ta slut eller ligga omkringstrött i boxen när jag kommer ut på morgonen. Han har stått på halm, men det hjälpte inte mycket....
Han är inte sjuk. (Pptit att han inte blir det heller...)

Hmm, prognosen ser inte god ut:p någon annan som har något bra tips??
Tack alla som svarade iaf!:D
 
Sv: Boxvandrare...

Istället för halmbalar..om du ni skulle vilja prova det tipset...så är dte bättre med gammla fälglösa bildäck. Inga snören att trassla in sig i osv. De går dessutom utmärkt att bita i och kasta runt, när man väl kome rpå knepet..


Har ni provat att helt enkelt byta box? Kan vara så att han inte trivs med "utsikten" elelr boxgrannen/grannarna.
 
Sv: Boxvandrare...

ni kan inte bygga om spiltan då?
annars är väl ett alternativ att ha honom lös i stallet med hela stallet som "box, förutsatt att alla andra hästar är bakom galler så att han inte stäcer in huvudet och stör dem.. ta då bort alla hängare och bygg in alla elgrejer (som eligt lagen faktisk redan SKA vara inbyggda så att enhäst ej kan komma åt dem OM det skulle komma lösa nattetid..
dörrhantag löser man lättast genom att skruva fast en bit 45x45 regel över, då kan hästen inte gå in i handtaget..
 
Sv: Boxvandrare...

Mer motion? Längre utevistelse med en fodring extra ute så han inte pockar på uppmärksamhet om att komma in? Mindre mat och mer hö , han kanske får för lite motion i förhållandet till maten som gör att det kryper i benen på honom? Trivs han med sin boxkompis?
 
Sv: Boxvandrare...

Tror du verkligen att han skulle få underhals av att leka med borstar i taket?? om det skulle hjälpa mot boxvandringen så tycker jag nog lite underhals kan det vara värt, men tror dock inte det skulle ge särskilt mkt av den varan pga lek med något i taket...!!!

Däck istället för halmbalar lät ju som en kanonidé!! Lägg dom ivägen och låt honom bli lite sur... kan ju inte alltid få sin vilja igenom ;)

Kan ni inte bygga om boxen lite så han på något ställe får ut huvudet och kan hålla koll på resten av stallet?? I mitt stall kan hästarna prata lite med varandra över boxväggarna, det tror jag dom trivs jättebra med!! :)
 
Sv: Boxvandrare...

jo om en häst kan få underhals av att sträcka huvudet i vädret under 30 min ridning per dag så lär nog 6 timmar nattetid ge en rejäl underhals.. och nej det är inte värt det.. man kan lösa det på annat sätt..
 
Sv: Boxvandrare...

Fast å andra sidan behöver inte ev leksaker till hästen vara i takhöjd. Det går utmärkt att hänga en petflaska med elelr utan pellets tex i lägre höjd från ett boxgaller eller liknande.


glömde knapplån..
 
Sv: Boxvandrare...

Jomen, under ridningen arbetar hästen emot handen när den går uppåt med huvudet därmed aktiveras musklerna och därför får den underhals, eller så arbetar den mot en martingal och får underhals, jag menar att den måste ha ett motstånd för att kraftigt bygga på sin underhals. Om den sträcker upp huvudet i boxen och leker med lite borstar så har den ju inget motstånd från en hand eller martingal och därför borde väl inte musklerna aktiveras lika så mkt? Isåfall borde ju hästar som går i hagen och betar dygnet runt få en fin överlinje, huvudet är ju nere hela tiden?? Ja, litegranna kanske den skulle få, men vad gör det om den slutar boxvandra tack vare lite borstar i taket? man ska kunna rida hästen i rätt form ändå..
Nu tror jag inte att borstar i taket skulle hjälpa, då hästen verkar ha väldigt lätt för att tappa intresset för såna grejer....
 
Sv: Boxvandrare...

gravitationskraften bygger inga muskler, utan den förtvinar muskler.. dvs överlinjen tunnas ur när hästen hänger med halsen neråt för hästen behöver inte pressa ner huvudet till marken.. (dessutom arbetas överlinjens muskler genom att hästen sätter under sig med bakbenen, inte att huvudet är nere i marken..)

när hästen har huvudet normalt används normalt med muksler.. men häst huvudet höjs används fel muskler, och när helst dessa felaktiga muskler används så byggs dom på..

kolla på träningsformen pilates, där använder man sin egen kroppsvikt att träna med och man bygger smidiga muskler..

boxvandring är svårt,har man inte möjlighet till spilta är gruppbox eller lösdrift alternativen.. samt att se över foderstataen som Fröken skåne påpekade.. samma med att skippa kraftfoder och betfor på kvällen, då hästen inte behöver lättlösning energi när den ska stå stilla inomhus.. den energin ska hästen har på morgonen eller nån timme före träning..

:)
det bästa för hästen..
 
Sv: Boxvandrare...

Jaa, det vore kanske en idé:idea: Men är gummit helt ofarligt (om han nu ska bita och hålla på)??
Sen brukar ju han ligga ner och sova, blir det inte så att däcken är i vägen? (det där lät lite... kul:p)
Han har stått i de flesta boxar vi har, men det har inte varit någon skillnad...
Leksaker med pellets i har vi testat, men han klurade ut ett sätt att få i sig pelletserna direkt:D Men att hänga andra grejer på väggarna kanske kan va nått...
 
Sv: Boxvandrare...

det som är farligt med bildäck till en häst som leker är att bildäck är armerade med ståltråd, den inre kanten är inte alltför gullig så jag själv skulle aldrig ha bildäck i boxen, inte ens med sån där krubbinsats..

om du vill att hästen ska leka så släng in fotbollar och basketbollar som rullar undan och som hästen inte kan skada sig på..
 
Sv: Boxvandrare...

Risken att en häst skulle bita loss en bit är så ytterst minimal.

Blir däcken dåliga går de ju att byta ut..


Om däcken är i vägen eller linte beror lite på storleken på box. Å andra sidan verkar det inte som hästen direkt ligger ner och sover nu heller...
 
Sv: Boxvandrare...

Nej, spiltan går inte att bygga om eftersom den ligger mellan två boxar. Lös häst i stallet? Nej, kommer inte på fråga, fungerar bara inte hos oss... ;) Det där med ingen betfor osv på kvällen kan ju vara nått, men han går ju mest på morgonen, på kvällen/natten sover han som de andra... Men värt att tänka på...

Fröken_Skåne: Han är under uppbyggnad eller vad man ska säga.. Han bygger muskler och måste få mer hull, så då får han mkt mat, men inte mer än han behöver. Förr när han var i toppkondis och reds mycket mer så gick han runt iaf... Så det ligger nog inte där tyvärr, annars hade det ju vart lätt att ordna:D Men det är ju annars en mycket trolig orsak...
 
Sv: Boxvandrare...

Jag är seg:p
KL

Ståltråden(?) är jag inte rädd för, tänkte mer på materialet...

Fotbollar mm. kan man ju prova, men jag funderar på en sån här Jolly Ball (?:p ) En boll för just hästar, som blåser upp sig själv om den blir trampad på och som har ett "greppvänligt" handtag:D
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 041
Senast: tanten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 294
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 583
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp