Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är för att medlet ska stanna lokalt i leden och inte tryckas ut i kroppen. Efter några dagar har det gjort det stora jobbet så då gör det inget om hästen börjar röra sig som den vill igen.Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led?
Jag glömde fråga veterinären och jag får inte ihop det riktigt.
När min blev sprutad i länden fick hon gå ut i hagen direkt men när hon blev sprutad i benet var det box nästkommande dag. Jag har fått höra att det är pga infektionsrisken, men tänker som nån annan skrev att det är knappast renare inne i boxen efter en natt än vad det är i hagen (om man inte har lera upp till knäna dåNågon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led?
Jag tror att det beror på - vår häst blev ju som sagt sprutad i kotlederna och det krävs ju inte SÅ mycket lera eller vatten (och inte i hela hagen) för att det ska komma upp över injektionsstället. Nu har vi förvisso en "garanterat torr" mindre hage som hästen i fråga går i nu, men veterinärerna måste ju hålla sig till någon sorts generella rekommendationer. Och där tror jag det är bättre med box ett par dagar än att riskera att hästen kliver i vatten- och lerpölar.Jag köper inte att det är högre infektionsrisk i en box jämfört med en torr gräshage och välmockad ligghall. En box är ju bara ren några minuter i taget.
Jag är absolut inte expert på leder, men i min värld är utbytet mellan ledvätska och omgivande vävnad ganska liten.
Ska fråga på återbesöket!
Man vill ju inte att behandlingen var i onödan och springer hästen och rör sig för mycket direkt efter så riskerar det att behandlingen inte hjälper. Plus att man vill undvika infektioner till varje pris när det gäller leder och att hålla hästen torr och smutsfri första dygnet är bra för att minimera risken.Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led?
Min hade ju bandage ett dygn för att såren efter nålarna skulle hinna sätta sig. Och på halsen fick han sprayplåster. För oss var det ett dygn i box och 3 dagar i liten hage som gällde.Jag köper inte att det är högre infektionsrisk i en box jämfört med en torr gräshage och välmockad ligghall. En box är ju bara ren några minuter i taget.
Jag är absolut inte expert på leder, men i min värld är utbytet mellan ledvätska och omgivande vävnad ganska liten.
Det är nog inte bajset det handlar om i så fall, utan jordbakterier?Jag köper inte att det är högre infektionsrisk i en box jämfört med en torr gräshage och välmockad ligghall. En box är ju bara ren några minuter i taget.
Jag köper inte att det är högre infektionsrisk i en box jämfört med en torr gräshage och välmockad ligghall. En box är ju bara ren några minuter i taget.
Som skogaliten skriver är det för det ska stanna på plats.Jag köper inte att det är högre infektionsrisk i en box jämfört med en torr gräshage och välmockad ligghall. En box är ju bara ren några minuter i taget.