Boxvila, risk för kolik?

Trombonisten

Trådstartare
Hejsan!
Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en spark på hasen. Förutom sprickan fick han broddsår som gick in i leden, så han får just nu Hippotrim morgon och kväll. Han får hö fyra ggr om dagen och jag har hängt upp ett hönät han kan pilla med, han har även hackad lucern i en hink i boxen och får lite mineraler. Han har två hinkar vatten och är duktig på att dricka.

Men nu har folk skrämt upp mig lite om det här med kolik pga boxvila, och jag fick höra från flera att jag borde ge honom något tillskott för magen. Jag köpte det som heter Gastro, men han totalvägrar att äta det, jag har provat allt jag kan komma på men vad jag än blandar det med så vägrar han.

Jag har haft honom i 14 månader, han har inte haft problem med magen då och inget fall av kolik från tidigare som jag känner till. Finns det någon annan variant att prova med eller ska jag bara låta det vara så länge han äter/dricker/bajsar normalt? :)
 
Känns som du redan har koll på det väsentliga. Att han har mycket mat, äter, dricker och bajsar!

Min häst stod på boxvila 5 månader och fick inte kolik. Hon åt mycket och drack, gav jag inget speciellt för magen.
 
Min anglo råkade ut för en fraktur i hasen och fick boxvila i 4 månader.
Jag befarade samma som du men allt gick bra för oss.
Han fick fri tillgång på hösilage i nät (annars drog han runt allt) och lucernpellets med mycket vatten. Han drack normalt sett inga imponerande mängder, så att ge lucernen extra blöt kändes bra.

Han fick inga tillskott utan bara fodret han var van vid.
 
Risken för kolik ökar vid boxvila helt klart men några tillskott som faktiskt hjälper känner jag inte till. Det viktiga är att hästen får möjlighet att äta så stor del av dygnet som är möjligt för att hjälpa tarmarna att hålla igång men det måste inte vara grovfoder hela tiden om hästen då riskerar att bli tjock utan grenar och sly fungerar bra att ge som extra sysselsättning och kan för många ge lite avbrott i det tråkiga att behöva stå inne. Ha bara koll på att du inte ger giftiga träslag om du vill prova, asp och ask brukar vara favoriter.

Du verkar ha ett bra upplägg redan och hästen dricker bra så då skulle jag vara lugn. Extrakoll på att hästen fortsätter dricka, bajsa och kissa normalt och att han fortsätter äta sitt grovfoder ska man givetvis ha.
 
Tack för svar!
Det är så lätt att börja oroa sig när det är ens första häst och man får höra från mer erfarna hästmänniskor att man ska ge sånt där för magen, men han vägrar äta det. Men då känns det som att jag kan ta det lugnt och fortsätta som vanligt bara så länge han verkar må bra :)
 
Tack för svar!
Det är så lätt att börja oroa sig när det är ens första häst och man får höra från mer erfarna hästmänniskor att man ska ge sånt där för magen, men han vägrar äta det. Men då känns det som att jag kan ta det lugnt och fortsätta som vanligt bara så länge han verkar må bra :)
Jag tror att man inte ska börja ge massa extra hit och dit sålänge hästen fungerar och mår bra. Min häst stod på box nästan 6 månader och han klarade sig fint på bara hö och lite betfor.

Sen är det en sak jag lärt mig och det är att inte ta "erfarna" hästmänniskor på för stort allvar, många gillar tyvärr att berätta allt hemskt som kan hända och skrämmer upp mer än hjälper. Att ge förebyggande för kolik kan man göra tycker jag om hästen har lätt för att få det, vissa hästar får ju kolik för mindre tyvärr men en häst som fungerar tycker jag inte man ska börja mixtra för mycket med.
 
Det enda jag kan komma på i så fall är betfor. Min fd foderhäst fick ibland (med ålderns rätt antagligen, han var 30+) gaskolik men efter jag började ge honom betfor (som smörjer tarmarna) fick han det aldrig igen tills hans slutade sina dagar hos mig :heart. Tycker inte du ska låta dig skärmmas (lättare sagt än gjort ) men du verkar ha koll så slappna du av så länge det fungerar som det ska :).
 
Generellt skulle jag säga att hästar alltid vägrar äta sånt som är bra för dom...

Tycker också det låter som du gör vad du kan för din häst, vissa hävdar att man kan massera magen för att minska risken för kolik.

Ta det lugnt och se hur pålle utvecklas på box - vissa klarar det jättebra :-)

/L

Tack för svar!
Det är så lätt att börja oroa sig när det är ens första häst och man får höra från mer erfarna hästmänniskor att man ska ge sånt där för magen, men han vägrar äta det. Men då känns det som att jag kan ta det lugnt och fortsätta som vanligt bara så länge han verkar må bra :)
 
Har haft ett par - tre hästar på längre boxvila (3+ månader) utan promenad/rörelse. Ingen av dem har varit kolikhästar och ingen av hästarna har fått kolik av boxvilan. Se till den helst (om möjligt) har något att plocka med hela tiden. Behöver inte vara hö utan kan vara t ex halm. Kolla så den dricker, kissar och bajsar normalt.

I de allra flesta fall tar de boxvilan mycket bättre än oss människor :)
 
Min stod på box med fång och fick Butta, 4 dagar senare fick hon kolik (aldrig haft kolik innan). Antar det var Buttan som störde ut allt.
 
Det enda jag kan komma på i så fall är betfor. Min fd foderhäst fick ibland (med ålderns rätt antagligen, han var 30+) gaskolik men efter jag började ge honom betfor (som smörjer tarmarna) fick han det aldrig igen tills hans slutade sina dagar hos mig :heart. Tycker inte du ska låta dig skärmmas (lättare sagt än gjort ) men du verkar ha koll så slappna du av så länge det fungerar som det ska :).
Betfor kan vara bra att ge och särskilt om hästen dricker dåligt (många gillar betfor i mycket vatten) men smörjer tarmarna gör det inte, däremot innehåller betfor bra och mycket fibrer som ger tarmarna att jobba med :) Fast, man kan ju på ett sätt säga att det smörjer tarmarrna i och med att det ger bra fibrer att jobba med, kanske bara jag som inte tänker smörja om det ;)
 
Min stod på box med fång och fick Butta, 4 dagar senare fick hon kolik (aldrig haft kolik innan). Antar det var Buttan som störde ut allt.
Om hästen får NSAID av något slag är det alltid bra att ge något effektivt mag-tarmmedel som t ex yea-sacc oavsett om hästen står på boxvila eller inte. NSAID är precis som för oss människor tufft för magen och kan ge problem.
 
Viktigaste är vattnet, min häst fick kolik när en tjej släppte ut och glömde se till att ge vatten.
Min häst skulle göra en annan häst sällskap i en sjukhage. I boxen hade hon fri tillgång på vatten via vattenkopp, förutom när rören frös. 🙄
Hon stod även på boxvila länge pga skada, ingen kolik.

Kanske är olika för olika hästar beroende hur känsliga magar de har, vad vet jag.
Jag minns att jag var väldigt noga med vattnet efter det och vågade inte lita på att någon annan gjorde det.
 
Betfor är han inte alls förtjust i :cautious: men som sagt, han är bra på att dricka som tur är.

Nu känns det lugnare iaf, jag är expert på att oroa mig så det är lätt att skrämma upp mig :D men då vet jag att det inte är nåt ”måste” att ge nåt extra för magen, när han inte brukar ha problem och än så länge verkar må bra
 
Betfor är han inte alls förtjust i :cautious: men som sagt, han är bra på att dricka som tur är.

Nu känns det lugnare iaf, jag är expert på att oroa mig så det är lätt att skrämma upp mig :D men då vet jag att det inte är nåt ”måste” att ge nåt extra för magen, när han inte brukar ha problem och än så länge verkar må bra
Skulle det bli problem med drickandet gillar endel äppeljuice eller dylikt. En koncentrerad äppeljuice (2 dl) är lagom till en hink (20 liter) vatten. Ljummet eller till och med varmt vatten gillar många också. Om du behöver testa lite olika varianter så tänk på att hästen måste ha vanligt vatten också om han nu inte skulle gilla det du blandar i.

Jag tänker att har jag tagit till alla försiktighetsåtgärder, har gjort vad jag har kunnat och har en plan så händer inget och skulle något då hända så har jag min plan att ta till :)
 
Betfor kan vara bra att ge och särskilt om hästen dricker dåligt (många gillar betfor i mycket vatten) men smörjer tarmarna gör det inte, däremot innehåller betfor bra och mycket fibrer som ger tarmarna att jobba med :) Fast, man kan ju på ett sätt säga att det smörjer tarmarrna i och med att det ger bra fibrer att jobba med, kanske bara jag som inte tänker smörja om det ;)

Kanske dålig förklaring från min sida :p men jao :laugh:.
 
Jag gav min lilla lite extra salt ibland för att hon skulle bli lite extra törstig. Och loppfrön men det får hon rätt ofta IOM att hon slickar i sig lera och greja då och då. Men hon klarade sig också fint på Boxvila :)
 
Min fick mash när han stod på boxvila för att hjälpa magen. Han åt bra och mycket(fri tillgång, alla i stallet fick ge mer hö om det var slut när de kom) och drack bra. Det tror jag är grunden, bra med grovfoder och att de dricker:)
 
Som tidigare nämnts så se till att hästen har vatten -gärna i hink och de gillar ofta lite ljummet nu på vintern, De klarar lång boxvila bättre än man tror.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 271
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 574
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 792
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp