Boxvila, risk för kolik?

Hade en fånghäst som stod på box i många veckor. Gav henne ett par dl parafinolja i förebyggande syfte, på veterinärs ordination. Det var en hungrig nordsvensk så hon lapade i sig detta med lite betfiber i som smaksättare. I längden ska man inte ge den oljan, då den försämrar näringsupptaget, men några veckor var inte ngt problem. Hon fick även yeasacc pga NSAID behandling. Helt återställd idag och inte en tillstymmelse till störningar.
 
Jag som hade en kolikhäst var alltid orolig att han skulle få kolik om han stod länge men det enda stället han aldrig utvecklade kolik var i boxen. Så, visst, risken ökar men det är så många som aldrig får det i box.

Det kan ju också vara så att det inte är boxvilan i sig (iofs mest troligt) men det kan ju också vara att hästarna på boxvila oftast mår dåligt i allmänhet eller är stressad av sin sjukdom/smärta i synnerhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 694
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 362
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 581
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 821
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp