BPH med reaktiv hund

Sandora

Trådstartare
Hej!

Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober.
Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund?

Känner mig lite tveksam till hur det kommer att gå, speciellt med främlingar och sånt som "dyker upp" längs vägen.

Kan ni dela era berättelser kring BPH och hur det gick för er/era hundar?
Bör man vänta med BPH tills hunden blivit lugnare eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand!
 
BPH ska man helst gå när hunden är mellan 12 och 18 månader, just för att inte(!) inlärda/tränade moment ska påverka allt för mycket. Man vill se hur hunden är helt enkelt och genom att jämföra flera hundar i liknande ålder/livsstadie kan man även dra slutsatser om hur de är genetiskt, om en uppfödare har en viss mentalitet och en annan uppfödare har annan mentalitet på sina hundar tex.
 
BPH är ju ingen tävling, det är en beskrivning av den hund du har.

Har du en reaktiv hund kommer det att visas i protokollet. Du ska inte träna på momenten för att göra dem "bra" - då försvinner väl poängen?
Helt korrekt att det är en beskrivning, men det är själva momenten jag tänker på och undrar hur det gått för andra med reaktiva hundar :) Man kan ju "oavsiktligt" träna på dessa moment också så det är ju svårt att veta i förhand om resultatet beror på träning eller gener tänker jag?
 
BPH ska man helst gå när hunden är mellan 12 och 18 månader, just för att inte(!) inlärda/tränade moment ska påverka allt för mycket. Man vill se hur hunden är helt enkelt och genom att jämföra flera hundar i liknande ålder/livsstadie kan man även dra slutsatser om hur de är genetiskt, om en uppfödare har en viss mentalitet och en annan uppfödare har annan mentalitet på sina hundar tex.
Jaså? Jag läste bara att åldersgränsen för att göra BPH är 12 månader, står ingenting om någon övre gräns :)
Men jag förstår din poäng!
 
Helt korrekt att det är en beskrivning, men det är själva momenten jag tänker på och undrar hur det gått för andra med reaktiva hundar :) Man kan ju "oavsiktligt" träna på dessa moment också så det är ju svårt att veta i förhand om resultatet beror på träning eller gener tänker jag?
Men varför?
 
Jag var testledare för BPH förut men håller inte på längre. Har varit med och beskrivit en del reaktiva hundar. Vad är det du oroar dig för? Att den ska bita någon? Att den rycker till i kopplet? Är du osäker på om hunden kommer på inkallning får man ha långlina.
 
Jag kan förstå varför du vill gå BPH då det är intressant att få en objektiv bedömning på sin hund.

Däremot hade jag dragit mig för att gå om du tror att din hund kommer uppleva situationerna som jobbiga och har svårt att avreagera. Det är inte så kul för dig om du går och din hund blir rädd, eftersom det pågår under en hyfsad lång tid finns risk att det sitter i och hänger med någon dag (eller längre om man har riktigt otur).
 
Jag kan förstå varför du vill gå BPH då det är intressant att få en objektiv bedömning på sin hund.

Däremot hade jag dragit mig för att gå om du tror att din hund kommer uppleva situationerna som jobbiga och har svårt att avreagera. Det är inte så kul för dig om du går och din hund blir rädd, eftersom det pågår under en hyfsad lång tid finns risk att det sitter i och hänger med någon dag (eller längre om man har riktigt otur).
Samtidigt är det ju viktigt att gå med dessa hundar med för statistikens skull, om det är en blandras, annars kommer de ju aldrig synas i utvärderingar.
 
Jag kan förstå varför du vill gå BPH då det är intressant att få en objektiv bedömning på sin hund.

Däremot hade jag dragit mig för att gå om du tror att din hund kommer uppleva situationerna som jobbiga och har svårt att avreagera. Det är inte så kul för dig om du går och din hund blir rädd, eftersom det pågår under en hyfsad lång tid finns risk att det sitter i och hänger med någon dag (eller längre om man har riktigt otur).
Man kan ju välja att avbryta när som helst under BPH om man känner att det är för jobbigt för hunden.
 
Jag har en hund som är reaktiv och osäker i vissa situationer. Vi gick BPH när hon var två år. Det gick bra, hunden reagerade ungefär som jag trodde. Hon tyckte vissa saker var roliga, andra läskiga och var helt obrydd i en del andra potentiellt läskiga situationer. Jag tyckte att jag fick bekräftat att jag inte var helt av banan som uppfattat min hund på ett visst sätt som är olikt från mina tidigare hundar av samma ras. Hon tog sig igenom alla moment och fick högt betyg på ”positiv attityd”. Så även om hon inte avreagerade som jag önskat i de moment som var läskiga, var hon tillräckligt ”stark” för att inte låta rädslan sitta i resten av beskrivningen.

Jag ska säga att jag var övertygad redan före att det var osannolikt att hunden skulle reagera aggressivt, även om hon blev rädd (hon är typ dumsnäll och blir aldrig arg). Jag trodde inte heller att hon skulle bli så rädd att hon skulle ta skada av det hela eftersom det i BPH finns många moment som jag trodde hon skulle uppleva som roliga (skott är exempelvis kul i hennes värld). Om jag trott att HELA BPH skulle vara skrämmande eller att hon skulle kunna snappa och attackera någon hade jag nog inte gått eftersom detta var mitt första BPH.
 
Samtidigt är det ju viktigt att gå med dessa hundar med för statistikens skull, om det är en blandras, annars kommer de ju aldrig synas i utvärderingar.
Eftersom hunden är så pass gammal skrevs det tidigare i tråden om att det inte blir en rättvis bedömning ändå, vilket var det jag egentligen tänkte på.
 
Jag/domaren har fått bryta BPH för en av mina hundar. Aldrig några problem med aggressivitet, och det var inte något jag ens funderade på innan. Men hon har en del rädslor och har svårt att avreagera sig. Så vid överraskningen gick hon efter en stund och lade sig på gräsmattan några meter bort och blev passiv. I mitt fall tycker jag ändå att det var bra att hon gjorde BPH:et - både för att utvärdera kullen och rasen och visa att det finns individer som har problem med rädslor (hon har även problem med rädslor i vardagen)
 
Om det är en renras ska det såklart stå.
Angående din felskrivning, jag antar att det inte finns statistik att hitta angående medelvärde etc för alla blandraser som gjort BPH? (jag hade tyckt det var intressant att se, men jag antar att det inte sparas på det sättet)
 
Angående din felskrivning, jag antar att det inte finns statistik att hitta angående medelvärde etc för alla blandraser som gjort BPH? (jag hade tyckt det var intressant att se, men jag antar att det inte sparas på det sättet)
Det sparas. För att göra BPH med blandras behöver hunden ha tävlingslicens. Min hunds BPH bedömning, med diagram etc., finns på avelsdata men man måste, tror jag, söka på tävlingslicensnr för att hitta det. Sen innehåller den så klart ingen ras jämförelse.
 
Det sparas. För att göra BPH med blandras behöver hunden ha tävlingslicens. Min hunds BPH bedömning, med diagram etc., finns på avelsdata men man måste, tror jag, söka på tävlingslicensnr för att hitta det. Sen innehåller den så klart ingen ras jämförelse.
Att man kan se individuella resultat för blandraser vet jag, det var mer om det finns allmän statistik som man kan se för renrasiga raser, dvs medelvärden för alla blandraser som gjort BPH.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 712
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 550
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp