Bukefalos 28 år!

Bra agilitykurs?

kladdkaka

Trådstartare
Min lilla råtta ska tydligen vara en naturbegåvning när det kommer till agility:o:D så jag känner att jag vill ta tillvara på den talangen . Han är liten, långbent och snabb som fan så hon jag pratade med tror att vi kan gå långt och jag blev jättetaggad. Bara en liten detalj, jag kan typ ingenting. "Egentligen" har jag schäfer och tävlar IPO och lillen har mest hängt med som maskot. Men hur ska vi göra? Jag är seriös och vill lära mig rätt från början. Jag vill tävla och jag är en tävlingsmänniska så jag vill skaffa mig förutsättningarna för att det ska gå bra. Jag bor i Värmland och klubbarna runt omkring håller mest kurser för dom som vill hålla på för skoj skull verkar det som.
Känner ni till någon klubb med bra agilityfolk? Ska jag börja träna på hinderna själv? Eller ska jag haka på en sån där skoj-kurs bara för att? Jag blir jätteglad om ni kommer med tips:)
 
Min lilla råtta ska tydligen vara en naturbegåvning när det kommer till agility:o:D så jag känner att jag vill ta tillvara på den talangen . Han är liten, långbent och snabb som fan så hon jag pratade med tror att vi kan gå långt och jag blev jättetaggad. Bara en liten detalj, jag kan typ ingenting. "Egentligen" har jag schäfer och tävlar IPO och lillen har mest hängt med som maskot. Men hur ska vi göra? Jag är seriös och vill lära mig rätt från början. Jag vill tävla och jag är en tävlingsmänniska så jag vill skaffa mig förutsättningarna för att det ska gå bra. Jag bor i Värmland och klubbarna runt omkring håller mest kurser för dom som vill hålla på för skoj skull verkar det som.
Känner ni till någon klubb med bra agilityfolk? Ska jag börja träna på hinderna själv? Eller ska jag haka på en sån där skoj-kurs bara för att? Jag blir jätteglad om ni kommer med tips:)

Verkar det som att de har kurs bara för skoj eller vet du? När jag höll på och tävlade lite med min förra så klagade "bruksfolket" på att vi skrattade för mycket på agilityplanen, det året vann ungdomslaget SM och vi hade flera ekipage i vuxen SM med bra resultat...
Så ja vi hade otroligt roligt, väldigt glatt mellan oss förare men att kalla det skojkurs? Prata med agilityfolket på klubbarna och hör och se hur de tänker runt sin träning, och bestäm dig efter det.
 
Det är nog bra om du går en nybörjarkurs. Där får du verktyg att lära in hinder och viktiga saker att tänka på vid inlärning av tex slalom och kontaktfält. Det finns flera olika metoder för det. Likaså vikten av uppvärmning och nedvarvning.

Mycket kan man träna på hemma. Starter, "ut" runt tex lyktstolpar, fram kommando. Om man vill höger vänster, sväng tight.

Sen skulle jag söka mig till erfarna ekipage i de närliggande klubbarna.
Kanske finns det träningsgrupper som du kan haka på.

I Värmland finns tex Lundagårds hundskola, Petras hundkurser, i Sunne verkar det också finnas agilitykurser och även Torsby.

När du har fått lite mer kunskap om agility så skulle jag ta chansen och åka på kurs/privatlektion för: Jenny Damm, Jouni och Isabell Orenius, Annica Aller, Camilla Åström, Malin Elfström, Veronica Bache, Therese Gabrowzka, Hanna Wennersten. Ja det finns otroligt många erfarna och duktiga förare i Sverige. De jag hänvisat till har olika typer av handling och sätt att lära ut. Där måste du hitta någon som passar dig och din hund.

Lycka till!
 
Verkar det som att de har kurs bara för skoj eller vet du? När jag höll på och tävlade lite med min förra så klagade "bruksfolket" på att vi skrattade för mycket på agilityplanen, det året vann ungdomslaget SM och vi hade flera ekipage i vuxen SM med bra resultat...
Så ja vi hade otroligt roligt, väldigt glatt mellan oss förare men att kalla det skojkurs? Prata med agilityfolket på klubbarna och hör och se hur de tänker runt sin träning, och bestäm dig efter det.
Ja alltså jag menar inte att man inte får ha roligt. Men nybörjarkurs har inte varit inriktade mot tävling utan mer aktivering bara.
 
Ja alltså jag menar inte att man inte får ha roligt. Men nybörjarkurs har inte varit inriktade mot tävling utan mer aktivering bara.

Du behöver ju gå en nybörjarkurs för att både du och hunden ska lära er alla hinder och vad som är viktigt att tänka på. Då spelar det ingen roll vem kursen riktar sig till. Därefter kan du gå med i träningsgrupper eller välja fortsättningskurser som nästan alltid inriktar sig på tävlingssugna ekipage.

Jag har gått nybörjarkurs med båda mina med sikte på tävling, dock var inget av de andra ekipagen under kursen alls inriktade på tävling. Det gjorde dock inget för hinderläran är lika i alla fall och instruktören nämnde alltid vad som är viktigt att tänka och träna på om man vill tävla osv.
 
Kolla vad de har för metoder för att lära in kontaktfält och slalom. Det ger en ganska bra inblick i hur instruktörerna tänker. Om man inte lägger en bra grund för kontaktfälten får man svårt när man ska börja träna dem på tävlingsmässigt sätt och likadant om man gett en massa onödig hjälp med slalominlärningen tycker jag. Bättre att träna självständigt med fart från början.

Annars har Anna Käll distanskurser även för nybörjare.

Vad är det för hund du har?

Kakis - med 4 SM-kval agility i bagaget
 
Kolla vad de har för metoder för att lära in kontaktfält och slalom. Det ger en ganska bra inblick i hur instruktörerna tänker. Om man inte lägger en bra grund för kontaktfälten får man svårt när man ska börja träna dem på tävlingsmässigt sätt och likadant om man gett en massa onödig hjälp med slalominlärningen tycker jag. Bättre att träna självständigt med fart från början.

Annars har Anna Käll distanskurser även för nybörjare.

Vad är det för hund du har?

Kakis - med 4 SM-kval agility i bagaget
Tack! Det är precis sånt jag menar. Ska kolla upp henne. :) jag vill lära mig sådana viktiga detaljer från början och inte behöva lära om och lära rätt.
Jag har en griffon:D
 
Jag ber om ursäkt om jag låtit dryg. Det är inte så jag menar. Jag ÄR nybörjare och jag vill gå en nybörjarkurs, men jag vill lära mig just kontaktfällt och annat viktigt från början. På de kurserna jag läst om jag huvudfokus varit att "skapa motivation" och sånt. Han är redan grad, positiv och motiverad så det räcker och blir över så det känns inte som rätt ställe för oss. Han älskar att springa och hoppa så det är just därför jag är så taggad:)
 
Om det är onlinekurser du är ute efter så finns det också en uppsjö:
Fanny Gott
out n out
kungliga hundar
K9 education
Jenny Damm
Jouni och Isabelle Orenius
 
Jag ber om ursäkt om jag låtit dryg. Det är inte så jag menar. Jag ÄR nybörjare och jag vill gå en nybörjarkurs, men jag vill lära mig just kontaktfällt och annat viktigt från början. På de kurserna jag läst om jag huvudfokus varit att "skapa motivation" och sånt. Han är redan grad, positiv och motiverad så det räcker och blir över så det känns inte som rätt ställe för oss. Han älskar att springa och hoppa så det är just därför jag är så taggad:)

Jag gick båda mina via hundens hus och även om ingen mer än jag var intresserad av tävling så lärde vi oss kontaktfält och även vilka olika metoder det finns att lära in till exempel slalom och deras för och nackdelar.
 
Jag ber om ursäkt om jag låtit dryg. Det är inte så jag menar. Jag ÄR nybörjare och jag vill gå en nybörjarkurs, men jag vill lära mig just kontaktfällt och annat viktigt från början. På de kurserna jag läst om jag huvudfokus varit att "skapa motivation" och sånt. Han är redan grad, positiv och motiverad så det räcker och blir över så det känns inte som rätt ställe för oss. Han älskar att springa och hoppa så det är just därför jag är så taggad:)

Förstår precis hur du menar! Jag tittade också på nybörjarkurser på agility och det är stor skillnad på "proffs" och mer träna-agility-för-skoj-aktivering. I det första fallet är inte hinderinlärning prio ett utan mer fokus på handling och bra grunder. Dessutom sker hinderinlärning mycket mer genomtänkt med fokus på hundarnas självständighet redan från början. Jag hade också tittat på internet-kurser hos riktigt duktiga agilityförare (se ovan tipsade tränare) för att få rätt start från början. Sedan satsat på helgkurser/privatlektioner etc. där du kanske får åka iväg en bit.
 
Min lilla råtta ska tydligen vara en naturbegåvning när det kommer till agility:o:D så jag känner att jag vill ta tillvara på den talangen . Han är liten, långbent och snabb som fan så hon jag pratade med tror att vi kan gå långt och jag blev jättetaggad. Bara en liten detalj, jag kan typ ingenting. "Egentligen" har jag schäfer och tävlar IPO och lillen har mest hängt med som maskot. Men hur ska vi göra? Jag är seriös och vill lära mig rätt från början. Jag vill tävla och jag är en tävlingsmänniska så jag vill skaffa mig förutsättningarna för att det ska gå bra. Jag bor i Värmland och klubbarna runt omkring håller mest kurser för dom som vill hålla på för skoj skull verkar det som.
Känner ni till någon klubb med bra agilityfolk? Ska jag börja träna på hinderna själv? Eller ska jag haka på en sån där skoj-kurs bara för att? Jag blir jätteglad om ni kommer med tips:)

På min klubb har vi en kurs ("cirkel") som heter Agilityintro som är basic hinderinlärning, efter det en kurs för de som vill träna och tävla.

(Hälften av alla som går introt tror att agilitybanan är hundarnas motsvarighet till klätterställningen på förskolan, att det bara är att släppa in hunden där och så leker den och tycker att livet är en fest och så kan de åka hem sen... ;) De är inte intresserad av att träna alls, och får en liten chock när det går upp för dem att det behövs. Det är rätt nice att sortera ut såna personer redan där, då blir det en bättre och mer motiverad grupp i nästa kurs sen. :up:)

Jag håller däremot inte med om att det är kurser "på skoj", det finns många tävlingskurser och tävlingsekipage här - men också nybörjarkurser. Agility är förvisso roligt, men de allra flesta som utövar det gör det väldigt seriöst.
 
Senast ändrad:
På min klubb har vi en kurs ("cirkel") som heter Agilityintro som är basic hinderinlärning, efter det en kurs för de som vill träna och tävla.

(Hälften av alla som går introt tror att agilitybanan är hundarnas motsvarighet till klätterställningen på förskolan, att det bara är att släppa in hunden där och så leker den och tycker att livet är en fest och så kan de åka hem sen... ;) De är inte intresserad av att träna alls, och får en liten chock när det går upp för dem att det behövs. Det är rätt nice att sortera ut såna personer redan där, då blir det en bättre och mer motiverad grupp i nästa kurs sen. :up:)

Jag håller däremot inte med om att det är kurser "på skoj", det finns många tävlingskurser och tävlingsekipage här - men också nybörjarkurser. Agility är förvisso roligt, men de allra flesta som utövar det gör det väldigt seriöst.
Vilken klubb tränar du på? :)
 
Vilken klubb tränar du på? :)

Jag är upplärd på Hanmarö BHK, men är numera aktiv på Sörmons Hundklubb. Där har agilityn legat i ide i flera år och jag har börjat blåsa liv i den, så nu är det äntligen några startklara ekipage som ska ut och debutera under hösten. :up:

Karlstad BHK har många tävlingsekipage. Får du chansen att träna för A A där så ska du ta den. Jag gick instruktörsutbildningen för henne och hon är superbra! Hon håller inga mybörjarkurser så vitt jag vet, men ändå. :)

Jag har även gått tävlings- handlingskurser på bland annat dogorama och det är onekligen skönt att träna inomhus ibland :bow:
 
Jag är upplärd på Hanmarö BHK, men är numera aktiv på Sörmons Hundklubb. Där har agilityn legat i ide i flera år och jag har börjat blåsa liv i den, så nu är det äntligen några startklara ekipage som ska ut och debutera under hösten. :up:

Karlstad BHK har många tävlingsekipage. Får du chansen att träna för A A där så ska du ta den. Jag gick instruktörsutbildningen för henne och hon är superbra! Hon håller inga mybörjarkurser så vitt jag vet, men ändå. :)

Jag har även gått tävlings- handlingskurser på bland annat dogorama och det är onekligen skönt att träna inomhus ibland :bow:

Men jösses vad min telefon tog många egna initiativ när jag skrev det där...
 
Jag går på valpkurs på dogorama och är himmelriket att slippa vara ute nu på hösten, speciellt om ens hund totalt avskyr regn :p
Är mycket shaping och bara mjuka metoder och allmänt bra.

Sen skulle jag faktiskt rekommendera kurserna blåbäret håller inte för att hon finns här utan just för att hon är bra på att lära ut och justera metoderna beroende på hund
 
Jag går på valpkurs på dogorama och är himmelriket att slippa vara ute nu på hösten, speciellt om ens hund totalt avskyr regn :p
Är mycket shaping och bara mjuka metoder och allmänt bra.

Sen skulle jag faktiskt rekommendera kurserna blåbäret håller inte för att hon finns här utan just för att hon är bra på att lära ut och justera metoderna beroende på hund

Men ditt lelle gull! :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 878
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 897
Senast: Snowball
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp