Bra artikel om migrän

Femina (!) har en ovanligt bra artikel om migrän. Den handlar t ex om att man bör försöka låta bli att skuldbelägga sig, om vad som händer i hjärnan vid migrän och om den nya ”mirakelmedicinen”.

https://www.femina.se/darfor-far-du-migran-och-sa-far-du-hjalp/
Åh vad bra. Jag blir lite gråtfärdig och tycker lite synd om mig för man är så jävla handikappad och tänker just då som i texten. Tänk om jag får migrän! Idag var jag på ett jättejätteviktigt möte och självklart migrän och tappa ord.

Har du fått prova nya medicinen?
 
Mötet gick på finska och de andra sa "säg på svenska om du inte kommer på ordet på finska". Fast jag hade inte ordet på nåt språk alls. Och då jag hittade ett liknande ord så visste jag inte vad följande ord var. Så jävla dumt.
 
Mötet gick på finska och de andra sa "säg på svenska om du inte kommer på ordet på finska". Fast jag hade inte ordet på nåt språk alls. Och då jag hittade ett liknande ord så visste jag inte vad följande ord var. Så jävla dumt.
Det är så typiskt. Min neurolog som själv har migrän sa en gång ”Det värsta är inte huvudvärken, det värsta är att man blir dum i huvudet.”

Och mitt huvudskyddsombud på jobbet, som hjälper mig i alla turer med arbetsgivaren, berättade häromdagen att hon också börjat få migrän nu. ”Nu fattar jag vad du känner! Jag försökte säga nåt till min sambo men fick till det så fel att han frågade hur det var med mig egentligen.”
 
En god vän till mig som har haft mångåriga svåra problem med migrän, fick för två veckor sedan botox inlagt i ansiktet som behandling och hon märker skillnad redan nu. Är det något ni bukefalister har diskuterat/provat? Jag vet att det diskuterats migrän då och då men jag har inte följt dessa. Min vän var lite nyfiken på om jag läst något om det i era diskussioner så jag tänkte ara fråga.
 
@Aliide Jag ska ta min tredje spruta i dag lördag. Har inte fått någon förbättring att tala om, mer än att jag hade 7 migränfria dagar i rad under en period efter första sprutan. Ger dock inte upp hoppet och ska prata med min neurolog om dubbel dos, man kan ta det också.
 
@honung Jag får botox sedan tre år ungefär. Har inte revolutionerat mitt liv, vilket antagligen beror på att jag är såpass gammal, huvudet har liksom fastnat i sitt smärtbeteende. Enligt min neurolog blir effekten oftast bättre ju yngre man är.

Mina anfall är fortfarande väldigt täta men har blivit lindrigare, vilket jag tror är botox förtjänst. Missade förra behandlingen eftersom jag hade så kraftig migrän att jag inte kunde ta mig dit, och jag är sämre än vanligt just nu. Tar det som att botox faktiskt hjälper mig.
 
@Aliide Förresten, i utvärdering ingår kanske biverkningar. Få sådana är listade på den här nya medicinen, läser man i grupper ser man fler. Vissa förknippas troligen felaktigt med medicinen men inte alla.

Av de listade biverkningarna har jag en: förstoppning av episka mått.

Vad jag själv förknippar med medicinen men som inte är listat: är hungrig jämt och går förmodligen upp i vikt. Fick en rejäl depp efter andra sprutan men är faktiskt lite gladare igen.
 
Liten disclaimer ang både Aimovig och botox: jag har varit rätt dålig rätt länge och har börjat knyta det till SSRI som jag började ta i november. Den gjorde underverk psykiskt men jag undrar om det inte är den som ställt till det med migränen senaste månaderna, den kanske gör att varken Aimovig eller botox hjälper fullt ut.

Så jag håller på att trappa ner SSRI just nu, dock mycket långsamt. Efter första tabletten i november fick jag det värsta migränanfallet på flera år, så min hjärna är uppenbarligen väldigt känslig för den typen av medicin.

(Tur att det är min egen tråd jag spammar :meh:)
 
Intressant! Vännen säger att det känns som en annan typ av huvudvärk har försvunnit med att hon fick botoxen, något hon inte varit medveten om tidigare. Som någon slags spänning, eller hon säger att det känns som botoxen skalat bort något hölje. Hon har inte fått någon uttalad migrän än, men det har bara gått två veckor. De säger att botoxen kanske inte ger full effekt förrän efter kanske fyra-fem veckor?
Min vän betalar botoxen själv, än så länge och det är inte riktigt hållbart men hon säger att hon säljer glatt hela sin familj om botoxen skulle hjälpa henne bli av med migränen.
I hennes fall har hon en diskdegeneration i käken vilket kan vara en orsak till att hennes migrän så att säga förstärks och läkaren vill åtgärda det problemet först innan de ger ok till ladstingsfinansierad botox för migränen. Men min vän är desperat och betalar därför själv nu.
 
@honung Vad som sägs om botox är att man kan få mer migrän under de första två veckorna efter behandlingen, sedan ska det stabilisera sig. Så din vän är lyckligt lottad om det gått två veckor utan migrän.

Tidigare trodde man att det som lindrade migränen med botox var att små muskler förlamas = mindre spänningar = mindre migrän. Enligt min neurolog släppte man dock den teorin för ett par år sedan, nu tror man i stället att toxinet verkar i hjärnstammen där migränanfallet startar. Han säger dessutom att vad det gör är att det motverkar frisättningen av CGRP, ett protein som verkar under en attack och som den nya medicinen Aimovig också verkar på.

Men därmed inte sagt att toxinet inte också förlamar muskler och minskar spänningar. Och det kanske är spänningar från din väns käke då som försvunnit med botox.

Så här sprutar man.

26438
 
@Aliide förresten - du gillade ju Feminaartikeln. Det finns en annan spännande artikel som jag länkar till i min gnälltråd på Dagbok. Formatet är lite bökigt att läsa men där står mycket som var nytt för mig, bland annat om hur högkänslighet för sinnesintryck kan hänga ihop med migrän.
 
@Aliide Jag ska ta min tredje spruta i dag lördag. Har inte fått någon förbättring att tala om, mer än att jag hade 7 migränfria dagar i rad under en period efter första sprutan. Ger dock inte upp hoppet och ska prata med min neurolog om dubbel dos, man kan ta det också.

Jag håller tummarna för dig!

Jag har bara gjort två botoxbehandlingar, med 10 veckor mellan. Igår hade jag det värsta anfallet på flera år... har inte riktigt märkt något wow än.

Visste inte att man kunde kombinera aimovig och botox.
 
@Aliide förresten - du gillade ju Feminaartikeln. Det finns en annan spännande artikel som jag länkar till i min gnälltråd på Dagbok. Formatet är lite bökigt att läsa men där står mycket som var nytt för mig, bland annat om hur högkänslighet för sinnesintryck kan hänga ihop med migrän.

Ska leta upp den... inte hängt på buke på många år. Det är avancerat nu för tiden!
 
@Aliide Tack!

Att kombinera Aimovig och botox var inget medvetet val, neurologen sa att om Aimovig har effekt kan vi dra ner på botox för att se vad som händer. Han säger också att de båda substanserna verkar på samma ställe men från olika håll: Aimovig verkar på smärtreceptorerna där CPRG annars skulle fästa, medan botox minskar frisättningen av CPRG.
 
En god vän till mig som har haft mångåriga svåra problem med migrän, fick för två veckor sedan botox inlagt i ansiktet som behandling och hon märker skillnad redan nu. Är det något ni bukefalister har diskuterat/provat? Jag vet att det diskuterats migrän då och då men jag har inte följt dessa. Min vän var lite nyfiken på om jag läst något om det i era diskussioner så jag tänkte ara fråga.

Men varför betalar hon själv?! 😱 Jag får betala som ett vanligt besök, tacka vet jag Farsta Neurologi! Vilket län bor din vän i?

Jag har fått två behandlingar, var 10e vecka. För det första är jag enormt spruträdd, så bara det var en pärs. För det andra gjorde det skitont ;)

Efter första behandlingen fick jag en del nackvärk några dagar efter, vilket var normalt. Sedan var anfallen betydligt färre och mildare. Sedan dröjde andra behandlingen ett par veckor extra (12) pga semester. Jag hade migrän halva semestern! Men om det berodde på att jag behöver botox väldigt tätt eller om det var värmen, drink, jetlag, ljud.. det vet jag inte.

Gjorde botox 26/3, hade ett helvetesanfall utan dess like igår. Hoppas på slumpen...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 754
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 023
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp