Bra "backpackerryggsäck"?

marengo

Trådstartare
...eller vad de kallas. Ska spendera en månad i Australien i sommar och funderar på att införskaffa mig en redig ryggsäck, både till denna resa och framtida resor. Så nu tar jag gärna emot tips på bra och prisvärda ryggsäckar, helst under 2500 kr men kan gå högre för en riktigt bra ryggsäck.

Det som gör det lite klurigt för mig är att jag har diskbråck i ländryggen samt höftproblem, och jag fick höra av en vän att denna typ av ryggsäckar är konstruerade för att belasta midjan/höften istället för ryggen, vilket inte låter jättelovande för min del. Men det kanske finns någon typ av ryggsäck som är bättre lämpad?
 
Osprey ;)

Marengo med ryggbesvär skulle jag gå till en bra friluftsbutik, typ Naturkompaniet, och få kunnig hjälp med att prova ut en ryggsäck.
 
Jag har aldrig haft nån backpackersäck från Ospray, däremot tre mindre, typ dagryggsäckar. Superbra kvalité och praktiska funktioner. Men ska man backpacka tror jag nog att det finns fler bra märken.
 
Jag har en Bergans Glittertind, den hade jag till Australien när jag var där, den är suverän att bära i och även om man tycker att den väger tusen kilo när man lyfter den, känns knappt vikten när man väl har den på sig.
Jag gillar även att den har ett bärsystem som gör att den liksom följer med i rörelserna när man går.
Vet inte vad för höftproblem du har, den här upplever jag att den sitter ganska högt på höfterna, nästan på midjan, och att man kan passa in den att lägga vikt antingen på axlarna eller höften på ett ganska bra sätt. När jag gått långt med mycket vikt har jag i bland varierat lite mellan vikt på axlar och på höft.

Som @mandalaki säger kan du säkert gå till en friluftsbutik och få hjälp, de kan ju också tipsa om hur du ska passa in den för just din kropp och annat. (Det var på en sådan butik jag fick tipset om att man kan variera axel och höftvikt litegrann när man går, så vikten inte är statisk på en punkt hela tiden)
 
Vad lägger du mer i begreppet ”backpackerryggsäck”? Ska den gå inom handbagagereglerna? Speciella säkerhetsfunktioner? Traditionellt toppmatad eller packas som en resväska?
 
jag fick höra av en vän att denna typ av ryggsäckar är konstruerade för att belasta midjan/höften istället för ryggen, vilket inte låter jättelovande för min del. Men det kanske finns någon typ av ryggsäck som är bättre lämpad?
Jag skulle snarare anta att höftbälte - som väl typ alla moderna större ryggsäckar har - vore av godo än tvärtom. Bältet lägger ju en stor del av ryggsäckens vikt på höftkammen, vilket biomekaniskt avlastar dina ländkotor/diskar. Vikt på höftbenet lastar ju i princip rakt ner i höftlederna och benen, utan att passera ryggrad, förutom att du får ett litet rotationsmoment vars storlek beror på hur ryggsäcken är konstruerad.

Specifika ryggsäckar har jag ingen jätteerfarenhet av; jag har backpackat med min Haglöfs Shosho 8000 och det har funkat finfint.
 
Något som kan vara värt att lyfta är skillnaden mellan vandringsryggsäckar och ryggsäckar utformade för backpacking. Vandringssäckarna är ofta större (och därmed tyngre), med mer avancerade bärsystem (större midjebälten, mer remmar) och utformade för att tåla väder i högre utsträckning (topplastade). Traveller/backpacking ryggsäckarna är istället ofta något mindre (handbagagevänliga), har mindre/nättare bärsystem (mindre remmar som kan fastna vid transporter) och är gjorda för att underlätta i och ur-packning och ge överblick (frontlastning).

Det finns för- och nackdelar med båda. Många använder vandringsvarianterna även vid resor och är jättenöjda. Det beror lite på hur man reser. Ska man bära tungt och länge så är ett riktigt bärsystem nödvändigt, men innebär resan mycket transporter (flyg, trånga bussar/tåg) så kan tex bulkiga höftbälte vara i vägen. Topplastning är säkrare och funkar om man inte skuttar runt allt för mycket. Tänker man sig å andra sidan "bo i sin ryggsäck" så blir det snabbt tröttsamt att behöva packa upp allt varje gång man ska åt något i botten av väskan.
 
Det verkar näst omöjliga att slita ut, och den jag läst om som lyckats ha sönder sin fick den lagad gratis.
Min 65liters vandringsmodell har utgått, jag tror att den nya heter Ariel eller likande och har frontutlastning. (Vilket jag vill ha, men är för snål för att byta innan den jag har är utsliten vilket kommer ta väldigt lång tid om det fortsätter som det gjort i 9 år)

Jag gillar verkligen höftbältet, det tar mycket av vikten och formar sig skönt utan att vara så klumpig som tex Haglöfs oxo som var betydligt tjockare.
 
Jag kan rekommendera Stadiums egna märke Everest, främst på grund av användarvänligheten då i alla fall min går att öppna ordentlig med dragkedja runt större delen av väskan samt bottenfackets skiljeväg går att öppna. Dessutom har den en liten ryggsäck som går att knäppa fast på stora. Hade aldrig stått ut med en traditionell ryggsäck med en liten öppning på toppen bara. Nu inser jag dock att min är mer än tio år gammal så just min modell lär inte finnas kvar ;) Jag har rest med den i sammanlagd restid mer än två år och den har klarat rätt omild behandling väl trots den var betydligt billigare än en "riktig" märkesryggsäck.
 
Som @mandalaki skrev så skulle jag också tipsa om att gå till en riktig friluftsbutik, eller flera, och få hjälp att prova ut någon bra.

Jag köpte en ny vandringsryggsäck i förrgår, en 65 liter stor sak från Bergans. Helgen innan hade jag provat igenom en hög av olika ryggsäckar i en friluftsbutik och hittat en favorit. Där jag var i söndags fanns den, och den som jag sedan köpte. Den första favoriten visade sig vara obekväm jämfört med den jag sedan köpte. Dessutom, när jag sedan fick hjälp att ställa in alla remmar osv av den (mycket kunniga!) personalen, då blev ryggsäcken om möjligt ännu bekvämare. Då hade jag såklart läst på massor om ryggsäckar innan jag ens började prova, läste om hur de ska sitta, hur man ska packa dem osv. Just att få kunnig hjälp var ändå guld värt så fort det ska köpas en ryggsäck som behöver vara lite mer avancerad än bara "förflytta småsaker från hemmet till jobbet".
 
Vad lägger du mer i begreppet ”backpackerryggsäck”? Ska den gå inom handbagagereglerna? Speciella säkerhetsfunktioner? Traditionellt toppmatad eller packas som en resväska?

Den behöver inte gå som handbagage, utan planerar att behöva checka in bagaget. Några speciella säkerhetsfunktioner känner jag inte till, inser att jag kanske borde läst på lite först. Den ska helst packas som en resväska.
 
Tack så mycket för alla svar och tips!

Jag tog en tur till Naturkompaniet och fick hjälp av en duktig kille som verkade ha hyfsad koll på ryggbesvären i alla fall, eftersom han själv hade diskbråck. Han hävdade att det inte finns någon ryggsäck som passar särskilt bra vid ryggproblem egentligen och tyckte inte jag skulle gå över 45 L p.g.a. det. Fick med mig en Fjällräven Abisko 45W hem som kändes bra, har testpackat den med kläder för 14 dagar och ett par skor, fyllde i princip väskan och vägde bara 8 kg, så funderar på om det inte är värt att skaffa en större väska ändå, eftersom jag inte hade tänkt packa den med särskilt tunga grejer. Så länge det inte blir tungt och den sitter bra är det nog inga större problem med ryggen.

Tar gärna emot fler tips ifall någon har!
 
Tack så mycket för alla svar och tips!

Jag tog en tur till Naturkompaniet och fick hjälp av en duktig kille som verkade ha hyfsad koll på ryggbesvären i alla fall, eftersom han själv hade diskbråck. Han hävdade att det inte finns någon ryggsäck som passar särskilt bra vid ryggproblem egentligen och tyckte inte jag skulle gå över 45 L p.g.a. det. Fick med mig en Fjällräven Abisko 45W hem som kändes bra, har testpackat den med kläder för 14 dagar och ett par skor, fyllde i princip väskan och vägde bara 8 kg, så funderar på om det inte är värt att skaffa en större väska ändå, eftersom jag inte hade tänkt packa den med särskilt tunga grejer. Så länge det inte blir tungt och den sitter bra är det nog inga större problem med ryggen.

Tar gärna emot fler tips ifall någon har!

Jag tycker 35-45 liter är perfekt storlek om man inte behöver ha med något som är skrymmande. Det är mycket vanligare att ta med sig för mycket än för lite. Om man reser runt är det bra att ha ett överskådligt bagage.

Om säkerhetsfunktioner: det finns ryggsäckar som har extra stabila dragkedjor, dragkedjor som kan låsas fast, remmar som är wireförstärkta mm.
 
Tack så mycket för alla svar och tips!

Jag tog en tur till Naturkompaniet och fick hjälp av en duktig kille som verkade ha hyfsad koll på ryggbesvären i alla fall, eftersom han själv hade diskbråck. Han hävdade att det inte finns någon ryggsäck som passar särskilt bra vid ryggproblem egentligen och tyckte inte jag skulle gå över 45 L p.g.a. det. Fick med mig en Fjällräven Abisko 45W hem som kändes bra, har testpackat den med kläder för 14 dagar och ett par skor, fyllde i princip väskan och vägde bara 8 kg, så funderar på om det inte är värt att skaffa en större väska ändå, eftersom jag inte hade tänkt packa den med särskilt tunga grejer. Så länge det inte blir tungt och den sitter bra är det nog inga större problem med ryggen.

Tar gärna emot fler tips ifall någon har!
Man kan ha två ryggsäckar och ha den mindre på magen. Det har jag gjort när jag behövt ha både 65litaren och ett handbagage. Min sambo har en liten ospray transporter 40 som är sjukt praktisk till just handbagage. (Jag upptäckte dock nyss att den skiljer sig lite från dagens tranporter 40)
 
Det som gör det lite klurigt för mig är att jag har diskbråck i ländryggen samt höftproblem, och jag fick höra av en vän att denna typ av ryggsäckar är konstruerade för att belasta midjan/höften istället för ryggen, vilket inte låter jättelovande för min del. Men det kanske finns någon typ av ryggsäck som är bättre lämpad?
Men varför vill du ha en ryggsäck? Varför funkar inte en vanlig resväska på 4 hjul som du slipper bära? Ska ni ut i eländig terräng där det inte går att putta en väska eller varför vill du ha en ryggsäck?

Jag har rest en hel del i mitt liv och jag är alltid lika fundersam över folk som väljer att bära sina saker istället för att ta ett mycket enklare alternativ på normala resor. En ryggsäck är opraktisk att packa i, du har ingen bra överblick, svårt att ta upp saker du kanske behöver utan att packa om halva ryggsäcken och allting blir skrynkligt eftersom du inte kan vika det på ett vettigt sätt. Det är svårt med alla remmar på flygplatsen och flera gånger har mitt resesällskap behövt lämna in ryggsäcken på specialbagage, vilket är så himla onödigt. Dessutom måste man bära skiten på flygplatsen och sen överallt dit man ska!
 
...eller vad de kallas. Ska spendera en månad i Australien i sommar och funderar på att införskaffa mig en redig ryggsäck, både till denna resa och framtida resor. Så nu tar jag gärna emot tips på bra och prisvärda ryggsäckar, helst under 2500 kr men kan gå högre för en riktigt bra ryggsäck.

Det som gör det lite klurigt för mig är att jag har diskbråck i ländryggen samt höftproblem, och jag fick höra av en vän att denna typ av ryggsäckar är konstruerade för att belasta midjan/höften istället för ryggen, vilket inte låter jättelovande för min del. Men det kanske finns någon typ av ryggsäck som är bättre lämpad?
Osprey eller Bergans. Gå någonstans och prova. För att hitta den perfekta ryggsäcken krävs att prova vad som passar just dig och din kroppsform.

Jag å andra sidan säger packa i resväska istället, modell handbagage fast lite större. En sån med hjul så du kan dra den.
Såå mycket bekvämare och lättpackat än ryggsäck.
Det är ju inte så att du kommer vandra omkring med ryggsäck mer än mellan busshållsplats och hostel, gissar jag :)
 
Men varför vill du ha en ryggsäck? Varför funkar inte en vanlig resväska på 4 hjul som du slipper bära? Ska ni ut i eländig terräng där det inte går att putta en väska eller varför vill du ha en ryggsäck?

Jag har rest en hel del i mitt liv och jag är alltid lika fundersam över folk som väljer att bära sina saker istället för att ta ett mycket enklare alternativ på normala resor. En ryggsäck är opraktisk att packa i, du har ingen bra överblick, svårt att ta upp saker du kanske behöver utan att packa om halva ryggsäcken och allting blir skrynkligt eftersom du inte kan vika det på ett vettigt sätt. Det är svårt med alla remmar på flygplatsen och flera gånger har mitt resesällskap behövt lämna in ryggsäcken på specialbagage, vilket är så himla onödigt. Dessutom måste man bära skiten på flygplatsen och sen överallt dit man ska!

Det är jättemycket tycke och smak det där. Jag påbörjade en resa med rullväska och blev så less på den att jag bytte den mot en katastrofdålig ryggsäck efter två veckor. Det går fortare att ta sig runt med en ryggsäck; man slipper se upp för trottoarkanter, trappor eller, mardrömmen, grusvägar. Man har dessutom båda händerna fria vilket jag tycker gör stor skillnad.

Men som sagt, det beror på vad man gillar och hur man reser. Jag använder rullväska på vanliga 1-stoppsresor. På längre turer med fler stopp, utanför storstäder och i länder med lägre standard på vägar etc så föredrar jag ryggsäck.
 
Jag reser alltid med ryggsäck eller eventuellt liten sportbag vid weekendresor. Jag har ett brinnande hat för rullväskor, de är så klumpiga att släpa på O_o En ryggsäck som har dragkedja på framsidan är inte mer svårpackad än en resväska, enligt mig iaf :p

Personligen tycker jag att 45 liter är en vettig storlek för en backpackerryggsäck, förutsatt att du inte vill ta med dig alltför mycket grejer. Jag brukar resa med en 40 liters ryggsäck och tycker den känns lagom stor, men då packar jag inte mer än vad jag behöver. För mig är kläder för 14 dagar och för en månad i princip samma sak, man blir ju ändå tvungen att tvätta.

Märken jag gillar är Bergans, Fjällräven och Osprey men håller med om att det viktigaste är att prova sig fram.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp