Bra bank för jordbruksfastighet

Texaz

Trådstartare
Vill gärna höra andras erfarenhet kring lån på jordbruksfastighet.
Vilka banker fungerar bra?
Hur mycket fick ni låna i förhållande till gårdens värde?
Förstår om man inte vill ange inkomst, men lite löst?
Är lite skeptisk till nuvarande banks agerande när det kommer till att sonen ska ta över gården och vill gärna ha lite tips 😊
 
Swedbank har vi, har funkat 👍
Nordea däremot var värdelös. Hade de innan vi köpte gården men fick byta då de hade noll koll på lantbruksfastigheter.

Fick låna upp till 85% av gårdens värde (75% ’jordbrukslån’ och 10% vanligt bostadslån) om vi ville men vi behövde inte låna så mycket.

Min man är höginkomsttagare och jag medelinkomsttagare men då vid skrivandet av lånen var jag föräldraledig.
 
Jag har ingen egen jordbruksfastighet men en stor del av mina grannar och närboende har. Många av dem, kanske de flesta, är nöjda kunder till den lokala sparbanken och håller sig gärna borta från storbankerna. Delvis kan det säkert förklaras med tradition, gammal vana och lokalpatriotism - men även jag ser fördelar. Banken är relativt självständig även om den är ansluten till Swedbank, den har ett konkret samhällsengagemang och återinvesterar, inte bara symboliskt, i närområdet. Såvitt jag förstått från grannar och vänner har de (jämförelsevis) god förståelse för lantbrukares förutsättningar och villkor. Även jag som vanlig privatkund är mer nöjd med dem än med någon annan tidigare bank.
Kanske har ni en lokal motsvarighet?
 
Jag har ingen egen jordbruksfastighet men en stor del av mina grannar och närboende har. Många av dem, kanske de flesta, är nöjda kunder till den lokala sparbanken och håller sig gärna borta från storbankerna. Delvis kan det säkert förklaras med tradition, gammal vana och lokalpatriotism - men även jag ser fördelar. Banken är relativt självständig även om den är ansluten till Swedbank, den har ett konkret samhällsengagemang och återinvesterar, inte bara symboliskt, i närområdet. Såvitt jag förstått från grannar och vänner har de (jämförelsevis) god förståelse för lantbrukares förutsättningar och villkor. Även jag som vanlig privatkund är mer nöjd med dem än med någon annan tidigare bank.
Kanske har ni en lokal motsvarighet?
Jo det finns en sån, och är ett av alternativen vi kikar på, sonen ska kontakta dem idag. De har väldigt gott rykte, inte minst har många företagare sökt sig dit
 
Vill gärna höra andras erfarenhet kring lån på jordbruksfastighet.
Vilka banker fungerar bra?
Hur mycket fick ni låna i förhållande till gårdens värde?
Förstår om man inte vill ange inkomst, men lite löst?
Är lite skeptisk till nuvarande banks agerande när det kommer till att sonen ska ta över gården och vill gärna ha lite tips 😊
Vi har visserligen ägt vår jordbruksfastighet i snart 20år men står precis inför bankbyte ifrån vår sparbank till Länsförsäkringar bank.
Vi har upplevt Sparbanken otroligt stelbent och svårförhandlade tyvärr. Vi fick mkt bättre ränta på Länsförsäkringar utan att ens förhandla.
 
Skulle säga att det beror mer om vilken kontaktperson man får än vilken bank det handlar om.
Tyvärr finns bara en handläggare för just jordbruksfastigheter på nuvarande bank. Har varit väldigt nöjd tidigare, haft dem i ca 15 år.
 
Vi har just köpt liten jordbruksfastighet och har valt Handelsbanken som har varit väldigt enkla att ha att göra med. Nu hade vi relativt stor kontantinsats och behövde bara lån på ca 60 % av värdet, så det påverkade kanske mottagandet hos banken.
 
Jag har ingen egen jordbruksfastighet men en stor del av mina grannar och närboende har. Många av dem, kanske de flesta, är nöjda kunder till den lokala sparbanken och håller sig gärna borta från storbankerna. Delvis kan det säkert förklaras med tradition, gammal vana och lokalpatriotism - men även jag ser fördelar. Banken är relativt självständig även om den är ansluten till Swedbank, den har ett konkret samhällsengagemang och återinvesterar, inte bara symboliskt, i närområdet. Såvitt jag förstått från grannar och vänner har de (jämförelsevis) god förståelse för lantbrukares förutsättningar och villkor. Även jag som vanlig privatkund är mer nöjd med dem än med någon annan tidigare bank.
Kanske har ni en lokal motsvarighet?
Har en jordbruksfastighet och även jag en lokal sparbank. Har fungerat bra 😊.
 
Vill gärna höra andras erfarenhet kring lån på jordbruksfastighet.
Vilka banker fungerar bra?
Hur mycket fick ni låna i förhållande till gårdens värde?
Förstår om man inte vill ange inkomst, men lite löst?
Är lite skeptisk till nuvarande banks agerande när det kommer till att sonen ska ta över gården och vill gärna ha lite tips 😊

Har haft Handelsbanken i alla år med gård. Bra och smidiga kontakter på banken, vilket underlättar. Nu köpte vi 2003 så gällande lånebelopp och värde är det hyfsat utdaterad information. Men vi har värderat om vid ett tillfälle får att låna lite mer pengar till investeringar och det var inga problem.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp