Bukefalos 28 år!

bra barocksadlar

confetti

Trådstartare
denna tråd ligger även på hästutrustning.

söker en bra barocksadel som inte kostar mer än tiotusen:-
hade sett några finfina på en hemsida av bent, men hittar inte åt adressen nu:( hjääääälp
 
Använd sökfunktionen så hittar du flera trådar i ämnet! Och snälla, lägg ALDRIG flera likadana trådar på olika forum, det är väldigt irriterande att försöka följa samma diskussion på flera olika ställen!
 
eehhh, har du verkligen hittat nån sadel för under 20 laxar på bents sida???

isf vill jag också ha adressen!!! :bump:

allvarligt så letar jag också men BB sadlarna kostar ju lika mkt som en häst och sen har jag letat bland massa gamla trådar men inte hittat några bra länkar till sadelsäljar sidor. :eek:
 
Jag svarade inne på Hästutrustning också, men jag skriver in svaret här också:

Om du är intresserad av en portuguesa kan du pm:a mig. Jag special beställde en direkt från tillverkaren i Portugal (en av alla de som gör portuguesor).

Även K.W har en från honom.

Jag beställde: sadel, träns, dressyrgjord, stigläder och stigbyglar och allt gick på 8700kr med frakt och tullavgift!!

Du kan titta på den här:

http://photos.yahoo.com/reneknutson

under albumet Portuguesan.


För att fylla på lite: en ny Bent sadel ligger över 20000kr och en begagnad har jag ännu inte sett under 10000kr, inte under 12000kr heller för den delen. :crazy:
 
oj, blandade visst ihop bb med alain roland :eek: :o förlååt. fortfarande inte kommit på sidan:(
 
För att få en bra sadel får man ofta lägga ut åtminstone 10,000:- (dock verkar spider ha fått tag på en väldigt bra sadelmakare! :) ).

Kanske du ska inrikta dig på begagnat istället?
 
Musketörsadeln såg snygg ut, liknade Bentsadeln! Vet du nåt om den?
 
Är poutogesan bekväm då?? Blev nästan lite sugen så billigt som det lät, men blev det inte krångtligt med tillpassning?? Det är ju så svårt att hitta sadlar som passar.. Är det annorlunda med barocksadlarna jämfört med vanliga engelska sadlar? :confused:
 
Den är hur bekväm som helst. Jag gjorde ju en del ändringar på den som jag var glad att jag gjorde. Då bl.a att syoppningen skulle vara lite mindre så att man kommer närmare hästen. Givetvis utan att det går ut över sadeln annars.

Du kan få den perfekt tillpassad: ta ut en sadelmakare och be denne rita en ryggprofil som du skickar ned till sadelmakaren så får du en perfekt tillpassad sadel!!

jag hade dock provat K.W sadel innan så jag visste att han standard utförande passade min häst. och att skicka ned och be om en speicel tillapssad kostar inte extra. han gör dem ju ändå från "scratch".

Det är rätt stor skillnad. I en engelsk sadel sitter man "alltid" i belastning sits, vilket inte är specielt bra och man är oftast rätt låst i bäckenet och höfterna. I en skolsadel har man en "stående sits" där bäckenet i ursprungsläget är rakt = neutral sits. Därifrån kan man lätt hitta framåt-nedåt sits och belastning sits. Dessutom blir höfterna inte låsta.

Hm...gav jag ut adressen till korten på sadeln? *glömszk*

Äsch jag lägger ut den igen utifall att:

http://photos.yahoo.com/reneknutson

Albumet Portuguesan.
 
Vilken fin sadel! Och vilket bra pris! Blev sugen på att importera en egen...

En fråga bara; jag har tittat på dina bilder och det som slog mig var att sadeln ser ut att ligga ganska högt ovanför hästryggen. En synvilla?
 
jag tycker också att det ser ut som att sadeln var lite hög... men i mitt fall är det bara positivgt!
tycker att min haflingerkille är lite väl kort i växten ibland, trots att han är över ponnymått ;)
 
Jo den ligger högt, men det gör ju alla portuguesor. Jag beställde ju min med mindre stoppning för att få den något lägre, vilket den också är. Den "sjunker" ned lite med ryttare och jag tänker inte på att den är högre än normalt vilket jag gör med andra protuguesor jag ridit i.

Sen är det ju ingen Bent sadel direkt, men vilken sadel är. :crazy:

orion x:

Nej det behöver man inte. Det är liksom en tradition i Spanien/Protugal att man har det, men det är mer för utseendet än för funktionen.

Den ligger hur bra som helst och ligger stilla där den ska. ;)

Om det är någon som håller till runt här som är nyfiken får ni gärna komma och provrida den.
 
En Portuguesa ligger ganska högt över hästryggen och även om den ger en korrekt, lodrät sits så är det en smaksak om man tycker att man får tillräckligt nära kontakt med hästens rygg. Jag hade en Portuguesa (Ludomar) tidigare och var jättenöjd i början, just för att skillnaden mot en traditionell dressyrsadel är så stor.
Sedan fick jag provrida en Alta Escuela och då åkte Portuguesan ut ganska fort... :p
Jag tycker att en AE ger bättre kontakt med hästens rygg och den är inte lika "klumpig". Men som sagt, det är ju en smaksak! ;) Jag tycker att en Portuguesa är lite för mycket sadel mellan mig och hästen, det finns ju fler modeller av iberiska sadlar i samma prisklass...
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 349
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 521
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: 95johsv
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp