Bra bil, drag/familj/stall

Sporthorse

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny bil.

Maxpris ca 300 000. Behöver ej vara ny, men inte äldre än 2018.

Den ska vara ganska rymlig, en bra dragbil, gärna bra kvalité på bilen tex Volvo, Audi, BMW. Bekväm! Ej franskt/japanskt märke 😇

Jag behöver en bil som fungerar såväl i stallet/på landet som till vardags med min lilla familj. Vi har fler bilar i familjen men denna bil ska vara min egen bil. Måste finnas plats för att tex frakta saker mellan hus och stall. Affär osv. Ev om vi ska bila någonstans så vill jag ha plats i bagageluckan för väskor och packning. Dvs inte någon liten minibil.

Bilen får gärna vara diesel eller hybrid.
Tips någon?
 
Volkswagen sharan. Mer packutrymme hittar du inte, Vi får dra 2400 med vår, riktigt fin som dragbil (drar husvagn på 2200 och det tuffar och går.) Men budgeten kan bli på gränsen beroende på utrustning/årsmodell. Diesel och 4wd så hamnar en -18 på en bit över det.
 
Volkswagen sharan. Mer packutrymme hittar du inte, Vi får dra 2400 med vår, riktigt fin som dragbil (drar husvagn på 2200 och det tuffar och går.) Men budgeten kan bli på gränsen beroende på utrustning/årsmodell. Diesel och 4wd så hamnar en -18 på en bit över det.
Den ser mer ut som en minibuss, så det är inte av intresse.
 
Toyota Hilux, tyvärr japansk då..

Jag är jättenöjd med min. Stark och rejäl, men ändå liten och smidig.
Fungerar att handla med, skjutsa barnen, köra hästtransport, köra rundbalar och spån osv.
 
Är Skoda ett bra märke? Tänker på hållbarhet och kvalité?
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om utseendet på superben. Menar du laddhybriden?
Annars har tilltalar Kodiak mig mer. Men som sagt, jag har ingen koll på märket.

Vi har kört den fyrhjulsdrivna dieseln med den större motorn och automat. Trevlig bil att köra som gick drygt 20.000 mil innan den mötte döden mot en lastkaj 😢 Drar runt 2000kg på BE och jag tycker den drog stadigt :)
 
Jag är på jakt efter en ny bil.

Maxpris ca 300 000. Behöver ej vara ny, men inte äldre än 2018.

Den ska vara ganska rymlig, en bra dragbil, gärna bra kvalité på bilen tex Volvo, Audi, BMW. Bekväm! Ej franskt/japanskt märke 😇

Jag behöver en bil som fungerar såväl i stallet/på landet som till vardags med min lilla familj. Vi har fler bilar i familjen men denna bil ska vara min egen bil. Måste finnas plats för att tex frakta saker mellan hus och stall. Affär osv. Ev om vi ska bila någonstans så vill jag ha plats i bagageluckan för väskor och packning. Dvs inte någon liten minibil.

Bilen får gärna vara diesel eller hybrid.
Tips någon?
Hyundai Santa Fee?
Jag hade en Ix35 som jag var mkt nöjd med, den hade inte så mkt lastutrymme dock men Santa Fee är typ samma bil men större
 
Den ser mer ut som en minibuss, så det är inte av intresse.
Ja, den är rätt oporrig men grym familje/drag/packåsna. Men jag har dålig koll på vad man får dra på b/b96 (har BE)
Kommer byta till en Audi Q5 inom 1-2år när packbehovet minskat och barnvagnar och sånt inte behöver få plats.
 
Är Skoda ett bra märke? Tänker på hållbarhet och kvalité?
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om utseendet på superben. Menar du laddhybriden?
Annars har tilltalar Kodiak mig mer. Men som sagt, jag har ingen koll på märket.
Min familj är nog inne på nr 12 (pappa är taxiåkare) av superb. Den som gått längst som vi har kvar har gått 48 tror jag. Mkt bil för pengarna. Jag tycker Superben är bekväm. Dieseln är bränslesnål. Själv har jag en Skoda Yeti som troligen byts mot en Karoq i vinter.

Skoda är samma ägare som Audi och VW men vi har haft färre problem med Skodabilarna än med VW som vi hade innan. Och Audin blev dyr i drift pga specialfunktioner som var dyra att laga och försäkringen.

Bilarna byggs i mångt och mycket lika, på samma botten...
 
Jag köpte en fyrhjulsdriven BMW 330 -18 för ungefär det priset. Mycket nöjd! Ej testat att dra med den ännu dock. Men köregenskaperna är toppen, stor skillnad mot Volvo som jag hade innan, ligger som en rem på vägen.
 
Hilux kan ju dra massor, och man kan lasta mycket. Stabil med släp och är hyfsat smidig men det ÄR en maffig bil (stor).

Men som familjebil lämnar den ju endel att önska 😎
Dels måste man ha en ganska nätt bilbarnstol som inte tar för mycket plats i och ändå blir det trångt för den framför när den sitter i bak. Det är ju ändå bakåtvänt som gäller i fem års tid åtminstone..
Sen är den rätt hög att baxa in eventuell barnvagn i. Tycker jag.
 
Toyota Hilux, tyvärr japansk då..

Jag är jättenöjd med min. Stark och rejäl, men ändå liten och smidig.
Fungerar att handla med, skjutsa barnen, köra hästtransport, köra rundbalar och spån osv.

Får du verkligen en Hilux från 2018 och nyare för under 300 000 kr? Jag känner mig mycket tveksam. Om med en diesel hamnar den väl på nya skatten, vilket är så kännbart att jag behåller min gamla dieselpickup.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 016
Senast: Smurfoff
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Senast: Avalbane
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 569
Senast: Liran
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp