Bukefalos 28 år!

Bra bilmat!

YaHilweh

Trådstartare
Sambon och jag ska bege oss hem till mina päron i sommar, vilket förvisso bara är en resa på 5h men då vi har hund kommer vi ändå att stanna på vägen så hon får rastas ordentligt.
Sedan blir man (jag i vart fall) sinnessjukt grinig om jag inte får mat i jämna intervaller. Men jag är så otroligt trött på donen, max och bk, korvkioskmat är inte heller riktigt min grej längre.
Det blir ofta en pastasallad eller liknande, men jag känner för att variera mig den här gången.
Kaffe är ett självklart kort, annars vill man inte umgås med sambon alls :p

De enda kravet är väl egentligen, inte för dyrt. Vilket även är ett av alternativen till att vi vill ta med oss mat och inte köpa på vägen :)

Så vad tar ni med er på resa?
 
åh bra ide med tråden! Som en person som har IBS och inte mår bra av skräpmat så är bilsemester i vissa områden jobbig. Om man inte har möjlighet att ta med egen mat...
Så hoppas på förslag..
 
Pannkakor brukar vi ha med, funkar även kallt:)
Eller potatissallad och kyckling. Men då måste man ha kylbox

Kylbox har vi tyvärr ingen att tillgå än. Men det kommer i framtiden. :D
Dock lär kylklamp funka minst lika bra :D
Tackar för alla tips, varesig det behövs kylförvaring eller ej!
 
På mina femtimmars resor har jag med mig snus, cola och godis ;)
Stannar och snabbkissar hunden halvvägs och susar sen vidare :p

Äter gör jag innan jag åker och när jag kommer fram. Hunden aktiveras innan avfärd och när vi kommer fram. Hon har lärt sig att man sover i bilen :)
 
På mina femtimmars resor har jag med mig snus, cola och godis ;)
Stannar och snabbkissar hunden halvvägs och susar sen vidare :p

Äter gör jag innan jag åker och när jag kommer fram. Hunden aktiveras innan avfärd och när vi kommer fram. Hon har lärt sig att man sover i bilen :)

Jag är gravid och har diabetes så jag behöver mat när jag åker de rundorna. Tidigare klarade jag mig på en stödburgare och en cola. men nu typ dör jag hungerdöden efter 3h utan mat :p

Hunden är inte så gammal än, så hon behöver rastas. Speciellt om man vill ha en lugn stund på kvällen sedan. Det är en hund med enormt mycket energi.
 
Sambon och jag ska bege oss hem till mina päron i sommar, vilket förvisso bara är en resa på 5h men då vi har hund kommer vi ändå att stanna på vägen så hon får rastas ordentligt.
Sedan blir man (jag i vart fall) sinnessjukt grinig om jag inte får mat i jämna intervaller. Men jag är så otroligt trött på donen, max och bk, korvkioskmat är inte heller riktigt min grej längre.
Det blir ofta en pastasallad eller liknande, men jag känner för att variera mig den här gången.
Kaffe är ett självklart kort, annars vill man inte umgås med sambon alls :p

De enda kravet är väl egentligen, inte för dyrt. Vilket även är ett av alternativen till att vi vill ta med oss mat och inte köpa på vägen :)

Så vad tar ni med er på resa?
Tunnbrörullar, potatissallad och kalla kycklingspett eller liknande. Pasta sallad eller annat som man blir riktigt mätt på. Inte så mycket bröd då det sällan håller sig särskilt fräscht i kylväska och t ex stora baguetter blir man bara trött på att tugga på efter halva :p.

Jag föredrar att äta ordentlig mat och inte snabbmat när jag åker länge, är aldrig roligt med gasig mage i liten bil :crazy:.
Är hunden med så hade jag pausat en gång med liten fika, promenad och kisspaus. Och en gång med en större picknick lunch :)
 
Olika matiga sallader med bas av pasta, bulgur, couscous, potatis eller Quinoa. Matiga mackor på grovt bröd med mycket grönt på. soppa/gryta i mattermos och ett bröd att doppa till om man hellre vill ha varm mat. Coleslaw är matigt grönt som håller sig bra en längre stund utanför kylen och kan vara fint som tillbehör.
Olika wraps i tunnbröd.
 
Kylbox har vi tyvärr ingen att tillgå än. Men det kommer i framtiden. :D
Dock lär kylklamp funka minst lika bra :D

Fattigmans kylväska = papperskasse, dagstidningar som isolering, plastkasse däri med kylklampar och det som ska kylas. Papperskassens öppning viks ihop då den ska förvaras. Håller kyla ungefär lika bra som kylväskor av Biltema-kaliber.
 
smarremackor?
Dvs små baguetter (gärna med vallmofrön på)som delas och gröps ur lite så fyllningen får plats.

Blanda t.ex. tonfisk, purjo och creme fraiche och krydda med lite italiensk salladskrydda. Fyll mackorna och lägg gärna dit lite sallad också.
Hästkorv och räksallad är ett annat alternativ.
 
Jag hade gjort en sallad med bulgur eller couscous som bas. Så hade jag blandat med kyckling, soltorkade tomater, oliver, och fetaost. Dressing i en separat burk och ett grovt bröd till. Lite smör går att ta med i en mindre och göra mackorna klara på plats. Sen är vatten det bästa att dricka till och avsluta med kaffe och en god småkaka om du kan äta det med tanke på din diabetes.
 
Äggwraps (ett wraps görs på 1 ägg, 1-2 msk grädde + 1 tsk fiberhusk och steks i panna)
Fylls med vad man känner att fylla det med.
Gott, mättande, enkelt äta, helt ok äta kallt också
 
Jag skulle förslå att dels kika i picknicktråden http://www.bukefalos.com/threads/basta-lyxiga-picknick-maten-for-en-fodelsedag.1307492/
Dels fundera på vad ni tycker är gott, och mår bra av! :D Sen skulle jag ändå råda till att köpa en bra kylväska, den är bra att ha till mycket! :D
Lite uppskuren frukt är gott att ha i bilen under tiden man kör, men jag vet inte hur det fungerar med diabetes?
Ägg tycker jag är bra, om man har kylklampar då.. ;) Både kokta och stekta ägg mättar bra, stekt ägg med falukorv är yngsta barnets favorit som matsäck, själv gillar jag en grov smörgås med lite typ skagenröra och gravad lax. :love:
 
Sambon och jag ska bege oss hem till mina päron i sommar, vilket förvisso bara är en resa på 5h men då vi har hund kommer vi ändå att stanna på vägen så hon får rastas ordentligt.
Sedan blir man (jag i vart fall) sinnessjukt grinig om jag inte får mat i jämna intervaller. Men jag är så otroligt trött på donen, max och bk, korvkioskmat är inte heller riktigt min grej längre.
Det blir ofta en pastasallad eller liknande, men jag känner för att variera mig den här gången.
Kaffe är ett självklart kort, annars vill man inte umgås med sambon alls :p

De enda kravet är väl egentligen, inte för dyrt. Vilket även är ett av alternativen till att vi vill ta med oss mat och inte köpa på vägen :)

Så vad tar ni med er på resa?

Gör en valfri röra (tex kyckling; stekt kyckling, cremes frachie, majonäs, curry och honung) och grönsaker och lägg i tacobröd. Supergott, äts kallt och lätt!
 
Frukt, äggmacka (:love:), vatten, bulle/en näve nötter. Klart!

Pannkaksrullar är också fina grejer.

Bilmat ska inte kräva bestick eller tvåhandsfattning och inte göra fläckar. ;)
 
När jag åker långt i bil, brukar jag göra iordning en påse nötblandning (typ lite hasselnötter, kanske valnötter, cashew, osaltade jordnötter) samt bryta ned lite riktigt mörk choklad däri. Detta blir resans nödmat.

Dock varning för viss okynnesätning.

Jag säger bara Garants Bbq-mandlar :d perfekta som nödkost i bilen :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp