Bukefalos 28 år!

bra/dåliga foderkrubbor

B

BeastieBabe

Foderkrubbor finns i en del mer eller mindre upphetsande former många bra men även några dåliga..
vilka krubbor finns det id et stall där du vistas? för och nackdelar, och om ni fick designa en egen krubba hur skulle den se ut? (om ni nångång tänkt tanken på just krubban :D)

På ridskola 1 finns det praktiska vippkrubbor som kan fällas in och ut. man slipper gå in i alla spiltor och man behöver inte gå in i boxarna eller ha hål i väggen.. Om krubborna lossnar från spärren (för att hästarna kickar på krubborna) kan krubborna fällas ut helt och ett hovstort hål uppenbarar sig i armbågshöjd(på hästen)
På ridskola 2 är det gröna plastkrubbor på 15 liter. dom är väldigt hållbara, lätta för hästen att äta ut och sitter fast rejält Men över krubban finns ett hål för att pytsa in maten, där kan halva hästhuvuden sticka ut ibland, och blir hästen skrämd kan den rycka till och skrapa upp stora sår, nej öppna hål i väggen är inget för mig..

Min egna design är en grov och kraftfoderkrubba i ett.. Det är tänkt att krubban som är 130x65x30 cm ska stå på en låda som är ca 40 cm hög längs främre boxväggen.. från utsidan finns en lucka/dörr/nånting så att man kan nå in i lådan utifrån och kunna förvara prylar där.. :idea:
Själva krubban sitter fast med gångjärn i kanten så att den lätt kan vippas (när spärren är lossad) fram och göras ren. Vattenkoppen ska sitta på väggen vid kortsidan av krubban så att om man har en lekfull häst hamnar allt vatten i krubban och inte blöter ner ströet.. :smirk:
Och hur får man in fodret då? ja på den främre boxväggen börjar gallret längre ner och en "dörr" i gallret på 40x60 cm som sitter fast i överkant och trycks inåt vid fodring. då är det tänkt att man slänger in höet först och kraftfodret över så att hästen inte kastar i sig kraftfodret och sedan äter höet utan att det blir mer jämn fördelning för magen.. :d

Bild på krubban OBS! snabbtecknad i Paint!! klaga inte!! :o

Vad sägs om den? fördelar/nackdelar? bara ös på :D
 
Det enda jag tänker på(orkar tänka på så här dax) är att den kommer ju ta bra stor plats, då måste man ju har stora boxar för att det ska funka... och vad händer om hästen "hoppar i" krubban?
 
kan du göra en hos mig? :rofl:
tycker de ser bra ut om man inte har en bushäst som tycker om o sätta benen i saker :p
 
Om hästen hoppar i krubban med bakbenen är det kanske inte de roligaste.. men den är ändå ganska smal och låg så att hästen borde inte få några problem med att komma ur den.. ja menar.. man har juh badkar i hästarnas hagar utan att dom hoppar i dem och skadar sig på dem.. :D
 
hehe jo de enda som jag inte har listat ut hur jag ska lösa är hur jag ska få tag på dem :smirk: men det finns juh företag som gjuter plastbaljor efter mått så de är nog inte så svårt.. det gäller bara att hitta en tillverkare :D

Hehe jo det kan bli ett problem om hästen vill titta över gallret och hittar detta eminenta trappsteg att stå på :angel: man aknse ska försöka göra en halksäker botten med nån sandbandning.. då får hästen ändå tag på kraftfodret men halkar inte på botten.. lite mer skurande när man gör rent men vad gör väl det.. vi hästmänniskor älskar att göra jättefint i boxen bara för att hästen ska grisa ner på 4 minuter :rofl:
 
Kan man inte bara ta en stor murarbalja och borra hål i samt sätta fast på väggen då? Då kan man ju ta ut den när det är dags att rengöra. Den står relativt stabilt. Ingen häst jag har sett har skadat sig på en murbalja.
Mkt smart grundide :idea:! Nu har jag löst hö/vatten problemet med tack vare dig. Min häst blötar nämligen sitt hö innan han äter det! - inget fel på tänderna så det behövs ingen kommetar om det, kollat med tre hästtandläkare.

Jag har själv en gummikrubba till krafftfodret. ( ett återanvändt bildäck). Ställer han sig i den så viker den bara sig. Bästa krubban jag har haft.
Fördel 1
Hästen kliar inte av svansen mot krubban!
Fördel 2
Hästen kan tugga i sig sin mat på ett naturligt sätt. Som om den betar
Fördel 3
Ingen skaderisk
men... han kan ju ta med den vart han vill... Ibland ligger den andra sidan boxen när man ska fodra... Men som tur är är han snällast i världen när han ska ha mat! ;)
 
ja det går nog tokbra med en stor murarbalja :) det kan bli billigare än att specialbeställa oxå misstänker jag :smirk:
jo jag funderade ett tag på om man skulle ha lösa krubbor att ställa på golvet men om man ska ha ett ridskolestall med 48 hästar (min framtidsdröm :angel:) så måste man snabbt kunna pytsa in maten åt dem utan att behöva öppna dörrar.. men han man bara några hästar kan man göra så.. och den största fördelen då är juh att dom inte kan klia sig på krubban.. det brukar spilthästarna göra när man vänder dom i spiltan och det är omöjligt att få dem att sluta innan dom själva är tillfredsställda :D

glad att jag kunde vara till hjälp :)
 

Liknande trådar

Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 440
Senast: Trissa
·
K
Ekonomi & Juridik Nu behöver jag råd och tips! Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt...
Svar
8
· Visningar
5 430
Senast: Idaidut
·
Hästvård Idag är en sån där dag man önskar att den egentligen inte finns. Det var blidväder och jättehärligt när jag for till stallet, så...
2
Svar
34
· Visningar
2 911
Senast: emindy
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp