BRA dragbil

boccia

Trådstartare
Är på jakt efter en rejäl dragbil, då vår CR-V med nöd och näppe får dra en stor häst i det släp jag har i dagsläget.

Vill ha en bil som får dra minst 2000kg (allt under det går bort direkt!)

Tittat på en VW Tiguan, men den är tyvärr något för liten för min smak (hur trevlig som helst att köra och dra släp med, men trång i baksätet och obefintligt lastutrymme). Ligger även något över den prisklass jag tänkt mig.

Är nu mer och mer inne på en Chevrolet TrailBlazer. Någon som har en sådan? Erfarenheter av den som dragbil? :)

Har tänkt mig någonting i prisklassen 70-120', max 10 år gammal. 4wd är nästintill ett krav (men kan ev förhandlas bort om allt annat är perfekt för ändamålet).
Har även tittat på en LandRover Freelander, men den hade sjukt hög årsskatt (vägrar lägga över 10'/år bara på skatten)


Förslag?
 
Sv: BRA dragbil

Vi har precis köpt en Tiguan, jag är supernöjd med den! Den är underbar :)


Om du gillade den annars, förutom storleken, titta kanske på en VW Touareg? Det är nästan precis samma bil..fast större och biffigare.
 
Sv: BRA dragbil

Touareg tilltalar mig inte, kan inte direkt sätta tummen på vad det är men känns inte som en bil för mig...
 
Sv: BRA dragbil

Min pappas granne hade en trailblazer. Den är törstig! Med släp 3-3,5 l/mil och utan släp runt 2 l/mil.

Förövrigt är den heller inte krocktestad i Euro NCAP. Och antisladd har den inte heller. Jag hade hellre köpt en xc90, den får dra ca 2200 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: BRA dragbil

Är nu mer och mer inne på en Chevrolet TrailBlazer. Någon som har en sådan? Erfarenheter av den som dragbil? :)


Min pappa har en sån som jag har kört släp med och den är :love::love:
Det är som att sitta i vardagsrummet och köra!
Men den drar tyvärr en del, både med och utan släp. Jag har bara kört ett enhästssläp med den och då ligger den på 2,6 l /milen.
Enormt lastutrymme! Enligt min pappa så är det den bästa bilen han haft.

Hade jag haft större plånbok hade jag också skaffat mig en för det är verkligen ren körglädje :D
Men det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart eftersom jag åker 10 mil om dagen med jobb och stall.
 
Sv: BRA dragbil

Tycker xc90 var ett bra förslag, de är ju ändå hyfsat billiga i inköp också. Annars är ju xc70 "liten" och bra dragbil, men jag är inte säker på hur mkt de får dra. Vi har en v70 awd, som vi är väldigt nöjda med, men den får endast dra 1800kg. 4-hjulsdrift borde du nog ha som mål iaf, så otroligt smidigt! (Tur att min sambo inte läser detta, då jag innan tyckte att det var onödigt, sedan kom det två snörika vintrar, och vips, så smidigt det är! ;) ) Som du ser är jag lite insnöad på volvo här, men visst finns det fina andra bilar.
Vad man ska ha för bil beror kanske också på hur man resonerar kring bensin/dieselförbrukning, hur viktigt det är med komfort osv.
 
Sv: BRA dragbil

Jag är nöjd med min Hyundai Santa Fee. V6:a automat som får dra 2300 kg, 4WD, och baklucka som går att öppna med släpet kopplat. Rymlig, bra komfort, märks knappt när man hängt på kärran. Haft den i ett halvår, inga negativa erfarenheter ännu. Ligger i rätt prisklass också. Nackdelen är ju skatten och bränsleförbrukningen, inget vidare om man har den till vardags och pendlar, men som tur är har jag knappa milen till jobbet. Ett tips om du inte redan tittat :-)
 
Sv: BRA dragbil

Har en Kia Sorento diesel. Får dra 2800 och även med stort umesläp och tungt lastad så känns det inte ens att det sitter ett släp på bilen. Förhållandevis billig i inköp och drar ca 1 liter blandad körning där lite av det är med släp. Vid bara stadskörning och 4wd inkopplad drar den ca 1,1-1,2 l milen.
 
Sv: BRA dragbil

Vi gick noga igenom marknaden med bilar som får dra minst två ton i våras. Vårt val föll till sist på en fyrhjulsdriven dieselpassat. Den är bekväm att köra både med och utan släp, och mycket bränslesnål - ca 0,55 l/milen utan släp och under 0,9 med två ton bakom (boggiesläp med två hästar).
 
Sv: BRA dragbil

Min pappas granne hade en trailblazer. Den är törstig! Med släp 3-3,5 l/mil och utan släp runt 2 l/mil.

Förövrigt är den heller inte krocktestad i Euro NCAP. Och antisladd har den inte heller. Jag hade hellre köpt en xc90, den får dra ca 2200 kg.

Vore det inte för att XC90 är så otroligt ful så hade jag kanske funderat på en sådan, men så som den ser ut: nej :angel:
Kollat lite på XC70, men de jag sett får bara dra runt 1800kg :(
 
Sv: BRA dragbil

Tycker xc90 var ett bra förslag, de är ju ändå hyfsat billiga i inköp också. Annars är ju xc70 "liten" och bra dragbil, men jag är inte säker på hur mkt de får dra. Vi har en v70 awd, som vi är väldigt nöjda med, men den får endast dra 1800kg. 4-hjulsdrift borde du nog ha som mål iaf, så otroligt smidigt! (Tur att min sambo inte läser detta, då jag innan tyckte att det var onödigt, sedan kom det två snörika vintrar, och vips, så smidigt det är! ;) ) Som du ser är jag lite insnöad på volvo här, men visst finns det fina andra bilar.
Vad man ska ha för bil beror kanske också på hur man resonerar kring bensin/dieselförbrukning, hur viktigt det är med komfort osv.

Komfort är otroligt viktigt då vi kan köra relativt långa sträckor. En bil som känns plastig och/eller har mkt vägbuller går bort direkt.
Jag är allt annat än ett volvo-fan, men har ändå sneglat lite åt XC70, dock har de ett (i mina ögon) för högt begagnatpris i förhållande till vad man får (som alla volvo...)

4wd har vi redan i vår nuvarande bil (dock endast adaptiv, vilket i vissa lägen är lite snålt) Volvos 4wd har jag inte hört så mkt positivt om tråkigt nog (jag tog mig lättare fram med min gamla framhjulsdrivna audi 100 än vad min polare gjorde i sin XC70 när det var dåligt väglag/ingendrivna vägar)
 
Senast ändrad:
Sv: BRA dragbil

Har kollat lite på Santa Fee, men de är för bullriga för min smak
 
Sv: BRA dragbil

Har en Kia Sorento diesel. Får dra 2800 och även med stort umesläp och tungt lastad så känns det inte ens att det sitter ett släp på bilen. Förhållandevis billig i inköp och drar ca 1 liter blandad körning där lite av det är med släp. Vid bara stadskörning och 4wd inkopplad drar den ca 1,1-1,2 l milen.

Har inte Sorenton sjukt hög skatt? Har för mig att den vi tittade på låg runt 8800kr/år.
 
Sv: BRA dragbil

Vi gick noga igenom marknaden med bilar som får dra minst två ton i våras. Vårt val föll till sist på en fyrhjulsdriven dieselpassat. Den är bekväm att köra både med och utan släp, och mycket bränslesnål - ca 0,55 l/milen utan släp och under 0,9 med två ton bakom (boggiesläp med två hästar).

Passat är faktiskt ett alternativ jag kikat lite på, men har för mig att de lite nyare modellerna inte får dra lika mkt :(
 
Sv: BRA dragbil

Skulle oxå tipsa om den.
Bekväm, riktigt bra bil som tar sig fram överallt. Volvos xc modeller framstår som rena skämten i jämförelse.
 
Sv: BRA dragbil

Hur mycket får CRV,n dra då? Jag trodde de fick dra bra mycket för grannen drar två stora dressyrhästar med sin.
Bästa dragbilarna jag vet annars är Subaru, men jag vet inte om det finns någon modell som får dra 2000 kg.
 
Sv: BRA dragbil

Fast skatten på Freelandern beror ju helt på vad du har för motor i. v6'an ligger på dryga 2000 kronor bara.
Gillar du Volvo, så är Freelander 2 i princip samma sak som en XC60, fast med annan kaross.
 
Sv: BRA dragbil

CR-V får dra 1510 som max vad jag vet, automatare endast 1200 kg. Kanske finns större motorer eller något?

ORKAR mer gör den, men det är ju inte säkert att köra så oavsett eftersom bilen inte är byggd för det.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Liten
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 118
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp