Bra dragbil

Charlotte1975

Trådstartare
Nu börjar de bli dax att byta bil. Har haft min Toyota Rav4 i över 10 år, och varit supernöjd. Har 2 krav vid bilbyte, Suv med 4wd. Fram med förslag, för och nackdelar, hiss och diss.
 
Hur mycket ska den få dra, hur ser ekonomiönskemålen ut? Förutom dragbil fungera som vad? Komfortnivå? Bränsle? Övrig körning?
 
Hur mycket ska den få dra, hur ser ekonomiönskemålen ut? Förutom dragbil fungera som vad? Komfortnivå? Bränsle? Övrig körning?
Har en trailer på 1640, och har precis tagit B96 kortet. I övrigt kommer den användas som familjebil, kör mkt så gärna låg bränslekostnad men hög komfortnivå.
 
Mitt standardsvar håller för körkortsbehörigheten: Volvo XC70. Den mest kompletta bilen jag kört, även om jag som ren dragbil föredrar en pickup.
 
Bästa dragbilen jag någonsin har kört med är en BMW X3 20d Xdrive -13.
Riktigt lyxig och komfortabel bil, bra fyrhjulsdrift och snål (0,6-0,7).
Det känns verkligen inte att du har en fullastat släp bakom bilen:love:
 
Hade förut en Honda CR-V 2001, bensinare, som nu gått över till mamma som hennes "nya" vardagsbil.
Absolut mycket bil för pengarna men det är ingen "fart" i den, den orkar, men är långsam att accelerera etc. Den tar sig fram över allt jag provat, driftsäker och stabil, normala driftkostnader. Nöjd :) Just min modell får inte dra mer trots utökat körkort, men tror andra varianter får dra mer.

Freelander TD4 2007, känns inte att man har släp bakom, bra fyrhjulsdrift och trevlig att köra, pigg som attan.
Men, den är dyr i drift och kostar skjortan när den går sönder (har dock inte varit sönder annat än slitdelar, det är en -07 som gått väldigt hårt). Annars trevlig bil som sagt trevlig att dra släp med på alla underlag. 1700 kg på utökat.

Nu som nästa bil efter Freelandern kommer vi köpa en Subaru Forester, dieselautomat, helt underbar att köra. Återstå att se hur nöjda vi blir efter att ha kört ett tag :) 2000 kg på utökat.
 
Kollat lite på Audi Q5 hybrid. Dyr i inköp men eftersom jag kör mkt så vore en hybrid plus i kanten. Finns de fler SUV'ar som är hybrider?
 
Fast XC90 är en REJÄLT stor bil, och mer jämförbar storleksmässigt med en pickup än en RAV4.
CX90 är för stor. Har i dag provkört cx60, Audi q5 och BMW X3. Har fått prisförslag på alla tre med de finesser som jag vill ha. Så nu ska jag jämföra lite, kolla Blocket och fundera. Vill även prova nya Toyota Rav 4.
 
Kommer ny RAV4 nästa år, så just nu kan man få bra pris på årets modell. Jag köpte en nu i veckan, levereras om ett par veckor. Är du nöjd med din gamla RAV4 så är väl det en bra anledning att testa den igen? Jag kollade på bilsvar.se, där kan man knappa in sina krav och få fram vilka modeller som uppfyller kraven. Väldigt bra sida, underlättade mycket för mig när jag verkligen ville jämföra förutsättningslöst för att se vad som var bästa valet för mig. Mina krav var tex bensinare (kör numera för lite för att diesel ska löna sig), dragvikt min 1800 kg med BE, 5 stjärnor i säkerhet, 4wd, suv, max nypris 360.000 kr.
 
Vi har precis köpt en Kia Sorento. Märks inte ens att vi har släp bakom även med stort boggisläp och stor häst i:). Min drömbil just nu är dock Mitsubishi Outlander hybrid. Vill så gärna ha en elbil!
 
Kollat lite på Audi Q5 hybrid. Dyr i inköp men eftersom jag kör mkt så vore en hybrid plus i kanten. Finns de fler SUV'ar som är hybrider?

Mitsubishi outlander PHEV. Alltså deras plugin-hybrid.
Väldigt mycket bil för pengarna, och fantastisk dragkomfort samtidigt som den innebär pyttekostnader att äga.

Dock är jag osäker på om du kan köra suv + 1650 släp på B96?
Rent generellt brukar en suv alltid innebära BE på direkten...
Att du dragit med Rav4 hittills är ok bara för att den i gamla karossen(?) är en mirakelmaskin som är svår att hitta motsvarighet till i dagens bilar.
 
Mitsubishi outlander PHEV. Alltså deras plugin-hybrid.
Väldigt mycket bil för pengarna, och fantastisk dragkomfort samtidigt som den innebär pyttekostnader att äga.

Dock är jag osäker på om du kan köra suv + 1650 släp på B96?
Rent generellt brukar en suv alltid innebära BE på direkten...
Att du dragit med Rav4 hittills är ok bara för att den i gamla karossen(?) är en mirakelmaskin som är svår att hitta motsvarighet till i dagens bilar.

Jag får dra 2000 kg på utökad behörighet. Är samma med Kuga, Forrester och Tiguan.

Vännen har en Kia Sorrento, den är tyngre än min och får dra 1700 kg på utökad behörighet.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 491
Senast: AraSlei
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 354
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp