Bra eller dålig idé? Gällande husköp

chandelier

Trådstartare
Hej!

Jag och min man bor idag i hyresrätt och har alltid gjort. Vi är nu sugna på att flytta till en ny stad och "börja om" livet och har hittat ett hus. Det ligger ännu inte ute på marknaden men som kommande försäljning. Huset är vad vi kan utläsa av område, storlek och bilder perfekt för oss.
Om allt känns rätt när vi kollar på det och besiktning etc. ser bra ut vill vi köpa det.

Enligt mäklaren letar säljarna nytt boende och väntar med försäljningen tills de hittat något. Vi har ingen panik med att flytta utan snarare tvärt om, vi vill veta att vi har vårt drömboende och sedan börja söka jobb etc.

Vi har då en idé som vi funderar på att lägga fram till mäklaren och det är att om vi skulle få köpa huset nu kan vi vara flexibla med datum för överlåtelse. Vi skulle kunna skriva överlåtelse om ett år t.ex. men om säljaren hittar sitt nya hus och vill flytta ut tidigare så genomför vi köpet då (låt säga med tre månaders marginal). Vi kommer då lägga ett bud en bit över utgångspriset.

Hur tycker ni att det låter?
Skulle ni som säljare kunna gå mer på någon sån deal och alltså göra klart affären tidigare än tänkt?
 
Det gjorde vi. Satte datum 6 månader fram med möjlighet till tidigare inflyttning om vi hittade boende snabbare. Behöver ni inte ens datum är det ju ännu bättre.
Tack för svaret! Då är vi inte helt ute och cyklar i våra tankar i alla fall.
 
Tack för svaret! Då är vi inte helt ute och cyklar i våra tankar i alla fall.
Nej det tycker jag inte. Nu sålde vi i Solna där trycket då var ganska högt och mäklaren tyckte inte alls att det var något konstigt att göra så. Däremot var han som köpte lite ful och la ett ganska lågt bud, undrar om det inte var under utgångspris. Jag vägrade, ska han slippa budgivning får han bannemig buda med sig själv så han fick lägga sig en bit över om jag skulle gå med på att släppa lägenheten för honom. Det är ju en liten risk att ni får buda med er själva och det kan ju vara bonus både för er och säljarna. Lotteri helt enkelt :)
 
Nej det tycker jag inte. Nu sålde vi i Solna där trycket då var ganska högt och mäklaren tyckte inte alls att det var något konstigt att göra så. Däremot var han som köpte lite ful och la ett ganska lågt bud, undrar om det inte var under utgångspris. Jag vägrade, ska han slippa budgivning får han bannemig buda med sig själv så han fick lägga sig en bit över om jag skulle gå med på att släppa lägenheten för honom. Det är ju en liten risk att ni får buda med er själva och det kan ju vara bonus både för er och säljarna. Lotteri helt enkelt :)

Jag förstår!
Om det blir av tänker vi nog lägga ett bud 50-100k över utgångspris med tanken tjänster och gentjänster. Vi är villiga att betala för en schysst deal :)
Det budet vi lägger (vi kommer sätta ett maxtak) kommer vi dock dra tillbaka om säljaren väljer att gå ut på öppna marknaden. Då lägger vi antingen utgångspris eller avstår beroende på hur det utvecklar sig.

(Det här är vår första bostadsaffär så det är skönt att ventilera lite tankar med andra som har mer erfarenhet. Vi har ingen aning om hur man SKA göra)
 
Området är varken jätte attraktivt eller oattraktivt. Priserna ligger omkring miljonen högre i närmsta stad.
 
Det låter rimligt. De kan ju bemöta ett bud med ett motbud om de vill (och då kan man som köpare försöka med "men då vill vi ha ett sista datum!")
 
Jag förstår!
Om det blir av tänker vi nog lägga ett bud 50-100k över utgångspris med tanken tjänster och gentjänster. Vi är villiga att betala för en schysst deal :)
Det budet vi lägger (vi kommer sätta ett maxtak) kommer vi dock dra tillbaka om säljaren väljer att gå ut på öppna marknaden. Då lägger vi antingen utgångspris eller avstår beroende på hur det utvecklar sig.

(Det här är vår första bostadsaffär så det är skönt att ventilera lite tankar med andra som har mer erfarenhet. Vi har ingen aning om hur man SKA göra)
Jag hade inte lagt mig över utgångspris. Om de lyckas få utgångspris och kan leta nytt boende i lugn och ro, så är det mycket värt och därmed ser jag ingen mening med att lägga sig över utgångspriset. Ni är dessutom attraktiva köpare eftersom ni inte behöver sälja er nuvarande bostad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: kma
·
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 348
Senast: Seabaz
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp