Bra eller dålig ide´?

Matten

Trådstartare
Funderar på att hyra ut stallpalatser i mitt stall, men tänker på för och nackdelar. Det kommer endast ingå el, vatten, hagar, ridbana med hinder (5 min. bilväg till ridhus),och gödseltömmning, möjligtvis ska spån ingå. Själv kan jag se flera fördelar med att hyra ut, dels en viss inkomst :D,jag har redan hyresgäster som vill vara här och det är enbart folk som jag känner väl och tycker bra om, dels kommer vi hjälpas åt med fodring ev. mockning, det kommer också bli sällskap. Men det finns väl nackdelar också... :confused: ni som hyr ut - tycker ni att det är jobbigt med en massa folk som "springer" där hela tiden? Andra problem? Blir det "alltid tjafs och gnäll"?, det känns som att det ofta är en massa problem i "kollektivstall" hur ska jag i så fall undvika dem?
Mvh. Matten
 
Så länge du hyr ut stallplats till seriösa människor med personlig mognad som inte är stökiga utan lugna i stallmiljö och som kan sköta sin del så borde det gå bra. Hyr du ut till yngre människor är det tex ett plus om de har hästkunniga föräldrar eller äldre syskon som kan hjälpa till om det behövs. Ska man hjälpas åt med fodringar mm gör man ett ordentligt schema och så folk följa det. Kan de inte det måste de tex i tid meddela andra och kolla om någon kan byta.
 
Tänk igenom nog innan hur du vill att det ska fungera och gör det sedan klart för dem som hyr. Det är lätt att tänka att man ska hjälpas åt och så, men görs inte det klart innan kan det bli problem, även om man känner varandra.

piggy
 
Sen ska man skriva ett ordentligt kontrakt där det står tydligt uppsägningstid, regler, avgifter mm skriftligt. Tex även hur många pass i veckan de ska hjälpa till i stallet osv. Gör allt så klart och tydligt som möjligt men viktigaste är att du tänker till ordentligt om du vill hyra ut platser eller ej. Har du tur kan du få riktigt mysiga stallgäster och har du otur kan du få några som knappt bryr sig om sin egen häst.
 
Jag kommer INTE att hyra ut några av mina boxar. Inte ens till de jag VERKLIGEN litar på av just anledningen att jag vill Inte ha något tjafs - och det blir det nästan alltid. Det skrivs lappar hitan och ditan och fel hästar hamnar i hagen tillsammans och hästen får fel foder av någon och någon kommer inte när den skall fodra och nån har lindat stallbandagen åt fel håll eller inte läst att vid regn så är det regntäcke som gäller (vadå kan vädret ändra sig under en dag ?). Nehej tack. Aldrig i livet.
 
BRA idé

Jag har iofsg inget stall som jag hyr ut men jag hyr plats själv i ett mindre stall och jag tycker att det funkar kanon! Vi är 8 st som tillsammans har 9 hästar där. 6 av oss är 21-22 år och så har vi två äldre damer med i gänget. Vet att det nästan alltid brukar bli tjafs i stall om saker hit och dit men jag tror att det beror mkt på hur man hanterar sin häst om mansäger så. I vårt stall är det ingen häst som "inte får vara häst" om man säger så. Helst ska de vara ute så mkt som vädret och årstiden tillåter och det är alla överens och det är inget omänskligt täckande hit eller dit , ingensom krånglar speciellt med hagindelnig osv, Klart att det blir meninsskiljaktligheter men det kan nog undivkas till stor del om man gör klart redan från början att man har en öppen dialog mellan varandra. Vi brukar börja varje höst och vår med att ha ett stallmöte (om vi känner att det behövs, nu umgås de flesta av oss nästan jämnt ändå så..). Kanske funkar det så bra eftersom de flesta av oss är i ungefär samma "fas" av livet och har liknande livssituationer? tycker iaf att det är helt oslagbart då man alltid kan ta hjälp av nån annan om man får förhinder eller behöver hjälp med något! Stämningen blir vad man gör den till, gnäller man själv utan att göra något åt det får man skylla sig själv. Och som hyresvärd tycker jag att manmåste ha rätten och modet att "kasta ut"någon som inte sköter sig! Och kanske viktigast av allt, ha alltid skriftligt på alla åtaganden, uppsägningstider, hyror etc. Lycka till!
 
Om folk missköter sig eller om du tycker att det är för mkt spring.. Kasta ut dom! :devil:
 
Glöm inte att hästägarens adress ska stå på kontraktet. Utan adress är det nästan omöjligt att göra något när en person plötsligt bara försvinner eller slutar betala. Det finns faktiskt sådan. Jag sitter själv med en häst som ingen vill betala för och det blir väldigt dyrt. Du ska också veta att du som uthyrare av stallplats har fullt ansvar för hästen.
Självklart finns det även stora fördelar och det är just det du nämde. Men man måste se till att rutinerna fungerar, gör de inte det så måste man sätta stopp för det direkt. Var ärliga mot varandra och säg som det är direkt till varandra. Är ni flera i stallet och kanske sällan ses, kalla till stallmöte där alla diskuterar eventuella funderingar och problem. Har ni inget krångel så ta en fika och snacka lite skit bara. ;)
 
Tack för bra synpunkter! Det ska nog gå vägen... ;), och som någon sa, man kan ju alltid slänga ut dem som inte sköter sig :devil:
Mvh. Matten
 
Varför inte börja med att hyra ut en, två boxar för att se hur det funkar och sen utöka inackoderingarna med tiden?
Istället för att ta allt på en gång, då är kanske risken är större för att du upplever det som mycket spring och strul.
 
Jag har hyrt ut en box plats innan, och tyckte att det var ok. Men nu handlar det om 6 st och alla känner liksom varandra och vill gärna komma till samma ställe (alltså till mig... :D) Själv tror jag att det kommer bli bra, men ser kanske inte detta som ett "evighetsprojekt" utan kanske ett par tre år. Men det är alltid intressant att höra hur andra har det. Är det någon som har tips på hur man ska få plats med allt foder (var och en köper eget kraftfoder, vilket kommer ta ganska stor plats)?, hö köper vi gemensamt.
Mvh. Matten
 
Hej!
Jag har en liten hästgård med 9 boxar. Själv har jag 3 hästar och resten är inackorderingar.

Sedan jag fick in mina inackorderingar har livet blivit mycket mycket lättare!!! När jag var ensam så var jag uppe tidigt varje morgon, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året, på plats för att ge hästarna lunch, tog in hästarna på em och utfodrade på kvällen. Nu har mina "stallkompisar" själva gjort upp ett schema och tar nästan alla lördagar och söndagar (frukost och utsläpp). Dessutom kan vi åka bort för att åka skidor eller annat kul och det finns alltid någon som kan ge hästarna lunch/insläpp/kvällsmat om jag behöver. Allt är så mycket enklare. :D

Pga att det funkar så otroligt bra, ska jag till våren bygga 8 boxar till!!! :bump:
 
....Glömde säga att jag köpte stora vita fodertunnor i plast på IKEA till alla inackorderingar. Dessa kan staplas på höjden, men ändå öppnas. Mycket fiffiga och billiga. Rymmer ca 25kg havre st!!!!
 
Re: BRA idé

Vet att det nästan alltid brukar bli tjafs i stall om saker hit och dit men jag tror att det beror mkt på hur man hanterar sin häst om mansäger så.

offta är det ingen som "behandlar" sin häst dåligt. Offta kommer tjaffset avv att man sköter sina hästar olika. det betyder inte att någon gör fel!


Matten, jag tror inte att det ska bli något problem med inacorderingar! Var bara noga med kontrakten och var tydlig om det ska stå att den som inte sköter sina syslor inte får stå kvar. (dom shemasatta sysslorna) :D
 
Cado!
Du kommer inte ihåg vad dina fodertunnor hette som du köpte på IKEA? Jag har tänkt på samma sak, att det vore smart att kunna stapla på höjden, och har även kollat IKEA katalogen, men inte trott att något skulle passa. Förövrigt tror jag också att det faktiskt kommer att bli lättare för mig själv nu när man kommer hjälpas åt med allt :D!
Mvh. Matten
 
Hej Matten,
Nej tyvärr så vet jag inte vad de heter (kollade, men jag hade tagit av etiketterna tyvärr). De fanns inte med i katalogen men kostade knappt 150 SEK st tror jag. Jag köpte 2 till varje inackordering och det har fungerat fantastiskt bra. Rent och snyggt och inga säckar som råttorna kan gnaga på!
 
Har samma tunnor till mina hästar :bump:, dom är kanonbra och hela foderkammaren blir så prydlig. Väldigt praktiska då dom är "fyrkantiga" och lätta att möblera med :bow:.
Jag har 4 st och får plats med havre, lusern, betfor och i den fjärde har jag diverse komplement, på dom sätter jag spannar med färdig mat och så på med locken. VOILA
bek040.gif
, världens mest mus säkrade foder!
 
På sidan 101 i IKEA 2004 finns dom
042.gif
, heter RENO, även på sid 99 finns dom på bild. Mina "tunnor är modellen större dock, skulle tro att Cados också är den större varianten!
 
Hej Kristel!
Tack för svar :), gick själv igenom katalogen för någon vecka sedan och såg dessa "lådor", och efter viss uträkning kom jag fram till att en säck havre skulle få plats :rofl:. Jag tror nog att det får lov att bli en tur till IKEA inom en snar framtid :bump:!
Mvh. Matten
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 896
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp