Bukefalos 28 år!

Bra foder till kattunge?

Zody

Trådstartare
Då vi inom en snar framtid kommer ha en liten hemma ( :love: ) har massor av funderingar vuxit fram.
Vad är egentligen bra foder till en kattunge på 12 veckor?
Vad jag förstått är Friskies Junior, Whiskas och liknande inte någon höjdare, med andra ord bör vi hållas oss borta från dem.
Men vi har heller inte massvis med pengar så vi kan köpa snordyrt vetrinärfoder där förpackningen räcker i en vecka. :crazy:

Vad finns det egentligen för bra alternativ? Självklart är vi villiga att betala en del, men inte multum. Tips på både mjukmat och torrfoder tack!

Hur bör vi göra med fördelningen av mat? Mina tidigare missar har käkat torrfoder och det har alltid stått framme en skål så de kan äta när de vill, samt gett mjukmat ett par gånger i veckan.
Kan vi låta kattungens mat stå framme på samma sätt och låta den äta när den själv vill, eller ska vi ge tre mål mat om dagen, dvs frukost-lunch-middag vid ungefär samma tider varje dag?

Fram med åsikter och förslag tack! :bow:
 
Sv: Bra foder till kattunge?

Jag är numera en ivrig förespråkare av annat än torrfoder, efter att i flera år ha serverat kända torrfodermärken med fått markant fräschare katter efter byte till burkmat/köttbaserad mat. Mjau burkmat (den "vanliga sorten" alltså inga bitar i gelé eller med pasta, ris och annat "skräp") är bra och lättillgänglig, och funkar utmärkt till en liten.

Vill du nödvändigtvis ge torrfoder så finns det många märken som är likvärdiga. De flesta som säljs hos djuraffärerna tex. Jag föredrar James Wellbeloved. Inte så vanligt, men lite billigare och funkar bättre för min katt med känslig mage. (RC och annat kräks han bara av...)

Du kan ha torrfoder stående framme sålänge katten inte överäter (och det gör väl sällan kattungar). Annan mat behöver portioneras för att inte stå framme och bli dålig.

Tänk på att fråga vad den lille äter hos uppfödaren, och inte göra någt snabbt foderbyte.
 
Sv: Bra foder till kattunge?

Jag är verkligen ingen kattexpert men de katter jag har och har haft äter Royal Canin och det funkar utmärkt. Jag ger även Mjaus burkmat bredvid. Mest för att det verkar gott för kissarna. :D
 
Sv: Bra foder till kattunge?

vi står i valet och kvalet mellan iams och RCs kattungefoder som torrfoder, och mjau har vi redan bestämt oss för att ge som mjukmat då jag läst otroligt mycket positiva inlägg om deras mat här. :)
Vilket märke skulle ni bukisar rekomendera, iams eller RC?
Kan vi ge den lilla fläskfärs eller annan färs redan från början eller bör vi vänta med det ett tag? (herregud, jag kommer inte alls ihåg hur vi gjorde med jazzy och shadow, det var ju så länge sen :eek: )
Har läst lite om Sol's egna recept på mat till kissarna och kanske provar jag nåt sånt, om vi får tag i ingredienserna vill säga, men det borde inte vara något större problem egentligen.

Ska fråga vad den lilla äter i dagsläget och ev. fortsätta med det eller sakta byta över till den sort vi väljer. En till två veckor borde väl vara lagom?
 
Sv: Bra foder till kattunge?

Jag har alltid gett RC till mina odjur, mest för att det finns på alla djuraffärer typ... och ja det är väl lite av en vana..... :-)
 
Sv: Bra foder till kattunge?

Det låter vettigt! RC och Iams (och för all del Hill's) är likvärdiga i både pris och innehåll. Min skrutta vägrade äta kittenfoder, och åt de vuxna katternas "Maine Coon" (skitlöjligt med rasspecifika foder..) med de allra största och hårdaste bitarna. Brud med egna åsikter redan då...

Om du tänkt ge rått senare så kan jag tipsa om att kycklingvingar är trevligt att gnaga på när man är en liten kattunge som byter tänder. Det upptäckte vi efter x antal söndertuggade strumpor...
 
Sv: Bra foder till kattunge?

Hill's gav vi till våra två odjur vi hade tidigare (perser) och de funkade väldigt bra på det, så jag får helt enkelt ta och läsa på innehållsförteckningarna och se vilket märke som verkar vettigast och vilket som passar plånboken bäst - men någon av dessa tre sorter kommer det bli. Misstänker att de ligger ganska lika i pris, men kitten-varianterna brukar väl vara en aning dyrare?

Rasspecifika foder förstår jag mig inte heller riktigt på, alla katter har väl ändå i grund och botten samma näringsbehov? Sen att man vill förbättra pälskvalitén eller liknande kan jag väl förstå, men förstår ändå inte riktigt vitsen med rasfoder.

Tack för tipset om kycklingvingar! Går det att köpa frysta såna och ge (självklart upptinade och rumstempererade) eller är det bäst att försöka få tag på färska?
 
Sv: Bra foder till kattunge?

Verkar som att RC är välanvänt bland bukefalister :D
Ska ta mig ner till en av våra djurbutiker imorgon och kika runt lite på olika fodersorter och så.

Om jag förstått det hela rätt så ska protein och fett ha högs procentandel, samt vatten? (hur lätt det nu är att få in massa vatten i torrfoder)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: Bison
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp