Bra foder till kräsen hund

iNHALE

Trådstartare
Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde vara i mitt tycke när det är så mycket vete i fodret.

Han äter idag Bozita original och det är valt i samråd med uppfödaren eftersom det är lagom med protein (22%) och en låg fetthalt (11%) för att motverka allt för snabb tillväxt och har i övrigt en okej sammansättning. Detta har han ätit under en rätt lång tid. Nu är Emiron över året och den mest intensiva tillväxten börjar vara förbi även om han kommer fortsätta växa ett par år till.

Jag vill ha ett smakligt foder utan vete som kan muta även en kräsen finsmakande hund att äta. Bra råvaror och vettigt innehåll, behöver inte vara svenskt utan prio är att hunden äter och mår bra.

Tyvärr är inte färskfoder ett alternativ just nu utan det är torrfoder eller konserver som gäller även om jag helst skulle fodra rått om jag fick välja. Ger rått som tilltugg emellanåt.

Jag har gett Standardt till min förra hund en period och var relativt nöjd.

Jag har tittat lite på Lukullus kallpressade och är lite nyfiken på att testa det, eventuellt en kombination av deras torra med blötmat som topping.

Har testat Carrier lamm och ris på förra hunden och det var också helt okej. Sambon har också gett det till sin under en period och är nöjd men eftersom jag är en förbättringsmänniska så strävar jag alltid efter att hitta något som är ännu bättre än det befintliga.

Behöver lite tips, input och tankar. Ni som haft eller har väldigt kräsna hundar, vad ger ni?
 
Ger Magnusson original eller om den nu bytt namn till vuxen, 24% protein och 12% fett om jag inte blandar ihop och innehåller inte vete.
Vet inte hur smaskigt det är men det är det enda torrfoder jag lyckats ge min äldsta tik utan perioder av mat vägran, därmed inte så att hon kastar sig över den men jag är nöjd att den går ner. Finns Magnusson grain free också har jag för mig.
 
Ger Magnusson original eller om den nu bytt namn till vuxen, 24% protein och 12% fett om jag inte blandar ihop och innehåller inte vete.
Vet inte hur smaskigt det är men det är det enda torrfoder jag lyckats ge min äldsta tik utan perioder av mat vägran, därmed inte så att hon kastar sig över den men jag är nöjd att den går ner. Finns Magnusson grain free också har jag för mig.

Magnussons innehåller visst vete, om de har samma recept som i somras. Grahamsmjöl.

Men de har ju spannmålsfritt också :). Det spannmålsfria verkar dock inte vara lika gott om jag frågar min hund...

(Edit: jag hade fel. De har ändrat och har nu kornmjöl istället. Förlåt @Bulldoozer!)
 
Jag ger också Magnusson men vet att kräsna jyckar kan rata det. Men det finns i mindre påsar om man vill prova. Kanske toppa med lite konservfoder?
 
Har en stor hund så för mig är pris och innehåll ”lika” viktigt då det går åt en hel del foder. Efter att ha provat en del märken så landade jag i Standardt, som jag nu har gett i två år ungefär. Fast avföring, vilket har varit ett problem med andra fodersorter.

Dock så är det inte ett smakrikt foder vilket gör att min kräsna hund inte äter det utan topping. Ger ca 100g blötfoder per mål. Blir säkert dyrare än andra torrfoder men hundf*n ( :angel:) vägrar att enbart äta torrfoder.
 
Magnussons innehåller visst vete, om de har samma recept som i somras. Grahamsmjöl.

Men de har ju spannmålsfritt också :). Det spannmålsfria verkar dock inte vara lika gott om jag frågar min hund...

(Edit: jag hade fel. De har ändrat och har nu kornmjöl istället. Förlåt @Bulldoozer!)
Intressant, vart läste du att det var kornmjöl nu istället? När jag läser på deras hemsida står gramhamsmjöl med fortfarande, och kornmjöl med. :)
 
Jag har en storpudel som kan vara kräsen på så sätt att hon gillar nytt foder till en början men efter någon månad tröttnar på det och inte vill äta det längre (inkl. när jag testat färskfoder). Nu de senaste två åren har hon dock ätit Acana Free Run Duck utan något som helst problem, och har inte vägrat äta sedan jag gick över till det fodret.
 
Har en stor hund så för mig är pris och innehåll ”lika” viktigt då det går åt en hel del foder. Efter att ha provat en del märken så landade jag i Standardt, som jag nu har gett i två år ungefär. Fast avföring, vilket har varit ett problem med andra fodersorter.

Dock så är det inte ett smakrikt foder vilket gör att min kräsna hund inte äter det utan topping. Ger ca 100g blötfoder per mål. Blir säkert dyrare än andra torrfoder men hundf*n ( :angel:) vägrar att enbart äta torrfoder.
Det är min erfarenhet av Standardt också. Bra foder men saknar den där extra smaken som en kräsen hund behöver. Jag försökte toppa med blodmjöl, laxolja och fan vet allt men intresset för maten var ändå svalt med förra hunden.
 
Jag har en storpudel som kan vara kräsen på så sätt att hon gillar nytt foder till en början men efter någon månad tröttnar på det och inte vill äta det längre (inkl. när jag testat färskfoder). Nu de senaste två åren har hon dock ätit Acana Free Run Duck utan något som helst problem, och har inte vägrat äta sedan jag gick över till det fodret.
Acana ser bra ut men jag måste nog erkänna att nästan 1000 kr för 11,5 kg är lite väl saftigt när man har en såhär stor hund tyvärr.
 
Jag slutade visst läsa när jag såg ordet kornmjöl 🙈. Nu när jag tittade igen står det ju båda delarna!

Ja, jag lyckades också missa det 🙈.

Iallafall så som nån annan skrev så vet jag inte heller om det går hem hos andra kräsna hundar, det ju inte som om hundarna är galna i det så jag har varit förvånad när det är det enda torrfoder min kräsna tant fortsatt att äta.
 
Jag ger Mera pure sensitive serien till min valp. Finns både spannmålsfritt och glutenfritt. Nu är mina glupska odjur men min kräsne hane åt av det med god aptit också.
 
Canagan eller Happy Dog verkar ha hög saklighet. Gillar att ge båda fodrena med, har funkat fint att byta vissa mål mot utan invänjning i princip (när jag rest, ger nordic annars men ger båda märkena som godis)
 
Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde vara i mitt tycke när det är så mycket vete i fodret.

Han äter idag Bozita original och det är valt i samråd med uppfödaren eftersom det är lagom med protein (22%) och en låg fetthalt (11%) för att motverka allt för snabb tillväxt och har i övrigt en okej sammansättning. Detta har han ätit under en rätt lång tid. Nu är Emiron över året och den mest intensiva tillväxten börjar vara förbi även om han kommer fortsätta växa ett par år till.

Jag vill ha ett smakligt foder utan vete som kan muta även en kräsen finsmakande hund att äta. Bra råvaror och vettigt innehåll, behöver inte vara svenskt utan prio är att hunden äter och mår bra.

Tyvärr är inte färskfoder ett alternativ just nu utan det är torrfoder eller konserver som gäller även om jag helst skulle fodra rått om jag fick välja. Ger rått som tilltugg emellanåt.

Jag har gett Standardt till min förra hund en period och var relativt nöjd.

Jag har tittat lite på Lukullus kallpressade och är lite nyfiken på att testa det, eventuellt en kombination av deras torra med blötmat som topping.

Har testat Carrier lamm och ris på förra hunden och det var också helt okej. Sambon har också gett det till sin under en period och är nöjd men eftersom jag är en förbättringsmänniska så strävar jag alltid efter att hitta något som är ännu bättre än det befintliga.

Behöver lite tips, input och tankar. Ni som haft eller har väldigt kräsna hundar, vad ger ni?
Jag gillade som sagt Lukullus väldigt mycket till både pris och innehåll. Mina är dock matglada så svårt att utvärdera smaklighet :p Däremot är deras burkar otroligt uppskattade av alla hundar jag testat på! Det brukar på zooplus/bitiba finnas ett typ 6-pack med olika burkar att testa. Även Rintis burkmat är populärt och med bra innehåll.

Magnussons spannmålsfria tycker jag om, och även kräsna hundar har kunnat äta det men vissa verkar inte gilla det heller. Man brukade tidigare kunna beställa hem smakprov via deras hemsida. Innehåller 12% fett.

Brit tycker jag annars har vissa bra foder och deras burkmat är också väldigt bra. Jag tycker man ser stor skillnad på kvalitets-burkfoder och billigt burkfoder. Både i sammansättning men även i lukt och hur bra det fungerar med hundarnas mage. Vissa hundar tål inte stora mängder burkmat, så börja med lite toppning bara om du önskar ge det :)
 
Men hur svårt är det att fodra färskfoder? Jag har inget emot bra torrfoder om hunden äter det, men om den inte gör det, varför ger man inte det bästa och godaste?
Det finns ju olika sorter som passar olika hundar, frysar och plånböcker. Några har frystorkat foder att blöta upp.
En av mina tikar får bara lammfärs (människoföda) när hon löper. Mat ska vara gott!
 
Men hur svårt är det att fodra färskfoder? Jag har inget emot bra torrfoder om hunden äter det, men om den inte gör det, varför ger man inte det bästa och godaste?
Det finns ju olika sorter som passar olika hundar, frysar och plånböcker. Några har frystorkat foder att blöta upp.
En av mina tikar får bara lammfärs (människoföda) när hon löper. Mat ska vara gott!
"Hur svårt är det"... jeezes... Det handlar väl för fan inte om att det är "svårt". Det kan finnas tusen olika anledningar till att man inte har möjlighet att ge en viss typ av mat. Okej om man testat alla jäkla bra torrfoder som finns på marknaden och hunden fortfarande inte tycker något är gott men vi har liksom inte ens börjat.

Färskfoder är inget mirakelfoder som alla hundar äter. Jag har fodrat färskfoder av olika sorter och barf till min förra hund som var ännu kräsnare och han var lika jobbig med det som med torrfodret, fick ofta stå och slänga massor med mat som han inte åt och som bara låg och blev gammalt. Att ge färskfoder är ingen garanti för att hunden äter och svinnet som blir när hunden inte äter är betydligt större när man har med färskt kött att göra. Man kan inte flytta en skål färskfoder fram och tillbaka mellan rumstemperatur och kyl/frys hur många gånger som helst innan det blir en härsken bakteriehärd.

Mat ska absolut vara gott och det är ju liksom lite det som är poängen med att jag letar ett nytt bättre foder :grin:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 089
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
4 902
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Monifa
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp