Bra foderstat?

Ireland

Trådstartare
Har suttit o räknat (för hand, därför jag vill ni ska kolla med, var ett tag sen jag räknade för hand) på min hästs foderstat nu, och skulle vilja ha era funderingar och råd.
Hästen är en 5 årig val hbl/fbl, som är under muskeluppbyggnad. Lätt arbete ca 550 kg. Står inne om nätterna, ute ca 12 h/dag.

Behov/dag: 75 MJ, 450 smb, 30 Ca, 22,5 p, 1,3Ca/P

Han får 7 kg hö (mycket gräs kvar i hagen, kommer öka senare i höst). 1 kg salsa Basmix, 1 kg lucern hackat strå (Greenpower) och 0,2 kg betfor. Då blir foderstaten såhär:
MJ: 76,4, Smb: 498, Ca: 40 P: 23,4, Ca/P: 1,7. Kvot MJ/Smb: 6,5.

Är detta ok?? Ska jag ändra på nåt??

Enligt hippocampus får han för lite selen.

Höanalysen (kg/foder) :

MJ: 8,1
Smbrp:44
Ca: 2,6
P: 2,3
Mg: 1,1

Salsa: MJ: 11,2
Smbrp: 85
Ca: 8,8 gr
P: 4,5 gr
Mg: 3gr

Lucernet:
MJ: 7,5
Smbrp: 1,5
Ca:15 gr
P: 3 gr
Mg: 3

Funderingar?? Det gör väl inget att han ligger lite högre än 6 i kvoten?
 
Sv: Bra foderstat?

Selen är viktigt för hästen så det ska du se till att han får vad han behöver. Svenska jordar innehåller väldigt lite selen så det som växer här blir ju selenfattigt. Kollade upp seleninnehållet i salsan och det ligger på 0,4 mg/kg. Green Power hackat strå innehåller 0,2 mg/kg vilket gör att din pålle totalt får 0,6 mg per dag och det är för lite! Han behöver ha 1,1 mg dvs nästan dubbelt så mycket. Selen ska man inte överdosera utan försöka hålla i så lagom dos som möjligt. Det finns Tokosel att köpa på apoteket och det är enklast att ge en ggr/vecka.

Att du har en smbrp/Mj-kvot på 6,5 är absolut inget problem utan snarare bra då han nu börjar tränas.
//marti
 
Sv: Bra foderstat?

Ok! Finns det på djuravdelningen eller det är till människor egentligen?? För det har väl varit receptbelagt innan? Funderade på VSL, det innehåller väl selen och E-vitamin? Han får E-vit nu, men kanske bättre o byta till VSL så får han selen samtidigt?
Hur mycket tokosel ska jag ge? Varför 1 gång i veckan? Är det för att det är så pass lite man ska ge?
Vad kan selenbrist ge för symptom?
Han har ju också en mineralbalja i hagen, men det är ju svårt att veta hur mycket han äter av den..
 
Sv: Bra foderstat?

Eftersom selen är mycket giftigt i mängder över 5 mg/kg ts räcker det troligen med att ge tokosel en gång i veckan. Det gör vi hemma också. Selen är bland annat involverat i produktion av sköldkörtel hormoner (som spelar roll för ämnesomsättning, tillväxt, immunförsvar mm), selenbrist kan ge symptom som att hästen tappar i vikt, är det en yngre häst som din kan tillväxten avta och den växer saktare. Selen är även en komponent i glutathione peroxidas, vilket är ett enzym som katalyserar avlägsnandet av väteperoxid, på så sätt skyddas cellmembranen från skada. Detta enzym bildar ett andra försvar efter vitamin E mot fria radikaler. Lågt vitamin E i association med lågt selen intag kan ge nutritions muskeldegenerering (nutritional myopathy) och drabbar skelettmuskler, djuret drabbas av darrningar och har svårt att stå.
 
Sv: Bra foderstat?

Ok! Så VSL kanske inte är bra då, eftersom han då får selen varje dag?
Tänkte annars att det kunde vara ett bra alternativ eftersom han får e-vit nu, sluppit ha 2 saker i olika förpackning :smirk:
 
Sv: Bra foderstat?

Jof så är det ju praktiskt att slippa olika förpackningar, bara du vet hur mycket selen vsl innehåller. I den engelska litteratur jag har så räknar man med att vanligt vallfoder innehåller mellan 100 och 300 mikrogram selen per kg ts, vilket ju är ganska lite så får hästen en lagom (liten) mängd selen från vsl-tillsats varje dag gör det nog inte så mycket. Bara du vet ungefär hur mycket han får i sig. Förresten en dum fråga vad är vsl.:confused:
 
Sv: Bra foderstat?

Tokosel ger man en ggr/vecka då det är så liten mängd att det är omöjligt att dela upp på varje dag. Mineralbaljan du har i hagen vad innehåller den? Man måste räkna ihop alla fodermedels seleninnehåll för att veta! Kanske vore bätte med en viss tilldelad mängd mineraler som täcker behoven?

VSL innehåller 250-300 mikrogram per dos beroende på om man kör med pulver eller flytande. Samma sak här, hur mycket ger du?

Det är inga problem att ge selen varje dag om man t.ex har en mineral/foderblandning som innehåller selen bara man håller koll på hur mycket man ger! Det som saknas i din foderstat är 0,5 mg/dag räknat efter behovet på 1,1 mg och den tillförsel han får via salsa/lucern som var 0,6 mg /dag.

Ooops glömde! Till Jenn, det du läste om engelska jordar har inget med svenska jordar att göra. I Sverige är det så pass selenfattigt att man inte behöver räkna med något seleninnehåll i vallfoder elelr spannmål.
//marti
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 200
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 061
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 529
Senast: Zevs
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp