Bra förebilder för tonåringar

Monkie

Trådstartare
Min tonåring född 06 har en destruktiv period. Umgänge med kompisar och skolan fungerar inte. Mitt prat uppskattas inte. Dock gillar hon Youtube, mycket sminkvideos och populära Youtubes. Ångestvideos, självskadesnack och deppiga citat skickas mellan tjejerna, jag vill ha lite motvikt!

Jag skulle vilja att hon får lite annan input ~från någon annan än mig ~! Någon form av feminism för tonårstjejer, min kropp är min. Kanske kroppspositivism (heter det så), men helst utan för mycket nakenhet. Hon har tittat en del på Youtube om psykisk ohälsa vilket snarare har triggar än hjälpt, så skulle vilja ha tips på sidor eller ämnen att söka på med fokus på psykiskt välmående.

Tips om ställen, ämnen att söka efter som kan vara lämpligt?
 
Vet inte om de finns på youtube, men kika på themindgeek, bodyposipanda och fitnessfeministen på instagram. I deras flöden kan du säkerligen hitta vidare till andra konton i samma genre också.

De två sistnämnda kanske du tycker är för mycket lättklätt, men ville tipsa ändå eftersom jag tycker att de erbjuder en bra balans mellan lättsamt och djupt innehåll. De är väldigt personliga och har stort fokus på självkänsla och psykisk hälsa.
För mig (gammal anorektiker) bidrar de också till att avdramatisera kroppen, och ger en bra ”motvikt” till de kroppstyper som är vanligast förekommande inom mode, film osv.
Jag tror att jag själv hade haft stor nytta av liknande konton när jag var i din dotters ålder och hade liknande besvär som de du beskriver.

Som sagt, bläddra i deras flöden och se vad du tycker! Hoppas du hittar något som du känner kan passa för din dotter och att det når fram till henne.
 
Vet inte om de finns på youtube, men kika på themindgeek, bodyposipanda och fitnessfeministen på instagram. I deras flöden kan du säkerligen hitta vidare till andra konton i samma genre också.

De två sistnämnda kanske du tycker är för mycket lättklätt, men ville tipsa ändå eftersom jag tycker att de erbjuder en bra balans mellan lättsamt och djupt innehåll. De är väldigt personliga och har stort fokus på självkänsla och psykisk hälsa.
För mig (gammal anorektiker) bidrar de också till att avdramatisera kroppen, och ger en bra ”motvikt” till de kroppstyper som är vanligast förekommande inom mode, film osv.
Jag tror att jag själv hade haft stor nytta av liknande konton när jag var i din dotters ålder och hade liknande besvär som de du beskriver.

Som sagt, bläddra i deras flöden och se vad du tycker! Hoppas du hittar något som du känner kan passa för din dotter och att det når fram till henne.
Tack! Ska kika på detta!

Det är svårt när man själv inte är så insatt i de sociala medierna och hänger med i vad som händer/är inne. Självskador och ångest verkar sprida sig snabbt och "smitta" ☹️
 
Även om ditt prat "inte uppskattas" så ska du prata på.
Det är ditt jobb att vara där och tjöta på om allt möjligt. Inte tjata på henne utan prata med henne.
Vädret, lövsprickning, att bilen är skitig...ta in vardagen och verkligheten i hennes liv och var en finne i röven. Bara du är där så är det en trygghetsfaktor.
 
Har inga tips men - jättebra att du försöker ta tag i det där! Det är hemskt hur unga smittar varann med destruktivitet via sociala medier.
Ja, och det är hemskt hur lite insikt man har, fast man tror att man har koll! Blir man för hård och sträng så byter de användarnamn 🙄.
Mycket feminism nu riktar sig till lite äldre tonåringar/unga kvinnor. Min unge har ju just fyllt 13 och är dessutom lite omogen, många "feministkonton" blir för mycket så att säga.
 
Även om ditt prat "inte uppskattas" så ska du prata på.
Det är ditt jobb att vara där och tjöta på om allt möjligt. Inte tjata på henne utan prata med henne.
Vädret, lövsprickning, att bilen är skitig...ta in vardagen och verkligheten i hennes liv och var en finne i röven. Bara du är där så är det en trygghetsfaktor.
Ja absolut, men det jobbiga snacket är svårt att nå in med. Minns själv att jag helst inte pratade om sådant med min mamma, vände mig till vänner och hade alldeles säkert vänt mig till sociala medier om det funnits.
 
Ja absolut, men det jobbiga snacket är svårt att nå in med. Minns själv att jag helst inte pratade om sådant med min mamma, vände mig till vänner och hade alldeles säkert vänt mig till sociala medier om det funnits.
Det jobbiga pratet kan komma sen. Men finns där och prata. Och om det är möjligt så se till att skolan hjälper till med kurator. Och kolla in UMO.se
 
Det jobbiga pratet kan komma sen. Men finns där och prata. Och om det är möjligt så se till att skolan hjälper till med kurator. Och kolla in UMO.se
Den delen är omhändertagen, tack ändå. Just nu vill jag mer hitta bra förebilder/starka tjejer eftersom mycket tid ägnas åt just sociala media.
 
Den delen är omhändertagen, tack ändå. Just nu vill jag mer hitta bra förebilder/starka tjejer eftersom mycket tid ägnas åt just sociala media.
Med tanke på att hon gillar smink och youtube så vill jag tipsa om RawBeautyKristi och Samantha Ravndahl, förutsatt att det funkar med engelska. Båda är väldigt vettiga, kloka, feminister som lever med depression och ångest, men det är framförallt smink-kanaler. Jag hade(fortfarande, men speciellt i tonåren) jättesvårt att ta till mig av ”nu ska vi prata psykisk hälsa/ohälsa” och föredrar att se någon recensera ett läppstift och helt odramatiskt nämna hur det gick på terapin i tisdags. Det blir avslappnat och odramatiskt och kanske lättare att ta till sig när det utgår ifrån ett intresse.
 
Tack! Ska kika på detta!

Det är svårt när man själv inte är så insatt i de sociala medierna och hänger med i vad som händer/är inne. Självskador och ångest verkar sprida sig snabbt och "smitta" ☹

Ja, det är ju tyvärr så. :(
Minns själv hur jag gick in i det destruktiva och att det var väldigt svårt för familj att nå mig först.. Men det blev lättare för mig att prata när jag kom upp lite i tonåren. Så tills att din dotter kommit dit tror jag att vägen du testar nu är väldigt bra. Håller tummarna för er! :heart

Förresten, kom att tänka nu på föreningen Tilia, en ideell organisation som jobbar för ungas psykiska hälsa. Dit kan unga vända sig för stöd på olika sätt, du kan läsa mer här https://www.foreningentilia.se/fa-stod/
De som jobbar eller är volontärer där har själva erfarenhet av psykisk ohälsa som unga så jag tror att många kan tycka att det känns enklare att prata med dem än tex en kurator.
Vet att de har en blogg och att de finns i sociala medier, kika på det. Du kan säkert vända dig till dem och be om råd också.
 
Nu är jag själv bara 15 så förstår om du vill ha tips från andra vuxna men finns nog ingen bättre att kolla på på Youtube än Cattis Eklund. Samtidigt som hon tar upp viktiga saker är hon alltid posetiv, stöttande och bryr sig om sina följare, rekomenderar stort.
 
Min tonåring född 06 har en destruktiv period. Umgänge med kompisar och skolan fungerar inte. Mitt prat uppskattas inte. Dock gillar hon Youtube, mycket sminkvideos och populära Youtubes. Ångestvideos, självskadesnack och deppiga citat skickas mellan tjejerna, jag vill ha lite motvikt!

Jag skulle vilja att hon får lite annan input ~från någon annan än mig ~! Någon form av feminism för tonårstjejer, min kropp är min. Kanske kroppspositivism (heter det så), men helst utan för mycket nakenhet. Hon har tittat en del på Youtube om psykisk ohälsa vilket snarare har triggar än hjälpt, så skulle vilja ha tips på sidor eller ämnen att söka på med fokus på psykiskt välmående.

Tips om ställen, ämnen att söka efter som kan vara lämpligt?
Jag tycker Ida Warg är bra, hon har erfarenhet av psykisk ohälsa, ätstörningar osv och tar upp det i sina vloggar på ett bra sätt. Inte så att hon pratar om det i varje video men ibland tar hon upp det. Men hennes vloggar är välgjorda, positiva och ärliga framförallt. Hon visar ingen förskönad instagramvärld där allt är tillgjort för att se perfekt ut, utan vardagen som den är och sig själv som hon är. Ibland sminkad och fixad, ibland inte.
 
Jag tycker Ida Warg är bra, hon har erfarenhet av psykisk ohälsa, ätstörningar osv och tar upp det i sina vloggar på ett bra sätt. Inte så att hon pratar om det i varje video men ibland tar hon upp det. Men hennes vloggar är välgjorda, positiva och ärliga framförallt. Hon visar ingen förskönad instagramvärld där allt är tillgjort för att se perfekt ut, utan vardagen som den är och sig själv som hon är. Ibland sminkad och fixad, ibland inte.
öFljde henne för några år sedan, då var det mycket träning, kostprat, väldigt nyttigt, vegansk osv, är lite rädd att det kan påverka negativt, men kanske har det ändrat sig, ska kolla 😊
 
öFljde henne för några år sedan, då var det mycket träning, kostprat, väldigt nyttigt, vegansk osv, är lite rädd att det kan påverka negativt, men kanske har det ändrat sig, ska kolla 😊
Hon äter fortfarande veganskt och tränar men tycker inte det är med så mycket i hennes vloggar nu. Mycket handlar om hennes son nu, deras vardag som familj osv. Hon pratar också mycket om att man duger som man är, att alla är olika och att man inte ska jämföra sig med andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp