Bra försäkring till unghäst

quarterranchen

Trådstartare
Vad har ni för försäkring på era hästar?
Om ni inte vill svara på det, vilka bolag tycker ni är bra? Vilka är mindre bra?

Bör man ta över unghästens nuvarande försäkring eller kan man byta utan att få problem om försäkringen plötsligt behöver användas?

Jag tänker mig högsta veterinärvård och medicin, funderar på om det är bäst att välja en mittemellan hög självrisk? En unghäst kanske skadar sig oftare för att det ska vara värt att välja hög självrisk?
Livförsäkring eller inte, hästen kostar inte särskilt många tusen.

Jag blir mer och mer förvirrad desto fler försäkringar jag läser om. 😅
 
Har en försäkring som egentligen är framtagen för trav och galopphästar som täcker 50 olika skador och sjukdomar på mina, inget liv eller användbarhet och med hög självrisk.

Försäkringen valdes då jag inte är intresserad av dyra undersökningar vid hälta utan nöjer mig med UL och springa för att sedan låta medicin och vila avgöra om hästen blir bra eller inte.
Valt hög självrisk då det får ner priset på vad jag betalar per år och huvudsyftet med försäkring för mig är dom riktigt dyra utgifterna.
Inget liv eller användbarhet då det mina hästar har kostat har jag råd att förlora.
 
”Tog över” den försäkringen hon haft sedan föl. Man får ju en väldigt bra försäkring på svenskfödda hästar som varit obrutet försäkrade sedan de föddes (typ), skulle aldrig byta till annan försäkring.

Min hade 80 i veterinärvård när jag köpte, har tänkt att höja men inte gjort det än. Känns tryggt med maxad veterinärvård men premien påverkas ju också. Dyrt som det är med försäkringar..

Det där med självrisken är väl en smaksak.. Man kommer ju snabbt upp i pengar när saker väl händer, framförallt vid upprepade återbesök och så lite medicin på det.

Om man har livförsäkring eller ej beror helt på vad man vill riskera. Behöver jag få loss pengar om hästen dör eller klarar jag av den förlusten?
 
Har de flesta i IF . Tex min valack i vetvård 60.000:-. 10.000 liv.Aldrig varit något problem med IF . Tagit över en försäkring på avelsto som att i Agria. Agria har krånglat när vi tog bort stoets ena öga.
En unghäst står i Sveland får se om han står kvar där. Väldigt dyr försäkring.
 
Fundera över vad som är viktigt för dig.

För mig var det viktigt med låg självrisk (både fast och rörlig del) för att jag aldrig skulle tveka om nödvändig behandling) även om jag fick betala mer i månaden. Jag ville också ha avlivning/destruering som ingick så att jag alltid skulle ha möjlighet att avliva, oavsett vad som hände med min ekonomi.

sen sket sig det första rejält, hästen hade haft en noterbar skada hos förra ägaren så för att undvika undantag och krångel så behöll jag samma försäkringsbolag. De betalade ut utan knot men var dyra, ändrade försäkringsvillkoren hipp som happ (3ggr på 5 år gjorde de stora förändringar) och den sista förändringen tog bort det jag ville ha (plötsligt skulle alla ha 25% rörlig självrisk, men försäkringen var lika dyr).

Jag gjorde en snabb genomgång av Sveland, IF, Agria, Folksam och Dina försäkringar utifrån mina önskemål (inför nästa häst) och jag vet vilka 2 jag kommer välja bort direkt.
 
”Tog över” den försäkringen hon haft sedan föl. Man får ju en väldigt bra försäkring på svenskfödda hästar som varit obrutet försäkrade sedan de föddes (typ), skulle aldrig byta till annan försäkring.

Min hade 80 i veterinärvård när jag köpte, har tänkt att höja men inte gjort det än. Känns tryggt med maxad veterinärvård men premien påverkas ju också. Dyrt som det är med försäkringar..

Det där med självrisken är väl en smaksak.. Man kommer ju snabbt upp i pengar när saker väl händer, framförallt vid upprepade återbesök och så lite medicin på det.

Om man har livförsäkring eller ej beror helt på vad man vill riskera. Behöver jag få loss pengar om hästen dör eller klarar jag av den förlusten?
Tillägg, har Agria och är väldigt nöjd. Har haft Agria på alla mina djur och de har aldrig krånglat med mig.
 
Har de flesta i IF . Tex min valack i vetvård 60.000:-. 10.000 liv.Aldrig varit något problem med IF . Tagit över en försäkring på avelsto som att i Agria. Agria har krånglat när vi tog bort stoets ena öga.
En unghäst står i Sveland får se om han står kvar där. Väldigt dyr försäkring.

Hästen jag köper är nu i If. Jag har inga andra försäkringar i If längre, därför jag funderar på att byta eller om det är bäst att ha kvar hästen i If.
 
Jag har Agria på andra smådjur och där har jag använt försäkringen en gång utan problem, men inte haft Agria till häst på länge. Läser många som är emot Agria till häst och därför blir jag lite tveksam, trots att Agria egentligen är det första jag tänker på.
 
Jag har haft Agria på nästan alla hästar, typ 10 st genom åren och aldrig haft något trassel med bolaget.

När min nu äldste var 20 tog jag bort hans försäkring eftersom jag bestämt att han inte skulle genomgå någon större behandling.

Idag har jag en Shetland i Agria som jag tagit över en försäkring han haft länge. Och en ridponny i Sveland, det blev klart billigare än i Agria.

En väldigt hög veterinärvård är inte riktigt rimligt att ha här iom att jag har såpass långt till Ultuna/Strömsholm. Så en buköppning skulle vi aldrig hinna ner i tid för att göra.
 
Hästen jag köper är nu i If. Jag har inga andra försäkringar i If längre, därför jag funderar på att byta eller om det är bäst att ha kvar hästen i If.
Har hästen en obruten försäkring i sitt nuvarande bolag? I så fall skulle jag aldrig byta försäkring. Har hört om alldeles för många som gjort det och sedan hamnat i situationer där det uppstått tvister om problemet fanns innan försäkringen tecknades eller inte.
 
Vad har ni för försäkring på era hästar?
Om ni inte vill svara på det, vilka bolag tycker ni är bra? Vilka är mindre bra?

Bör man ta över unghästens nuvarande försäkring eller kan man byta utan att få problem om försäkringen plötsligt behöver användas?

Jag tänker mig högsta veterinärvård och medicin, funderar på om det är bäst att välja en mittemellan hög självrisk? En unghäst kanske skadar sig oftare för att det ska vara värt att välja hög självrisk?
Livförsäkring eller inte, hästen kostar inte särskilt många tusen.

Jag blir mer och mer förvirrad desto fler försäkringar jag läser om. 😅
Nästan alla mina hästar är försäkrade i Agria. Alla uppfödningar redan som foster.

Du bör absolut ta över befintlig försäkring tycker jag. Vad gör att du funderar på att inte göra det? Du kan höja den befintliga försäkringen till det du vill ha i vetvård.
 
Har hästen en obruten försäkring i sitt nuvarande bolag? I så fall skulle jag aldrig byta försäkring. Har hört om alldeles för många som gjort det och sedan hamnat i situationer där det uppstått tvister om problemet fanns innan försäkringen tecknades eller inte.
Ja, uppfödaren har en och samma försäkring på honom från födseln i If.
 
Nästan alla mina hästar är försäkrade i Agria. Alla uppfödningar redan som foster.

Du bör absolut ta över befintlig försäkring tycker jag. Vad gör att du funderar på att inte göra det? Du kan höja den befintliga försäkringen till det du vill ha i vetvård.
Första tanken var att ta över befintlig försäkring. Ville bara höra hur andra har gjort, för om det inte vore alltför riskfyllt hade jag velat ha honom i ett annat bolag där jag har många andra försäkringar.
 
Tack för alla svar, jag tar över nuvarande försäkring. Känns säkrast så :up:
Tänk på att be säljaren skriva en fullmakt som gör att försäkringsbolaget får lämna ut information till dig. Då kan du ringa försäkringsbolaget och ställa frågor om försäkringen som tex:
- Har hästen varit obrutet försäkrad sedan föl?
- hur ser försäkringen ut idag?
- Finns det några reservationer i nuvarande försäkring?
- Skulle det bli några reservationer om du vill höja försäkringen?
- vilka skador försäkringen utnyttjats för
Osv
 
Jag har min ena häst i Agria och den andra i Folksam. Har alltid haft Agria tidigare, och har inte haft några problem med dem. Den hästen som är försäkrad i Agria var inte försäkrad alls när jag köpte henne, därav att jag skapade en ny försäkran för henne. Har höjt värdet en gång, var heller inga konstigheter.

Den andra hästen var redan försäkrad i Folksam när jag köpte honom. Det kändes enklast att låta honom stå kvar där. Har dessutom hemförsäkring, bil och flera andra försäkringar i just Folksam, så det påverkar lite premiemässigt också. Har inget negativt att säga om Folksam heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 147
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp