Bra godkänd snygg ridhjälm

Editten

Trådstartare
Tjena!
Min Lami-cell har jag använt nu ett bra tag, ända sedan jag började rida. Den är ganska sliten efter alla avramlingar och sånt. Nu letar jag efter en ny hjälm och tänkte fråga vad ni använder för hjälmar. Helst något under tusenlappen då jag enbart rider på ridskola en gång i veckan men har också en övrig hästaktivitet från marken som också kräver hjälm. Och sedan ska den ju vara snygg, lite glitter skadar inte. ;)
Så vad har ni för ridhjälmar?

Kramis
 
En hjälm som man ramlat av med (eller på annat sätt utsatts för krafter som att trilla i backen etc) SKALL kasseras!
Den kan vara skadad osynligt och då hjälper den kanske inte nästa gång!

Viktigt är att dom sitter bra, förstås, och vara i rätt storlek.

Den säkraste idag är back on track, över din budget(ca 1800) men som sagt säkrast iom mips-systemet.
Googla 'Folksams hjälmtest'. Där finns även de som inte fick lika bra betyg.

Jag har(hade, den gjorde sitt jobb och är nu skrotat)
en back on track. Jag är jättenöjd.
Jag har även några från Lamicell som sitter jättebra, men som jag knappt använt efter jag köpte backontracken.
Man måste ju ha hjälm liksom, och då tänker jag hellre säkerhet före snygghet. 😎
 
Vanligtvis ska man byta hjälm efter tre år eller efter en avramling, så det verkar verkligen vara dags :)
Det viktigaste är storleken och att den sitter bra tycker jag. Alla har ju olika huvudform så att bara gå efter storlek blir lätt fel.
Sedan gillar jag ställbara hjälmar, då kan man få plats med något i hjälmen när det är kallt.

På mig sitter lamicell bäst. Den modellen jag har (v diamond) är dock lite över budget.
Jag gjorde så att jag gick efter turordningen säkerhet > passform > snygg. Eftersom jag gillade v diamond så mycket offrade jag mig och gick lite över budget.
Det bästa är egentligen att åka och testa olika hjälmar och bestämma sig utifrån det.
 
Vanligtvis ska man byta hjälm efter tre år eller efter en avramling, så det verkar verkligen vara dags :)
Det viktigaste är storleken och att den sitter bra tycker jag. Alla har ju olika huvudform så att bara gå efter storlek blir lätt fel.
Sedan gillar jag ställbara hjälmar, då kan man få plats med något i hjälmen när det är kallt.

På mig sitter lamicell bäst. Den modellen jag har (v diamond) är dock lite över budget.
Jag gjorde så att jag gick efter turordningen säkerhet > passform > snygg. Eftersom jag gillade v diamond så mycket offrade jag mig och gick lite över budget.
Det bästa är egentligen att åka och testa olika hjälmar och bestämma sig utifrån det.
Jag tänkte åka in på Hööks någon gång i veckan.
Den jag använder just nu är VGI Ventex. Kanske inte riktigt samma form som mitt huvud men den har fixat jobbet ett tag nu. Jag är inte rädd för att gå över budgeten för en riktigt bra hjälm men vill helst att den ska vara runt tusenlappen ungefär. Finns V Diamond på Hööks tro? :)
 
Jag tänkte åka in på Hööks någon gång i veckan.
Den jag använder just nu är VGI Ventex. Kanske inte riktigt samma form som mitt huvud men den har fixat jobbet ett tag nu. Jag är inte rädd för att gå över budgeten för en riktigt bra hjälm men vill helst att den ska vara runt tusenlappen ungefär. Finns V Diamond på Hööks tro? :)
V Diamond finns tyvärr inte på Hööks och den enda butiken som hade dem inne när jag köpte min för ett år sedan var Lyckås Ridsport i Stockolm. Jag hade dock testat den hundra gånger på Sweden International Horse Show, men tvekat angående priset, så jag beställde min online. Efter att jag grubblat och slitits mellan plånbok och fåfänga länge länge :D
 
Jag köpte den bot hjälm nu när jag skulle byta min men jag fick lämna tillbaka den för den passar inte mitt huvud. Testade både Lynx och den vanliga.
Köpte i stället en lamicell ventex som satt som ett smäck och kostade typ ingenting (runt 700 har jag för mig)
 
En hjälm som man ramlat av med (eller på annat sätt utsatts för krafter som att trilla i backen etc) SKALL kasseras!
Den kan vara skadad osynligt och då hjälper den kanske inte nästa gång!

Viktigt är att dom sitter bra, förstås, och vara i rätt storlek.

Den säkraste idag är back on track, över din budget(ca 1800) men som sagt säkrast iom mips-systemet.
Googla 'Folksams hjälmtest'. Där finns även de som inte fick lika bra betyg.

Jag har(hade, den gjorde sitt jobb och är nu skrotat)
en back on track. Jag är jättenöjd.
Jag har även några från Lamicell som sitter jättebra, men som jag knappt använt efter jag köpte backontracken.
Man måste ju ha hjälm liksom, och då tänker jag hellre säkerhet före snygghet. 😎
Jag har ramlat av några gånger med hjälmen, fyra kanske. Inte slagit mig alls dem gångerna så jag har tänkt att det inte finns någon vidare anledning att slänga den. Frigoliten verkar hel ändå och ser heller inga värre sprickor mer än att hjälmen känns ganska sliten.
 
Jag har ramlat av några gånger med hjälmen, fyra kanske. Inte slagit mig alls dem gångerna så jag har tänkt att det inte finns någon vidare anledning att slänga den. Frigoliten verkar hel ändå och ser heller inga värre sprickor mer än att hjälmen känns ganska sliten.
Grejen är att du inte har röntgensyn. Jag vet, det är riktigt surt eftersom det är svindyrt med hjälmar, men livet är ännu dyrare. Det är bra att du köper en ny nu. Blingiga hjälmar är till exempel Triton galaxy. Jag har två i olika färger.
 
Jag har ramlat av några gånger med hjälmen, fyra kanske. Inte slagit mig alls dem gångerna så jag har tänkt att det inte finns någon vidare anledning att slänga den. Frigoliten verkar hel ändå och ser heller inga värre sprickor mer än att hjälmen känns ganska sliten.
Håller med @Krystalline .
Man kan inte se, därför ska man byta. Sura pengar men värt det! ☺️
 
Jag har själv VG1 Classic CRW från hööks, tycker den är stilren och passar mig. Behöver dock byta upp mig, den har några år på nacken, men tycker den håller bra för att inte va en av de dyrare märkena, än har jag inte tappat den i golvet eller ramlat av med den (peppar peppar).
 
Nja, jag ramlade av vid ett tillfälle och slog inte ens i huvudet. Då byter iaf inte jag hjälm.

Bara man verkligen vet 100% säkert att man inte slog i huvudet så behöver man ju inte byta.
Kan dela med mig av en liten historia i sammanhanget.
Jag var på tävling, trillade av i första klassen och trodde att jag inte slagit i huvudet alls. Således ingen tanke på att kolla hjälmen utan hade den kvar på huvudet till efter andra klassen. DÅ när jag tog av mig den såg jag att den blivit skadad. Jag hade alltså slagit i huvudet OCH pajat hjälmen, fast jag trodde verkligen inte mitt huvud ens var i närheten av marken...

Det var en BoT förresten, möjligt att Mips-systemet gjorde jobbet så bra att jag inte kände nåt därför, vad vet jag.
 
Nja, jag ramlade av vid ett tillfälle och slog inte ens i huvudet. Då byter iaf inte jag hjälm.
Man gör ju som man vill såklart.
Jag har Inte gjort det tidigare heller när jag bara trillat av och inte slagit i huvudet utan bara gjort en lättare avfallning. Kan ju tilläggas.

Nu skulle jag nog tänka nån extra gång även då. Men jag har kanske blivit nojig nu.


Nu när jag trillade av rejält tyckte jag inte jag slog i huvudet alls heller utan landade bara på axeln.
Alla på plats pratade om hjärnskakning och jag pratade bara om axeln, jag hade ju inte slagit i huvudet?



Sen kom jag hem och såg hjälmen. Den var lite grusig med lite svaga märken i fram. Ja ok tänkte jag, bara så lite ändå? Men visst jag kanske hamnade med huvudet lite i gruset i fallet då, det var ju ett fall med bra fart.. ?

Sen såg jag det långa märket på sidan av hjälmen och blev lite kall, jag hade fått ett snett islag och hjälmen hade tagit smällen från kanten på det jätterejäla sargstaketet.. Utan att jag märkt det.
Tackar mips lite för att röntgen på hjärnan var alldeles normal 🙏
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 332
Senast: EmmaBovary
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 138
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp