Bra häst"plåster?

finapina

Trådstartare
Min ponny som har tunn päls har fått ett sår på halsen som flugorna är som galna i. Jag har testat Fyra Ess-salva, zinksalva samt plåsterspray med tjära men det skyddar inte länge så är dom där igen.Orolig att det ska bli riktigt fult och infekterat! Finns det något hästplåster som funkar? Alternativt andra idéer hur man täcker in/över, helst ej flugtäcke då ponnyn hatar täcken....
 
Min ponny som har tunn päls har fått ett sår på halsen som flugorna är som galna i. Jag har testat Fyra Ess-salva, zinksalva samt plåsterspray med tjära men det skyddar inte länge så är dom där igen.Orolig att det ska bli riktigt fult och infekterat! Finns det något hästplåster som funkar? Alternativt andra idéer hur man täcker in/över, helst ej flugtäcke då ponnyn hatar täcken....
Jag har använt både rheva, sorbact och snögg med bra resultat. Salvor och spray tycker jag är helt värdelöst…
 
Jag har använt vanliga, stora plåster när mig häst hade sår på ryggen. Funkade där i alla fall (men ryggen böjs ju inte direkt)
 
Min ponny som har tunn päls har fått ett sår på halsen som flugorna är som galna i. Jag har testat Fyra Ess-salva, zinksalva samt plåsterspray med tjära men det skyddar inte länge så är dom där igen.Orolig att det ska bli riktigt fult och infekterat! Finns det något hästplåster som funkar? Alternativt andra idéer hur man täcker in/över, helst ej flugtäcke då ponnyn hatar täcken....
Snögg med en kompress i mellan. :)
 
Snögg (ja autocorrect det ska stavas så) är outstanding men vem döpte det till snögg ;)

jag tänker att snögg är svenskstavning på engelskans snug, alltså något som sitter tajt och bra? Men jag kanske är helt ute och cyklar, det är ju också snygg om man har viss dialekt 😅

Det kommer från vårt västra grannland... men jag har ingen aning om vad det betyder! :laugh:

Edit: Ev betyder det snabb.
 
Min ponny som har tunn päls har fått ett sår på halsen som flugorna är som galna i. Jag har testat Fyra Ess-salva, zinksalva samt plåsterspray med tjära men det skyddar inte länge så är dom där igen.Orolig att det ska bli riktigt fult och infekterat! Finns det något hästplåster som funkar? Alternativt andra idéer hur man täcker in/över, helst ej flugtäcke då ponnyn hatar täcken....
Effols broms blockar fluespray har tjare i seg, samme som hestsalven. Jeg sprayet den på et stygt sår det hadde gått verk og mugg i, som fluene var på hele tiden, det ble bra i løpet av 2 dager.
 
Annars har du ju sprayplåster, används av kliniker på sticksår där det inte går aset lägga förband, som tex bakknän och så. Finns lite olika märken men opsite eller kruuse har jag använt, och de funkar bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 582
Senast: mily
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 896
Senast: axel
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 736
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp