R

Ryttarsmurfen

Jag har precis fått reda på analysen för mitt tänkta hö.

Nu innan jag bokar upp mig på detta vill jag först vara säker på att detta är bra värden. Är inte van vid att köpa hö som redan är analyserat.

Ni som är mer inne på detta, vad säger ni om dessa värdena:
MJ: 7,4
Smr: 46
Ca: 3,1
P: 1,8
Mg: 1,0
Ka: 13,6

Alla värden är per kg foder.

Hö't är skördat i mitten av juli. Första skörden.

Tacksam för svar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra hö??

Låter ju jättebra, kanske lite för bra till och med.

Var förstaskörden kasserad?

mvh Jessica
 
Sv: Bra hö??

Har för mig att han sa att det inte hade växt tillräckligt för att det skulle bli någon skörd innan.

Vad menar du med att det är för bra hö? :confused:
 
Sv: Bra hö??

Jag vet inte vad inläggs skrivaren menade med för bra men det finns hästar som är proteinkänsliga och då ligger värdet något högt. Du kommer i alla fall inte behöva fodra upp med så mycket kraft. Värdena på ditt hö skulle passa min häst perfekt. :bump:
 
Sv: Bra hö??

Med "för bra" menas att det är svårt att ge någon större mängd utan att överskrida hästens behov.
 
Sv: Bra hö??

Det är nog bra hö. Vet ju inte vad du har för häst. Men kvoten ska ligga på ca 6 om hästen inte rids så mycket. Nu ligger kvoten på 6,22 så du behöver kanske inte fodra upp med så mycket annat. Vad har du för häst och vad är din häst:s för behov. Vet du det så kan man ju svara om det är bra eller inte. Likadant hur mycket du rider/tränar. Om den är svår att få upp i hull, går på utedrift, vad har den gått på för siffror förra året osv......
 
Sv: Bra hö??

Hästen är en 10-årig hbl korsning, vallack. Rids 6 dar/v. Tränas i både dressyr o hoppning. Tävlas ca 20 ggr/år.

Under våren gick han på 99 Mj. Han brukar hålla sig ganska jämn i hull under året, märker inte så stor skillnad. Har haft honom på kvoter på både 5,6 & nu i våras på 7,1 utan någon större skillnad.

Han får förutom hö; havre, korn & betfor. Han går inte på lösdrift.
 
Sv: Bra hö??

Nej, jag menar inte att höet har för bra värden för hästen, men däremot att det låter otroligt att en förstaskörd tagen så sent skulle ha så höga proteinvärden.

Stämmer analysen så har du ett kanonhö.

mvh Jessica
 
Sv: Bra hö??

Det verkar ju konstigt om du inte märker någon större skillnad när du ger en kvot på 5,6 eller över 7. Är du säker på det? Har du tittat på ryggen på honom osv..För ge honom en kvot på under 6 när du rider så mycket är nog inte bra. Ja, i så fall är han väldigt lättfödd. Men å andra sidan så borde han blivit fet när du gav honom mer.
Försök du att ge honom en kvot på ca 7 det låter mest rimligt tycker jag.

Jessica! Jag trodde också att du menade att det var ett för bra hö för hästen.
Men visst är det riktigt att det är konstigt att det är så bra värden när det är skördat så sent.

Ryttarsmurfen! Har du köpt hö av denna bonde förr om åren? Tex när du gav en kvot på 5,6 eller 7 som du skriver?
För i så fall så kan du nog räkna med att värdena inte stämmer. Han kanske inte är så noga med analysen.
 
Sv: Bra hö??

Det kanske är baljväxter i höet, i så fall låter värdena rimliga. Jag har 63 smrp i mitt ena hö och 56 i det andra, skördat sent pga den regniga sommaren
 
Sv: Bra hö??

Jessica skrev:
låter otroligt att en förstaskörd tagen så sent skulle ha så höga proteinvärden.

Vi har alltid höga kvoter på både höet och hösilaget och stallägaren brukar ta förstaskörden i slutet av juli.
Även om det har varit en regnig sommar i år så har vårt hö en kvot på 10,7 :eek:
Förra sommaren låg kvoten på 8,1 på höet och 7,4 på hösilaget.
2001 låg det på 7,5 resp 7,0.
 
Sv: Bra hö??

Jag köpte hö av denna bonden under våren, köpte då två sorter, det ena med 7,7 MJ & 56 Smr, det andra med 7,7 MJ & 43 Smr. Av detta fick han 50/50.

Hö't som jag fått analys på kommer från samma ängar som det som hade 43 Smr förra året. Väntar dock på analys av det andra hö't.
 
Sv: Bra hö??

Där ser man. Alltid lär man sig något nytt!

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 142
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 521
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp