Bukefalos 28 år!

Bra hull eller inte ?!

G

Gauti

Ja... Då till min fråga: Vad tycker ni om Gautis hull? Är ju så mycket snack om just islandshästarnas tjocklek, så jag startar en sådan tråd :) Tycker ni han ser lagom ut eller är han för tjock/smal? Muskler fattas ju såklart på vissa ställen, det är jag medveten om, tex på ryggen. Men annars? Vart vill ni ha mer muskler osv?

DSC00114.jpg


DSC00081.jpg


Han är överbyggd, så det kan jag ju tyvärr inte göra nåt åt :( Men med mer ryggmuskler kanske det ser bättre ut i alla fall, hoppas jag.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Tycker han är lagom i hullet vad man ser , somsagt lite muskler är ju pricken över i:et ;) Fin annars :D

Stor skillnad på färgen från vintern till sommaren :eek: :d
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Tycker han är lagom i hullet vad man ser , somsagt lite muskler är ju pricken över i:et ;) Fin annars :D

Stor skillnad på färgen från vintern till sommaren :eek: :d

Hehe ja det brukar vara skillnad på färgen, vinter och sommar, men dessa två bilder är båda ifrån idag :angel: Är nog ljuset inne i stallet som gör det :rofl:
Här är en bild ifrån sommaren

DSC00087.jpg


Bra att han ser normal ut i hullet, har varit lite orolig. Vart fattas musklerna tycker du?
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Är båda bilderna från idag :eek: Oj, kunde aldrig gissat på det haha :p

Tycker han inte ska bli smalare eller rundare nu, försök hålla honom där :D

Somsagt lite mer muskler på ryggen, på första bilden ser man att det fattas.. med det vet du redan om :) Sen tycker jag bakbenen kanske behöver lite mera muskler, eller så är det vinkeln så det ser ut så :angel:

Fin häst annars:D
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag skule vilja ha lite mer muskler över hela överlinjen, och på rumpan.
Hullet tycker jag ser ganska bra ut, men jag tykcer de är ganska svårt att bedömma på bilder där de har en lurvig vinterpäls också...
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Fin häst! Ser fin ut i hullet, men det fattas muskler!
Framförallt över rygg, kors, bakdel och även lite på framdelen.

Om man ska utgå från bilderna.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Är båda bilderna från idag :eek: Oj, kunde aldrig gissat på det haha :p

Tycker han inte ska bli smalare eller rundare nu, försök hålla honom där :D

Somsagt lite mer muskler på ryggen, på första bilden ser man att det fattas.. med det vet du redan om :) Sen tycker jag bakbenen kanske behöver lite mera muskler, eller så är det vinkeln så det ser ut så :angel:

Fin häst annars:D

Ja, dom är ju faktiskt de, tro det eller ej :) Tänk vad lite ljus kan göra.

Ska försöka hålla han i detta hull +mer muskler då såklart.
Ryggen fattas muskler, det vet jag & har blivit bättre sedan jag bytte sadel till och med, men mer ska det bli såklart.
Bakbenen är han lite dålig att jobba med, så kan mycket väl vara så att det fattas muskler där också. Det ska bli mycket klättring i vår & sommar! :)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag skule vilja ha lite mer muskler över hela överlinjen, och på rumpan.
Hullet tycker jag ser ganska bra ut, men jag tykcer de är ganska svårt att bedömma på bilder där de har en lurvig vinterpäls också...


Ja, jag håller med dig! Han är muskelfattig där och tycker det är rätt svårt att bygga muskler på han även :( Det har blivit bättre sedan jag bytte till en bomlös sadel, ryggen har blivit bättre.
Han kan ju då inte vara för tjock alltså, eftersom vinterpälsen gör ju att han kanske ser tjockare ut än vad han är?! :)
Nåt bra tips förutom klättring att bygga mer muskler på rumpan? Och ryggen?
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Fin häst! Ser fin ut i hullet, men det fattas muskler!
Framförallt över rygg, kors, bakdel och även lite på framdelen.

Om man ska utgå från bilderna.

Tackar :)

Ja, muskler fattas och det är jag medveten om. Har bara ridit på vägar osv i det förra stallet jag hade han i, och klättrade sällan, samt red nästan aldrig i ojämn terräng. Det fanns inga bra vägar för sådant.
Men nu har jag bytt stall och här finns det skog och klättring :) Så det tror jag blir jättebra för att bygga muskler. Ojämn terräng, samt mycket klättring ska det bli!
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

håller med er andra.
skulle vilja se mer muskelmassa, tunn rumpa och över ryggen.
han skulle se mycket maffigare ut med mer muskler.
mer grovfoder och proteiner.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Ja, jag håller med dig! Han är muskelfattig där och tycker det är rätt svårt att bygga muskler på han även :( Det har blivit bättre sedan jag bytte till en bomlös sadel, ryggen har blivit bättre.
Han kan ju då inte vara för tjock alltså, eftersom vinterpälsen gör ju att han kanske ser tjockare ut än vad han är?! :)
Nåt bra tips förutom klättring att bygga mer muskler på rumpan? Och ryggen?

Jaså? Du har alltså bytt från en sadel med bom till en bomlös sadel? Och det har funkat och han har börjat bygga mer muckler efter bytet? (jag är bara nyfiken för min mammas häst har väldigt klen överlinje pga en gammal sadel, hon har nu börjat rida med bomlös, och det känns faktiskt som att han äntligen börjar bygga muskler :) )
Jo, jag tycker han ser fin ut i hullet, och jag tror knappast att han är för tjock, utan ganska lagom :D
Först och främst måste han ju få en väl uträknad foderstat med bra värden osv, och som du skrev så är ju klättring ett bra sätt att bygga muskler på överlinjen, rumpan och magen. Men även att jobba hästen i en korrekt lång och låg form där hästen sträcker ut hela överlinjen bygger muskler.
Lycka till, han blir nog kanonfin med mer muskler! :d
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

håller med er andra.
skulle vilja se mer muskelmassa, tunn rumpa och över ryggen.
han skulle se mycket maffigare ut med mer muskler.
mer grovfoder och proteiner.

Ja, visst skulle han de :) han är ju en stor islandshäst, 145cm. så med mer muskler skulle han bli mer maffig som du säger :)
Nåt tips på proteinrik mat? Han gillade inte lucern när jag provade det sist :(
Han får 6kg hö, mer hö då alltså??
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jaså? Du har alltså bytt från en sadel med bom till en bomlös sadel? Och det har funkat och han har börjat bygga mer muckler efter bytet? (jag är bara nyfiken för min mammas häst har väldigt klen överlinje pga en gammal sadel, hon har nu börjat rida med bomlös, och det känns faktiskt som att han äntligen börjar bygga muskler :) )
Jo, jag tycker han ser fin ut i hullet, och jag tror knappast att han är för tjock, utan ganska lagom :D
Först och främst måste han ju få en väl uträknad foderstat med bra värden osv, och som du skrev så är ju klättring ett bra sätt att bygga muskler på överlinjen, rumpan och magen. Men även att jobba hästen i en korrekt lång och låg form där hästen sträcker ut hela överlinjen bygger muskler.
Lycka till, han blir nog kanonfin med mer muskler! :d

Ja, jag hade en bomsadel förut, men bytte sedan till en bomlös för att jag inte har råd att köpa ny sadel hela tiden så fort hästen ändrar på sig :angel:

En klar förbättring av ryggen sen jag bytte! Han har fått finare rygg sen jag bytte till bomlös.. Ja nu fattas ju såklart fortfarande muskler där, men helt klart en förbättring pga sadelbytet måste jag säga :) Och det är jag glad över!

Ja, det där med lång och låg det försöker jag med... Men min häst måste jobbas med mer när det gäller sånt :) han är rätt bra på att he upp huvudet istället :crazy: Men han brukar bli rätt fin när man ridit ett tag, då när man släpper lite på tyglarna så går han ner på så vis när han slappnar av. Nu brukar jag inte ha så korta tyglar annars heller, men som sagt vi jobbar på de :)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

6 kg till en så stor häst, det är inte mycket.
min häst får 7 kg hö med bra värden + kli och kraft.
137 cm och rids inte för tillfället
pga skada
han är i bra hull inte fet.
ska man bygga muskler behövs det mat, arbete och vila.
din pålle har rejäl hals och huvud, han skulle få finare propotioner om han musklade sig mer. dessutom skulle han bli roligare att rida
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag tycker att han ser bra ut i hullet.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag tycker han ser bra ut i hullet :) Saknas förstås en massa muskler speciellt på överlinjen. Med mer muskler tror jag han kan bli riktigt läcker :love:
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

6 kg till en så stor häst, det är inte mycket.
min häst får 7 kg hö med bra värden + kli och kraft.
137 cm och rids inte för tillfället
pga skada
han är i bra hull inte fet.
ska man bygga muskler behövs det mat, arbete och vila.
din pålle har rejäl hals och huvud, han skulle få finare propotioner om han musklade sig mer. dessutom skulle han bli roligare att rida

Nej... Jag vet inte alls jag. En mycket större islandshäst i stallet får också 6 kg. Tycker sånt där är så svårt när man inte ger dom hö:et själv osv.
Hehe, min häst har en stort huvud om man jämför med kroppen :D Hans släktingar har likadant, många i hans stam som har sådär, tycker det är lite speciellt jag :)
Men som du säger ser det finare ut när resten av hästen är mer musklad :)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag tycker han ser bra ut i hullet :) Saknas förstås en massa muskler speciellt på överlinjen. Med mer muskler tror jag han kan bli riktigt läcker :love:

Jo, är ju medveten om de :( Och är väl lite mitt eget fel också, som mest ridit på vägar osv rätt länge, men det fanns inte så mycket annat i förra stallet. Nu är det nytt stall och skog runtomkring, med berg osv som man kan klättra på så fort snön vill försvinna :) Blir nog super det! :)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

låter bra med klättring, ta inte i för mycket i början.
skall det bli muskler av det arbetet så krävs det som sagt käk.
muskler byggs upp vid vila.
rider du din häst mycket?
lägg in vilodagar så bygger han mer.
tycker inte att hals och huvud är stort med tanke på mankhöjden.
det är den tunna rumpan som lurar ögat.
att någon annan ger sin stora häst 6 kg är inget att ta efter.
hästar mår bra mentalt av att få tugga stråfoder.
blir det mer fläsk än muskler så dra ned på energin men kanske inte proteinet. det beror ju på hur mycket kraftfoder man ger
ger du honom selen? om inte så börja med det.
du kommer att se skillnad ganska fort om du får ordning på foderstaten. det är svårt att veta vad man skall ge en häst när den största näringskällan inte är analyserad.
man får prova sig fram tills man hittar rätt.
väntar med spänning på bilder senare fram i vår.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

låter bra med klättring, ta inte i för mycket i början.
skall det bli muskler av det arbetet så krävs det som sagt käk.
muskler byggs upp vid vila.
rider du din häst mycket?
lägg in vilodagar så bygger han mer.
tycker inte att hals och huvud är stort med tanke på mankhöjden.
det är den tunna rumpan som lurar ögat.
att någon annan ger sin stora häst 6 kg är inget att ta efter.
hästar mår bra mentalt av att få tugga stråfoder.
blir det mer fläsk än muskler så dra ned på energin men kanske inte proteinet. det beror ju på hur mycket kraftfoder man ger
ger du honom selen? om inte så börja med det.
du kommer att se skillnad ganska fort om du får ordning på foderstaten. det är svårt att veta vad man skall ge en häst när den största näringskällan inte är analyserad.
man får prova sig fram tills man hittar rätt.
väntar med spänning på bilder senare fram i vår.


Jag rider hästen 4-5 dagar i veckan, dock bara 30-40min varje gång då han varit lite less, men de börjar bli bättre nu när vi har bytt stall & miljö :) samt att jag longerar han 1 gång i veckan i 20 min.
Är det för mycket?! Han blir lätt stel om han står mer utan att röra på sig.

Ska prata med stallägaren om att höja högivan kanske 1 kg. Han brukar trots allt bli smalare på våren, då han tycker det är så jobbigt med pälsfällningen. Dom får ju trots allt hö i hagen 3ggr / dygn och i sina boxar en gång per dygn, så det är ju inte ens säkert att han får i sig dessa 6kg, då alla hästar står och äter samtidigt :(

Ger han inte selen och ska jag vara ärlig, så vet jag inte vad det är?! :angel: Man kan inte ha koll på allt inte :) Ger han just nu hö, betfor, havre, kornkross och b-vitamin.
Bilder ska komma längre fram i vår och förhoppningsvis är det någon skillnad på Gauti då! :)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 352
Senast: Sonic76
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 857
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp