Bra hundbil för 100.000

Lejonelle

Trådstartare
Jag har älskat min Toyota Corolla men nu är den slut och jag måste låta den somna in. Men eftersom det hänt galet mycket både vad gäller familj, bilmärken och bränslen sen sist jag köpte bil känner jag mig totalt lost. Hjälp!

Här är förutsättningarna:

Måste vara kombi
Plats för två hundar medium-large
Två barn behöver få plats
Jag hatar krångel
Jag hatar också bilvård
Funktion före estetik alla dagar i veckan
Har max 100.000 att spendera

Ge mig förslag på prisvärda praktiska hundbilar som är bra begagnatval. Lika välkommet är tips på märken att undvika!

Hyundai i40? Toyota Avensis? Passat? Nån sorts Skoda?
 
Toyota avensis har jag varit väldigt nöjd med. Fick sälja den förra året eftersom ac:n pajat och det skulle bli för dyrt att laga på en bil från -07. Två flattar fick utan problem plats, och även bra plats i baksätet. Den byttes mot en passat, laddhybrid, som jag inte är speciellt nöjd med alls. Som tur var tjänstebil, så vid jobbyte så fick den lämnas in. Om avensis funnits som laddhybrid så hade jag köpt en sådan utan att tveka, men nu blev det en volvo v90 istället. Också bra bil.
 
Har en rätt stor bilpark på jobbet av varierande Toyotamodeller (ca 30 bilar) alla laddhybrider. Verkligen inga bilar jag rekommenderar. Vi har konstant 2-4 på lagning. Ffa väldigt mycket elektronikstrul.
De äldre modellerna var bättre.
 
Jag hade i många år en VW Golf av den större modellen som stämde väl in på vad du söker. Den var inget fancy men gick troget i alla väder och var robust och lättpackad. Nu hade jag två mindre hundar (cocker), men de hade gott om plats. Behövs större bil finns ju VW Passat. Själv har jag med min nya bil skalat ner mig till en VW Polo. Var så nöjd med Golfen att jag gärna ville fortsätta med VW, men ville ha en mindre bil.

Så kolla VW är mitt tips. Dock får du nog komma ner till årsmodeller runt 2011 för att få ett utbud under 100 tkr när du söker Golf eller Passat. Min Polo är från 2016 och kostade 89 tkr.
 
Jag hade i många år en VW Golf av den större modellen som stämde väl in på vad du söker. Den var inget fancy men gick troget i alla väder och var robust och lättpackad. Nu hade jag två mindre hundar (cocker), men de hade gott om plats. Behövs större bil finns ju VW Passat. Själv har jag med min nya bil skalat ner mig till en VW Polo. Var så nöjd med Golfen att jag gärna ville fortsätta med VW, men ville ha en mindre bil.

Så kolla VW är mitt tips. Dock får du nog komma ner till årsmodeller runt 2011 för att få ett utbud under 100 tkr när du söker Golf eller Passat. Min Polo är från 2016 och kostade 89 tkr.
Åh, Polo hade jag för länge sen och gillade den mycket. Det får det gärna bli igen nån gång när storleken på hund blir mera passande.
Passat är absolut något jag kan tänka mig.
 
Har en rätt stor bilpark på jobbet av varierande Toyotamodeller (ca 30 bilar) alla laddhybrider. Verkligen inga bilar jag rekommenderar. Vi har konstant 2-4 på lagning. Ffa väldigt mycket elektronikstrul.
De äldre modellerna var bättre.
Tack för varningen. För en dummy på området, vad räknar du som äldre modeller?
 
Toyota avensis har jag varit väldigt nöjd med. Fick sälja den förra året eftersom ac:n pajat och det skulle bli för dyrt att laga på en bil från -07. Två flattar fick utan problem plats, och även bra plats i baksätet. Den byttes mot en passat, laddhybrid, som jag inte är speciellt nöjd med alls. Som tur var tjänstebil, så vid jobbyte så fick den lämnas in. Om avensis funnits som laddhybrid så hade jag köpt en sådan utan att tveka, men nu blev det en volvo v90 istället. Också bra bil.
Kul att höra, min Corolla har varit suverän och kostat mig nästan inget i reparation fram till för ett år sedan ungefär, nu har den gått 29000 mil och det händer det ena efter det andra.
Den är också i minsta laget för de hundar jag har nu.
 
Jag har en VW Caddy -14 och är jättenöjd, kommer dock byta bil till en VW Passat då det blev färre hundar än tänkt (vill ha därför "vanlig bil känsla" igen) och blir det fler hundar än en lär två Schäfrar få plats i en Passat också som med Caddyn.
 
Tack för varningen. För en dummy på området, vad räknar du som äldre modeller?
Våra är från 2019-2021, många är årets modell så de räknar jag som "av ny modell".
Nu har vi inga äldre men jag skulle isf köpa äldre än sen laddhybriderna uppkom. Toyota hadevju en gång i tiden "Sveriges mest nöjda bilägare" men det var nog iaf 6 år sen. Och 100 000:- ger man väl ändå inte för en så gamal Toyota.
 
VW är fantastiska bilar! Hade en golf kombi -14 när jag hade en dalmatiner o en flat. När jag köpte en hund till bytte vi upp oss till Caddy life maxi, vi ville inte lämna VW. Men Skoda är väl ish samma bil och lite billigare tror jag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp