Bra kraftfodersorter

J

Jassii

Ponnyryttare, vad ger ni eran ponny för kraftfoder? Vad tycker ni om det? Vilken mängd ger ni mm.
Jag har provat på Krafft ponny och tycker det har fungerat okej men nu vill jag se om jag kanske kan hitta något ännu bättre. Tack för era svar :D
 
Sv: Bra kraftfodersorter

Vår tävlingsponny kat. D får Salsa basmix/Salsa hotmix 3 kg/dag(hälften av varje) under tävlingssäsongen.
Endast basmix när det inte är tävlingssäsong.(ca 2kg)
 
Sv: Bra kraftfodersorter

Min d-ponny äter 15 dl (0,33 kg) betfor, 2 liter (1 kg) D&H build up, 5 dl krafft grund. Till detta äter han 10 kg hö.
Något svårfödd :angel:
 
Sv: Bra kraftfodersorter

Det spelar egentligen ingen roll om man har ponny eller storhäst, det är individens behov och värdena på grovfodret som avgör vilket kraftfoder som passar just din häst.. Vet du värdena på ditt grovfoder? Är ponnyn lätt- eller svårfödd.
 
Sv: Bra kraftfodersorter

För att Ponny ska räcka till behöver du dunderproteinvärden på grovfodret.

Utgå först från vad höt innehåller som du använder i höst. Det som "funkar" är det som passar ihop med just det höt.

Sen finns det ju olika fodertillverkare att välja mellan, men specifika sorter (som t.ex. Ponny från Krafft) går ju inte att avgöra än.

Mina ponnyer har fungerat bra på havre och betfor+mineraler, litet sojatillskott något år.
 
Sv: Bra kraftfodersorter

Madick skrev:
För att Ponny ska räcka till behöver du dunderproteinvärden på grovfodret.
Det beror förstås på vad man har för referensramar, men SÅ dåligt med protein är det väl inte i ponnypelletsen?
 
Sv: Bra kraftfodersorter

50 g/kg foder. Det är ungefär samma som betfor...

Havre, som inte heller är något förstaval för proteinkomplettering, innehåller runt 80 g smrp.

Man måste ju se vad normala hövärden i Sverige ligger på, och de flesta (inte alla!) har nog inte ett hö som räcker att kompletteras med KP.
 
Sv: Bra kraftfodersorter

En kvot på 5,2, du behöver alltså ha ett hö med en kvot över 6 vilket är svårt nog att få tag på för de flesta.
 
Sv: Bra kraftfodersorter

Som sagt, det är ju en fråga om vilka begrepp man använder, men jag skulle inte kalla ett hö med kvot på 6-7 för hö med dunderproteinvärden... (Och jag skulle inte tveka att ha en häst på en kvot mellan 5-6 likaväl som mellan 6-7)
 
Sv: Bra kraftfodersorter

min 4 åriga d-ponny gick på "bara" hö från februari..och det klarade han sig fint på..blev däremot lite för tjock..hade fri tillgång..nu går han bara på betet, men på nätterna så får han gå i en hage utan gräs..pga fång..
ps:i februari var det fortfarande 10-20 minus ute och 30 cm snö..
lycka till..
 
Sv: Bra kraftfodersorter

Min islandshäst (kat-c) går visserligen på bete nu, men annars får han: 5 kg hö, 0,6 kg krafft groov 125, 0,5 kg lusern, 0,3 kg aspbarkspellets, 0,2 kg soja samt 35 g krafft miner blå

Personligen tycker jag Krafft är det bästar fodret, då det har mycket högre näringsinnehåll, oftast räcker det med 1kg/dag, medans man får ge 2-4 kg/dag av vissa andra fodersorter för att komma upp i Krafft's näringsinnehåll. I längden blir det ju billigare.

/ Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 910
Senast: Ise
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp