Bukefalos 28 år!

Bra leksaker till 10-månaders

aemaria

Trådstartare
Jag vill ha tips på bra, schyssta giftfria leksaker som passar en 10-månaders. Är helt lost på leksaksfronten men vill inte ha massa plastskit som väsnas och blinkar. Både jag och mannen är allergiska mot att vräka på ungarna ofantliga mängder prylar och vill hellre köpa få men bra grejer med omsorg. Gärna pedagogiska prylar som främjar lärandet.

Vad har varit era barns favoriter i 10-12-månadetsåldern?
 
Senast ändrad:
Jag vill ha tips på bra, schyssta giftfria leksaker som passar en 10-månaders. Är helt lost på leksaksfronten men vill inte ha massa plastskit som väsnas och blinkar. Både jag och mannen är allergiska mot att vräka på ungarna ofantliga mängder prylar och vill hellre köpa få men bra grejer med omsorg. Gärna pedagogiska prylar som främjar lärandet.

Vad har varit era barns favoriter i 10-12-månadetsåldern?
Klossar är ju trevligt. En gåvagn, stadig vagn som hjälper till med stabiliteten samtidigt som man kan lasta den med klossar. Bobby Car har väl nästan alla barn :) finns med hästtransport, men då ska man nog ha lite yta.

Dessa saker hängde med ganska länge, upp till fyraårsåldern. Klossarna leks det med än, hemma hos mormor.

https://www.google.se/#q=brio+gåvagn
https://www.google.se/#q=klossar
https://www.google.se/#q=bobby+car
https://www.google.se/#q=bobby+car+hästsläp (vi hade inte släp ;) men den bil vi hade som inte var bobbycar utan hade lastutrymme under sätet kör han fortfarande gräs med ibland till komposten, 5 år, så släp förhöjer nog upplevelsen.)
 
Senast ändrad:
Nu var nog min flicka något äldre när hon började leka med just den här typen av leksak, men jag lägger in den ändå för att hon lekte så otroligt mycket med den.
25882647-origpic-930b1e.jpg
 
Tack för bra tips! Gå-vagn har han redan och den är ju super! Ska satsa på någon form av klossar också. Kan man tro att IKEAS grejer är bra, färgerna osv? Allt ska ju in i munnen så man vill inte att det ska va onyttigheter i.
 
Jag vill ha tips på bra, schyssta giftfria leksaker som passar en 10-månaders. Är helt lost på leksaksfronten men vill inte ha massa plastskit som väsnas och blinkar. Både jag och mannen är allergiska mot att vräka på ungarna ofantliga mängder prylar och vill hellre köpa få men bra grejer med omsorg. Gärna pedagogiska prylar som främjar lärandet.

Vad har varit era barns favoriter i 10-12-månadetsåldern?

Det finns massor av fina, giftfria saker bland annat på en webbutik som heter Ekokul (länkar inte för jag har för mig att man inte får det :o)
 
Hmm, min 12-månaders tycker att just plastgrejer som låter är allra roligast. Eller saker vi använder (telefoner, hårborstar, köksredskap mm). Klossar är rätt kul men då att slänga omkring, inte att bygga med, och den leken låter klart mer och jobbigare för öronen än plastleksakerna plus att det sen ligger bitar överallt ;) Vill du ha ett seriöst menat tips så finns det fina stapeltorn av trä, ex BR har en i form av en "beefeater" (en vakt som vaktar Buckingham palace).
 
I den åldern var min sons favoritleksak hemgjord. Hans pappa hade fyllt en liten pet-flaska till hälften med ris ;)

Nej men bortsett från tidigare tips i tråden så var maraccas mycket poppis.
 
IKEA har bra grejer, ringpyramid, kulbana och bultbräda och liknande. Nu kanske ngr rekommenderas från 12 månader, men det funkar ju ändå.
 
Min yngsta son älskade klappa-och-känn böcker. Sen älskade han, och fortfarande älskar köksgeråd i form av platsslevar och bunkar.
 
Det är ju lite så att allt som håller barnet sysselsatt i 10 minuter är bra leksaker. Och det kan behövas några olika saker att växla mellan, även bäbisar vill ha omväxling.

Nu är det flera år sen jag hade barn i just den åldern, så jag minns inte riktigt vad vi hade just då. Men förmodligen en salig blandning av mjuka leksaker och diverse hårda leksaker, varav några som gav ljud ifrån sig på ett eller annat sätt. (jag var dock noga med ljudnivån, som på vissa leksaker var onödigt hög)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp