Bra light-foder?

Fruentimber

Trådstartare
Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som sådant så är det 1. dyrt 2. inte jättesmakligt, enligt Gibbs.

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra light-foder som är snällt mot magen (han går på smärtstillande), leder och som även är uppskattat av hundarna. Och som inte är lika dyrt, förstås. I vanliga fall är jag mer av en "kosta vad det kosta vill"-kind of guy när det gäller hundarna, men bara Gibbs mediciner kostar 1500 kr/månaden. Lägg därtill på försäkring, foder, rehab etc... så ja. Han är dyr i drift. :D

Han är kastrerad och måste hållas tunn på grund av artros, därav light-foder.

Så - tips?
 
Vår matglada med artros åt Purina Obesity Management (låter rätt extremt men det är ett lightfoder, helt enkelt). Ligger väl dock på ungefär samma prisnivå...
 
Min hund får Furry Friends light, svensk tillverkat och gjort på norskt lamm. Fungerar som en prenumeration så får hem en ny säck efter valt intervall. Tycker det funkar bra.
Gav tidigare Acanas light and fit, men tyckte att Furry friends var likvärdigt. Alltid trevligt om man kan minska transporter tänker jag. :)
 
Vår matglada med artros åt Purina Obesity Management (låter rätt extremt men det är ett lightfoder, helt enkelt). Ligger väl dock på ungefär samma prisnivå...

Ligger det på samma prisnivå så finns det ingen anledning att byta, är annars nöjd med fodret vi ger idag. :)
 
Min hund får Furry Friends light, svensk tillverkat och gjort på norskt lamm. Fungerar som en prenumeration så får hem en ny säck efter valt intervall. Tycker det funkar bra.
Gav tidigare Acanas light and fit, men tyckte att Furry friends var likvärdigt. Alltid trevligt om man kan minska transporter tänker jag. :)

Inte jättestor prisskillnad från det jag ger nu. Men tack för tips!
 
Jag gjorde en jämförelse med Carrier Light/Senior och kan konstatera att det i princip är samma innehåll som i RC. :laugh: Jösses! Carriers kostar 29,93/kg vid köp av storsäck på 15 kg medan RC ligger på 68,25 kr/kg om man köper deras 12 kg-säck.

Nu vet jag vad jag ska inhandla imorgon... tack tråden! :rofl:
 
Vet många som kör med Carrier och är nöjda, tror jag gett den ett tag också och det funkade bra förutom att fröken kräsen dissade den efter en vecka. Hon har ju dock varit extremt kinkig med maten när hon var yngre så det säger inte så mycket om smakligheten på fodret.
 
Jag är väldigt nöjd med Magnussons light. Har gett min det i ca 3 år nu. Innehåller inte en massa lullull och prisappen är hyffsat låg.

Magnussons går inte riktigt hem här, tyvärr. Samtliga hundar har gett betyg "sisådär". I just denna situation vill jag ha en del "lull-lull" för leder och mage, annars ger jag gärna så rent som möjligt.
 
Skulle du inte vara nöjd med Carrier så finns AlgGuttens ligh/ senior men den är lite dyrare och hamnar på typ 40kr/kg. Har inte jättekoll på innehållet men innehåller lite lull lull för leder mm. Fick några påsar för några år sen och hundarna var fina på det men jag har Magnusson runt knuten så det väl den främsta anledningen att jag kör på det.
 
Skulle du inte vara nöjd med Carrier så finns AlgGuttens ligh/ senior men den är lite dyrare och hamnar på typ 40kr/kg. Har inte jättekoll på innehållet men innehåller lite lull lull för leder mm. Fick några påsar för några år sen och hundarna var fina på det men jag har Magnusson runt knuten så det väl den främsta anledningen att jag kör på det.

Har ingen bra återförsäljare av det i min stad. Minns att vi fått det som pris någon gång på tävling.
 
Jag ger Indigo (kastrerad, snart 9 år) Magnussons ångkoka Lätt och mild och äntligen kan jag ge honom hyfsat stora portioner utan att han drar iväg i vikt, han har till och med gått ner i vikt, äntligen! Det innehåller massor av grönsaker, tidigare stod jag och skar vitkål och la i hans mat varje dag men det är mycket enklare så här tycker jag.

Kostar ca. 38 kr/kg och han äter en korv om 650 gr per dag (han väger ca 42 kg) plus att jag lägger till lite torrfoder (just nu Furry Friends men det är åt helsike för dyrt, 98 kr/kg!! så jag ska byta till något annat). Torrfodret får han bara typ en halv dl per mål och sen använder jag en del som vardagsgodis. Hade korvarna varit lite större så hade jag nog bara gett Lätt och mild, men nu gick han ner lite väl mycket ett tag, så då la jag till lite torrfoder och då ligger han stabilt. Han är superbra i sin mage men han är å andra sidan inte känslig alls. Bajsar ofta bara 1 gång om dagen och inga jättehögar.
 
Jag gjorde en jämförelse med Carrier Light/Senior och kan konstatera att det i princip är samma innehåll som i RC. :laugh: Jösses! Carriers kostar 29,93/kg vid köp av storsäck på 15 kg medan RC ligger på 68,25 kr/kg om man köper deras 12 kg-säck.

Nu vet jag vad jag ska inhandla imorgon... tack tråden! :rofl:
OM det inte skulle fungera med Carrier så går RC-fodret att få tag på till billigare kilopris på tex zooplus. (Upptäckte det nu när jag blev nyfiken och ville jämföra innehållen i fodren :p )
 
Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som sådant så är det 1. dyrt 2. inte jättesmakligt, enligt Gibbs.

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra light-foder som är snällt mot magen (han går på smärtstillande), leder och som även är uppskattat av hundarna. Och som inte är lika dyrt, förstås. I vanliga fall är jag mer av en "kosta vad det kosta vill"-kind of guy när det gäller hundarna, men bara Gibbs mediciner kostar 1500 kr/månaden. Lägg därtill på försäkring, foder, rehab etc... så ja. Han är dyr i drift. :D

Han är kastrerad och måste hållas tunn på grund av artros, därav light-foder.

Så - tips?
Jag ger min gamla hund med känslig mage som kräver låg fetthalt Happy Dog Toscana(hon är liten så får mini varianten men finns vanlig med samma innehåll och billigare kilopris). Det funkar toppen på henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 277
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 877
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 176
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp