Bra liten bil

Ska tillägga att jag ska byta ut den i sommar när leasingperioden går ut (vill aldrig någonsin mer äga en bil igen då det är fruktansvärt att sälja bilar!) och det lutar åt att byta ut den mot en elbil (Renault Zoe). Men jag har inte bestämt mig än...
 
Jag har ingen annan erfarenhet av aygo än att ha provsuttit den för jag valde att inte provköra eftersom jag inte såg ordentligt. Är 180 cm lång och såg taket i stor del av synfältet när stolen var sänkt till max, fick böja mig för fri sikt. Det kändes inte speciellt trafiksäkert.
 
Jag har en Aygo -07 som jag köpte ny och som nu har gått nånstans runt 25 000 mil.
Positivt:
- Den är galet smidig att köra och parkera eftersom den är så liten - man kommer fram överallt, har inga problem med trånga p-garage och kan fickparkera i små luckor som andra undviker.
- Den är okomplicerad utan en massa finesser, och den tänker inte själv eller hittar på egna idéer (läs: ingen avancerad datoriserad teknik) utan är bara väldigt basic, vilket jag älskar!
- Den drar lite bensin (jag kör min på mellan 0,45-0,55)
- För att vara så liten tycker jag att den är rymlig, och jag som är 183 cm kan sitta bekvämt i både framsäte och baksäte (men jag vet dock inte om det har ändrat nånting till de nya modellerna, med tanke på Ninnururs kommentar ovan)

Negativt:
- Den låter väldigt mycket! När den var ny funderade vi på att klä in den med extra ljudisolering men det blev aldrig av (jag vande mig kanske :laugh: )
- Den har så svag motor att den sackar i alla uppförsbackar även med gasen i botten och nedväxling (men det är väl iofs därför den drar så pass lite bensin)
- Den har inte så bra väghållning, men jag har lärt mig och anpassar min körning efter det. Jag kör sedan många år dagligen på en väg som kallas slingerbulten (som är i stort sett obehandlad vintertid och har uruselt väglag) där det sker olyckor på löpande band, men jag tycker att min Aygo tuggar på bra på den vägen. Den är en bättre vinterbil än vad jag skulle ha trott. På moddiga motorvägar ligger den som en snorlobba i en tvålkopp och halkar runt ovanpå moddet eftersom den är så lätt, men det går att anpassa körningen efter det också tycker jag.
- Det märks att den är billig. Allt är plastigt och skramligt och tunt. När jag en gång mötte en bil som krockade med ett rådjur, och den döda rådjurskroppen studsade in i fronten på min Aygo, så pajade hela fronten och bilen reparerades för 40 000:-.
- Min Aygo är kanske ett måndagsex... :meh: Redan första åren fick vi byta flera saker som gick sönder, bl a vattenpumpen, radion, och några andra saker jag inte minns. Avgasröret har regelbundet rostat/ramlat av vartannat år ungefär (men jag är som tur är gift med en som gärna meckar... :p ). Kopplingen har pajat, växellådan har pajat, och nu i vintras så rasade motorn. Jag trodde att det var döden för min bil, men som sagt - eftersom den är så okomplicerad så lyckades min man med att byta motor till en motor från skroten. Det var typ bara att lyfta ur den gamla och sätta i den nya och vips - Aygo was alive again!! :D:D

I det stora hela så gillar jag ändå min bil, tycker att billigheten och smidigheten övervinner det mesta, och nästa bil ska nog också bli en Aygo! :)
 
Jag älskar min Mini Countryman :love: Vansinnigt rolig att köra och jag bli glad bara jag ser den. Har en diesel utan fyrhjulsdrift.
Ganska dyr i försäkring (5778:-/år) men hyfsat låg skatt (1311:-) och drar 0,5-0,6l/mil.
Mini ligger lite högre i pris, men har bra både tredje- och fjärdehandsvärde.
 
Jag köpte mig precis (ca 1½ vecka sedan) en Kia Picanto Ex 1.2. Just för att jag ville ha en liten o smidig bil.
Hittills så älskar jag den, kanske delvis också för att det är den nyaste bilen jag ägt (-11).
Hur som, så är den billig att äga och köra (ca 300-350kr försäkring/mån och ca 670kr årskatt)
..och trots sin lilla utsida så är den rymlig inuti (förutom väldigt liten skuff dock)

O sen..om man vill köpa en sprillans ny så kostar den bara från 116.900:- upp till ca 136.000:-
+ 7 års nyårs bilgaranti :)
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 098
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 052
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp