Bra mat för att öka i vikt

Bison

Trådstartare
Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen?

Harry är väldigt smal, det är helt okej och hellre det än för tjock. Men eftersom han då och då trycker i sig något obra ute så får han magras och blir ännu tunnare så skulle jag vilja att han la på sig lite. Energinivån är konstant även när magen är i obalans så förbränningen är alltid på topp.

Han är inte så intresserad av mat. Har fri tillgång på torrfoder och äter varierande mängd. Att ta bort maten fungerar inte alls, han vill småäta.
Är inte särskilt intresserad av vår mat om det inte är korv eller kyckling, inte heller av katternas mat.
 
Bästa -enligt mig- sättet att få vikt att öka utan att behöva ge mycket mer av fodret, är att ge en liten giva av rent ister dagligen.
 
Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen?

Harry är väldigt smal, det är helt okej och hellre det än för tjock. Men eftersom han då och då trycker i sig något obra ute så får han magras och blir ännu tunnare så skulle jag vilja att han la på sig lite. Energinivån är konstant även när magen är i obalans så förbränningen är alltid på topp.

Han är inte så intresserad av mat. Har fri tillgång på torrfoder och äter varierande mängd. Att ta bort maten fungerar inte alls, han vill småäta.
Är inte särskilt intresserad av vår mat om det inte är korv eller kyckling, inte heller av katternas mat.
Royal Canin är jättebra foder för katter som är kräsna och behöver gå upp i vikt. Finns flera olika sorter för olika behov.

Jag har ingen erfarenhet av att ge det till hund, men till katt med speciella behov är Royal Canin räddningen.
 
Royal Canin är jättebra foder för katter som är kräsna och behöver gå upp i vikt. Finns flera olika sorter för olika behov.

Jag har ingen erfarenhet av att ge det till hund, men till katt med speciella behov är Royal Canin räddningen.

Nej tack 😅 Han åt RC som valp iom att han var van vid det från uppfödaren. Min erfarenhet av deras foder är att de skiter enorma mängder och att det innehåller massa onödigt skit.
Det gäller även deras kattmat, jag ger den själv till mina katter eftersom en av dem vägrat äta något annat men är på gång att göra ett nytt försök att fasa över till ett med betydligt bättre innehåll.

Jag är väldigt nöjd med Harrys mat, vill inte byta foder utan ge något extra som är smakligt och kräver liten mängd för att ge effekt :)
 
Var kan man köpa ister?
Upplever du att det är snällt mot magen?
I vilken matbutik som helst. Brukar vara fruset, så halvtina upp, mal eller skär upp lagoma bitar (typ 1/2 msk i storlek till dinn pyttehund 😁) och frys in som portionsbitar.

Rent animaliskt fett i så liten mängd brukar inte påverka magen alls enligt min erfarenheter.
 
Nej tack 😅 Han åt RC som valp iom att han var van vid det från uppfödaren. Min erfarenhet av deras foder är att de skiter enorma mängder och att det innehåller massa onödigt skit.
Det gäller även deras kattmat, jag ger den själv till mina katter eftersom en av dem vägrat äta något annat men är på gång att göra ett nytt försök att fasa över till ett med betydligt bättre innehåll.

Jag är väldigt nöjd med Harrys mat, vill inte byta foder utan ge något extra som är smakligt och kräver liten mängd för att ge effekt :)
Jag vet att innehållet i Royal Canin lämnar övrigt att önska … men trots det har Royal Canin Digestive räddat livet på två av mina katter.

Båda dåliga magar. Veterinären gjorde otaliga utredningar och hittade ingenting. Jag prövade olika typer av veterinärfoder utan resultat.

Fick tips om Royal Canin Digestive och båda katterna blev helt bra på bara några dagar och är ännu friska…

Hoppsan, detta låter ju som om jag vore sponsrad av Royal Canin, men det är jag faktiskt inte…
 
I vilken matbutik som helst. Brukar vara fruset, så halvtina upp, mal eller skär upp lagoma bitar (typ 1/2 msk i storlek till dinn pyttehund 😁) och frys in som portionsbitar.

Rent animaliskt fett i så liten mängd brukar inte påverka magen alls enligt min erfarenheter.

Det låter toppen!
Börjar med att testa det. Tack 😍
 
Jag brukar hälla på lite grädde om det behövs lite extra, hundarna brukar tycka det är toppen! Annars skulle jag köpa samma sorts foder men med högre fetthalt i om han nu inte redan äter det energitätaste.
 
Jag brukar hälla på lite grädde om det behövs lite extra, hundarna brukar tycka det är toppen! Annars skulle jag köpa samma sorts foder men med högre fetthalt i om han nu inte redan äter det energitätaste.

Grädde äter han inte om det inte är på en pannkaka 🙄
Torrfodret får absolut inte bli blött.

Han äter Alggutten junior balans, är fin i päls och mage, därför vill jag helst inte byta :)
 
När min allergihund behöver lägga på sig är jag rätt begränsad i vad jag kan ge. Pga pankreatit kan jag inte ge fett heller. Kolhydrater är det som funkar, brukar ge makaroner eller havregrynsgröt.
 
När min allergihund behöver lägga på sig är jag rätt begränsad i vad jag kan ge. Pga pankreatit kan jag inte ge fett heller. Kolhydrater är det som funkar, brukar ge makaroner eller havregrynsgröt.

Harry har inga allergier som tur är 😁
Han är för det mesta väldigt bra i magen och tålig men ibland äter han något ruttet ute som ställer till det i kistan några dagar innan balansen är återställd. Finns ett litet samband att det händer varje gång snön smälter bort.
Märkligt att rutten frukt, bajs, gamla löv osv går att äta men inte mat 🙄
Pasta och havregrynsgröt äter han absolut inte 😆
 
Grädde äter han inte om det inte är på en pannkaka 🙄
Torrfodret får absolut inte bli blött.

Han äter Alggutten junior balans, är fin i päls och mage, därför vill jag helst inte byta :)
Ja då åter ju ister som en bra idé! Och när du ska fasa över till vuxenfoder så leta efter ett foder med högre fetthalt, jag hade satsat på runt 20% fett om han är så smal :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 592
Hundhälsa Jag har en tik på lite över 2år. Hon är rättså smal men inte underviktig utan ser normalviktig ut fast man känner ryggraden rättså...
Svar
7
· Visningar
1 084
Hundhälsa Jag fick igår hem en omplacering som förhoppningsvis ska bo hos mig nu, bara det funkar med min nuvarande hund :) hon har varit stressad...
2
Svar
23
· Visningar
10 411
Senast: Bison
·
Katthälsa Har två katter; en f -05 och en f -12. Honkastrat. Åringen är så smal! Hon har växt väldigt mycket sista tiden, och är väldigt aktiv...
Svar
5
· Visningar
1 849
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp