Bra mat till ungar.

astronaut

Trådstartare
Min kompis och jag är barnvakt f.r.o.m idag tills den 20e, men vad ska man ge ungarna för mat? Vi har ju kommit på pannkakor (vilket vi åt idag) och spagetti med köttfärssås, men sedan tar idéerna slut, har ni några tips?

Enkla och billiga alternativ helst:)
 
Sv: Bra mat till ungar.

Falukorv, stuvade makaroner, blodpudding, hemlagad pizza, pasta med någon pastasås, potatis och pannbiffar, potatis och kyckling, grillad kyckling, rostbiff.
 
Sv: Bra mat till ungar.

fyller på

Tacos är en solklar favorit, ungarna gillar att göra själv och ta olika saker som de kan välja mellan. Men glöm inte grönsakerna, de måste ta X antal grönsaker också. Vi brukar ha de mjuka bröden för de är lättare att äta, hur gamla är barnen/barnet förresten? Vi fyller dessa bröd med allt möjligt som bas:

små färsbiffar
köttfärs
kebabkött
stekt halloumi
osv
 
Sv: Bra mat till ungar.

I princip all mat man gör kan barn äta, beroende på vilken ålder de är i. Sedan kan man ju dra ner på kryddningen om man brukar äta superkryddigt och barnen aldrig gjort det, men det är bara att testa sig fram, om barnen inte är så stora att de kan berätta vad de tycker om. :)

Sedan är jag en sucker för hemmagjord mat, dvs körbullar från köttfärs och liknande. Nyttigare än sådant man köper färdigt också. :)
 
Sv: Bra mat till ungar.

I princip all mat man gör kan barn äta, beroende på vilken ålder de är i. Sedan kan man ju dra ner på kryddningen om man brukar äta superkryddigt och barnen aldrig gjort det, men det är bara att testa sig fram, om barnen inte är så stora att de kan berätta vad de tycker om. :)

Sedan är jag en sucker för hemmagjord mat, dvs körbullar från köttfärs och liknande. Nyttigare än sådant man köper färdigt också. :)

Ja, det verkar lite onödigt att laga speciell mat bara för att det är till för barn? De kan väl äta det du skulle laga till dig själv?
 
Sv: Bra mat till ungar.

Sant. :)
Barn kan ju faktiskt äta allt, förutom väldigt kryddig eller "konstig mat" som råbiff, vitvinssås (tja de flesta gillar väl inte heller typ carpaccio, gravad lax osv), Våran 5-åring här hemma gillar inte svamp, men då petar vi bort det eller lagar det på sidan helt enkelt. Jag o pappa har däremot gärna svamp i det mesta. Vi tvingar honom aldrig äta sånt vi VET att han inte gillar, däremot ofog som undanflykter till sallad, gurka osv går inte hem. Men man kan ju försöka ibland. :D
 
Sv: Bra mat till ungar.

Ja, det verkar lite onödigt att laga speciell mat bara för att det är till för barn? De kan väl äta det du skulle laga till dig själv?

Min kompis o jag brukar i princip äta 1 gång per dag, lunchen, så maten vi lagar till middag blir väl mest till barnen. Lite enklare.

Vi hade noll idéer och ni här på buke brukar veta rätt så mycket :)
 
Sv: Bra mat till ungar.

Min kompis o jag brukar i princip äta 1 gång per dag, lunchen, så maten vi lagar till middag blir väl mest till barnen. Lite enklare.

Vi hade noll idéer och ni här på buke brukar veta rätt så mycket :)

Jaha, då är jag med, lagar man inte mat annars blir det ju svårt. :)

Men hur gamla är barnen, har de egna förslag på vad de brukar äta? :)
Annars kan man fundera ut lite basvaror, som lax, kassler, svamp, annan fisk, kött etc och gå in på receptsidor och läsa, finns lite olika förslag. Det viktigaste är ju att variera mat, så att det inte blir samma hela tiden. :)
 
Sv: Bra mat till ungar.

Jaha, då är jag med, lagar man inte mat annars blir det ju svårt. :)

Men hur gamla är barnen, har de egna förslag på vad de brukar äta? :)
Annars kan man fundera ut lite basvaror, som lax, kassler, svamp, annan fisk, kött etc och gå in på receptsidor och läsa, finns lite olika förslag. Det viktigaste är ju att variera mat, så att det inte blir samma hela tiden. :)

Jo, det blir ju det, jag minns inte ens om jag äter mer än en skiva bröd när jag är hemma hos mig.

Barnen är 2 o 4 år, de har noll förslag alls. De gillar de o de men när det blir den maten så blir det "BLÄÄÄÄ, jag HATAR ____", men då får de allt tiga o lida o äta upp ändå, jag vet ju att de gillar det, men min syster sa egentligen aldrig vad de gillar och vad de inte gillar, blir sneppet svårare då känns det som, haha.
 
Sv: Bra mat till ungar.

Jaha, så små är det svårt att fråga dem. Men kör på vanlig hushållskost. Dvs bas med ris/potatis/pasta, sedan något mer bastant, typ kassler/skinka/kött/kyckling/bönor/linser/fisk/bacon/korv.

Det mer bastanta kan göras i ordning i såsform:
tomatsås - baserad på passerade tomater + vatten, krydda med paprika, peppar, salt, lite cayenne och chilli/
gräddsås - grädde + vatten, red med redning eller maizena, krydda med salt, peppar, örter, paprika
brunsås - grädde + soya, lite redning
egen sås till bacon - stek bacon i små bitar tills den är lite för knaperstekt, häll på en skvätt grillolja och grädde och en skvätt vatten, låt koka ihop.

Glöm inte att Cayenne och Chilli blir starkt när det får puttra ett tag, men såser i sig blir ofta bra om de får göra det. Så ha inte i så stora mängder Chilli/Cayenne utan en liten skvätt bara och låt såsen puttra. Lycka till! :)



Edit - Låt barnen vara med och laga maten, blir roligare då för dem, och svårare att rata mat man varit med och lagat. Lägg fram olika förslag för dem och låt dem välja, då har de inte heller något att skylla på. Och "Det smakar inte som hos mamma" kan bemötas med "Nej, men så här smakar det hos mig.". :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra mat till ungar.

Min kompis o jag brukar i princip äta 1 gång per dag, lunchen, så maten vi lagar till middag blir väl mest till barnen. Lite enklare.

Vi hade noll idéer och ni här på buke brukar veta rätt så mycket :)

Är barnen på förskola/dagis när ni äter lunch? Eller kommer ni vara hemma med barnen?

De kan ju äta precis samma mat som er, men inte lika mkt salt och kryddor och de behöver mera fett. Milda kuliness är jätte bra för barn, berikat med en massa vitaminer. Klicka på en regäl klick i deras mat innan den serveras.


För att barnen inte ska skrika rakt ut och tycka allt är äckligt. Låt barnen vara med! när ni lagar mat.

Låt dem provsmaka, få en egen kniv (som inte är sylvass såklart) och skära lite gurka, mäta upp makaroner (t.ex. kan 4 åringen få ta 5 dl makaroner och hälla i ett litermått som ni sen häller i kokande vatten, roligt och pedagogiskt på samma gång!)

Låt barnen hjälpa till att duka fram, plocka undan, torka av bordet.

Vi skriver månadsmatlista, Rasmus äter samma mat som oss och lunch är (oftast) rester från dagen innan.

En stor favorit här hemma är korv stroganoff!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp