BRA med fortsatt svensk minkuppfödning

:bow:
Tycker själv att allt sånt ska avvecklas men att göra det bättre för alla djur är ytterligare ett steg till målet.
 
Tycker Sverige ska sluta med pälsuppfödning på alla sorter av djur bla Mink & chinchilla....
Fast för farmarchinchillorna går det ju uppåt för :)
BARA 5 stora farmer kvar :rofl:
Har 4 sällskapschinchillor & 2 av dom kommer från en farm

------------------

Pälsindustrin = mördarmaskin :banana:
 
Tror du det blir mindre djur dödade för att Sverige slutar med det? Efterfrågan kommer inte att minska för att Sverige slutar med uppfödningen och finns det finns en efterfrågan på päls och om inte Sverige föder upp pälsdjur flyttar vi bara problemet genom att burarna säljs till andra länder. Använder du skinn, äter du kött?
 
Om du tänker efter är det är fler industrier än pälsindustrin som är "mördarmaskiner". Det jag inte vill se är att dessa uppfödningar sker utomlands i stället och det är detta jag försökt belysa.
PÅVERKA I STÄLLET KONSUMENTERNA!
Jag hoppas verkligen att du inte stöder någon form av uppfödning genom din konsumtion.
Det är lätt att förkasta det som vissa organisationer "brinner för". Har de någonsin sett hur den genomsnittliga mjölkkon har det? Varför vill ingen ta dessa djurs parti och kasta målarfärg och värre på bönders bostadshus? Är det för mycket begärt?
 
Jag äter inte kött eller använder päls/skinn.
Slutar snart också med mjölk & ägg alltså inget från djuren

--------------
Pälsindustrin = mördarmaskin :banana:
 
Men faktum är att du dricker mjölk och äter ägg TROTS att du vet hur dessa produktionsdjur har det (eller har du inte tagit reda på det?)! Tror du inte att de finns till för att utnyttjas maximalt och sedan kallblodigt mördas?
Där ser man hur lätt det är att peka finger åt sådant som man själv inte har behov av!
 
Grejen är att man dödar inte ett djur för att få enbart skinn. Skinn är en biprodukt från köttindustrin som lika gärna kan användas när djuret ändå är dött.
Päls är en helt annan grej eftersom djuret dödas enbart för pälsen skull och deras kroppar slängs på sopen!
 
Vad utsätts mjölkkor för :confused: i form av obeskrivliga fasor..
 
Vet inte om jag kallat det just "obeskrivliga fasor", men jag tycker minkburarna är lika roliga som att stå uppbunden 24 h om dygnet, så varför inte förbjuda det?
Men jag har även sett hyfsade lösdrifter (ibland alltför trångt dock), varav en underbart stor och luftig (utemiljö men under tak). Jag hoppas det byggs fler sådana framöver!
 
Dessutom anses sinläggningen inför kalvning inte vara helt smärtfri hos en högproducerande ko, och när de väl har kalvat tas ungen ifrån kon efter ca en dag för att ställas i en egen liten box.
Kor genomlever detta betydligt längre än minkarnas 6 månader.
 
Nu är det väl svårt/orealistiskt att jämföra minkar med mjölkkor!

Men jag antar att minkar lever på stora områden med jaktbeteende dvs jagar ikapp och fångar maten..
de behöver stora ytor att öva detta beteende.

Mjölkkors levnadsmiljö är ju i en sammanhållen flock på ytor med stillastående föda.
Dom har alltså inte samma behov av att jogga omkring hela tiden och träna sig på att hinna ikapp maten :smirk:
Finns det mat o torr liggplats ser de nöjda ut :) oavsett om det är uppbundet system eller inte.
 
Dessutom anses sinläggningen inför kalvning inte vara helt smärtfri hos en högproducerande ko, och när de väl har kalvat tas ungen ifrån kon efter ca en dag för att ställas i en egen liten box.
Kor genomlever detta betydligt längre än minkarnas 6 månader.
Om det är smärtfritt eller inte är ju svårt för oss att avgöra eller hur..
Att mjölkkorna inte har kalven hos sig är nog inte så mycket att sörja över då vi avlat bort modersinstinkten på många av dem, och de istället stångar kalvarna och kalvarna hittar inte heller spenarna då de sitter så lågt på en mjölkko.

Tyvär är det ju också så att mjölkkor inte "behöver" uppleva det här så länge heller..
max 2 gånger för de flesta, jag tycker det är trist men om man tycker att mjölkkor "lider" så kanske man ska se det positivt då ?
 
Anser inte modersinstinkten är bortavlad om det är som så att korna slutar släppa ner mjölken till maskinen om kalven får vara hos henne för länge.
Jag tycker inte att det är rätt att ha ett djur uppbundet utan möjlighet att röra sig annan än att lägga sig ned (och då på en knappt existerande bädd)/ ställa sig upp, oavsett art.
Som jag antytt tidigare är även minkar avlade i många generationer och det är klart att just behovet av att jogga omkring försvinner även hos dem om de inte behöver jaga sin föda. Däremot behöver de stimulans-men jag anser att det finns fler djur som behöver det, dvs att djurhållningen även måste förbättras på andra områden.
 
Jag tycker inte att det är rätt att ha ett djur uppbundet utan möjlighet att röra sig annan än att lägga sig ned (och då på en knappt existerande bädd)/ ställa sig upp, oavsett art.

Men jösses du får det att låta som dom är fastgjutna i betongen !
Nu kan dom ju gå/skutta både i sidled och fram o bakåt.
Dessutom är dom ju ute fritt på sommrarna, vilket inte minkarna är ;)
 
Nej, för bredvid står nästa ko, framför är foderbordet och bakom dem tar golvet slut...Så några skutt ser jag ingen möjlighet till.
Du mfl ser det ju uppenbarligen på ett annat sätt men jag tycker att det "uppbundna systemet" är fel och önskar som sagt att fler skulle bygga lösdrifter.
Men vill ni övertyga mig om annat så gärna det-så slipper jag bli så nedstämd efter att ha varit ute i sådana besättningar!
Men här gäller givetvis återigen min grundtanke med det hela-att förbättra, inte förbjuda och låta någon värre ta över...
 
Jag lovar det finns möjligheter till skutt o sprattel trots att man står i bås :smirk:
Jag tycker bra om det uppbundna systemet, varför det då ?
-Jo djuren får induviduell utfodring av en människa morgon o kväll, man har koll på ev. flytningar, ev. foderstörning,
arga djur kan grupperas på ett fungerande sätt liksom rädda ranglåga djur. Djuren blir hanterade och tama och man har koll på klövstatus m.m så uppbundet är i mina ögon inte ett så dåligt system.

Jag tycker att djurskötaren har mycket större påverkan på djurskötselns kvalite än själva systemets utformning!

Nästan alla lösdrifter jag sett/jobbat i ser bedrövliga ut dåligt strödda ströbäddar, blöta skrapgångar, dåliga klövar, ohanterade djur, halta djur, stångskador o mobbing..
som du förstår så ser inte jag det systemet som den enda vägen till "djurens trivsel"..
mvh Lurasmatte
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp