BRA med fortsatt svensk minkuppfödning

G

Gulig

Är några dagar sen men behöver vädra mina tankar...
Naturligtvis är jag emot pälsdjursuppfödningen vars produkter inte är annat än rena statussymboler. Jag har själv mårddjur och ser dagligen vilka intelligenta varelser de är-dvs dagens minkburar är helt förkastliga.
Men dessa argument tror jag har gått fram hos de svenska konsumenterna då 98% av pälsarna går på export (enl. Aktuellt). Vart exporteras de då? Framför allt till Ryssland (även detta enl. Aktuellt).
Tänk över detta en stund.
Hur skulle de här minkarnas liv (och död) se ut om de i stället flyttades till exempelvis Ryssland? GARANTERAT VÄRRE! Var det någon annan som förra hösten såg dokumentären där man just i länder med sämre djurskyddslagstiftning flådde djur levande för att inte fläcka ner pälsen med blod?
Då ser jag hellre att vi behåller minkarna här så vi har koll på dem...
 
:bow: Håller helt med dig! Slår vi igen minkfarmerna här flyttas hela anläggningarna och öppnar någon annanstans. Gör vi ett förbud här flyttar vi bara problemet. Egentligen är det ju inte värre med minkuppfödning än gris uppfödning m.m. Dom har heller inte ett bra liv.
 
Jag är helt emot allt vad har med pällsdjursuppfödning att göra.
Dels vet ni nog allt det där med hur det har det så det är nog inget jag behöver dra upp. Sen fattar jag inte, hur kan det vara lagligt med en näring som bryter mot djurskyddslagen?
Näe, sverige. Föregå med gott exempel och förbjud pälsfarmerna!
 
Även jag har tänkt den tanken om man förbjuder minkfarmar i Sverige att de flyttas till andra länder men ännu mindre regler...

Det är både på gott och ont som det blev fortsatt minkuppfödning!
 
Läst om detta:
Det blir inget totalförbud mot pälsdjursuppfödning i Sverige.

Istället får Sveriges 180 minkuppfödare troligen några år på sig till 2010 att ställa om produktionen så att den uppfyller djurskyddslagens krav på att djuren ska kunna bete sig naturligt.
Problemet är dock att ingen idag vet vad som krävs för att minkuppfödningen ska leva upp till djurskyddslagen. Vad behöver en mink för att kunna bete sih naturligt? Här krävs mer forskning, konstaterar utredaren Eva Eriksson. Några extra anslag till sådan forskning kommer dock inte att ges.

Vad gäller den ovanligare chinchillauppfödningen (som bedrivs av 15 uppfödare i Sverige) menar utredningen att Jordbruksverkets nya föreskrifter för denna djurhållning gör att den helt uppfyller djurskyddslagen.

(Norge och Danmark har samma regler)
 
Tycker att vi ska fortsätta med pälsdjursuppfödning. Det viktiga är att vi förbättrar djurhållningen. Större burar, naturligare miljö mm. Såpass bra att djuren inte utvecklar beteendestörningar.
Jag har varit på en grisgård och är fundersam över hur trångt dom egentligen lever. och hur lite dom har att göra, dom till och med biter sönder svansarna på varandra. Och när dom skall åka till slakt trängs dom in så många som möjligt i en lastbil. Bör inte sånt här förbättras? :confused:
Jag har den uppfattningen att ett djur fött i fångenskap vet inget annat. Dom vet inte heller att dom ska bli pälsar, kött eller läderprodukter.
 
Om man inte ska använda päls vad tycker du då om att använda Sadlar, träns,grimmor, benskydd mm. av läder?
 
Men det är ju det som är grejen, det går inte att tillfredsställa minkars behov om man samtidigt ska tjäna pengar. Stora ytor med vattendrag och grejer, hur är det möjligt att kunna tjäna pengar på att hålla de så?
 
Nu tycker jag att "stora ytor med vattendrag och grejer" är lite väl att ta i eftersom INGET djur i fångenskap får alla sådana behov uppfyllda, inte heller dina råttor och undulater har det precis så som i vilt tillstånd.

Det du bortser ifrån här är att ett förbud bara flyttar minkarna ifrån Sverige och att de då med all säkerhet hamnar i en mycket värre situation.

Syns inte,finns inte-eller?
 
Oftast är de djur som lever i fångenskap domesticerade. Om man nu bortser från en del nya, djurparker, cirkus och så då men det är inte heller något jag är för så...

Jag vet att det industrin kan flytta till andra länder. Men ärligt talat tror jag inte många farmare tar djuren och flyttar till någe annat land, det för mig låter lite otroligt. Men jag vet ju inte, det kan hända, eller så blir andra farmer större och mer framgångsrika iom att de då kan exportera mer hit till sverige.
Men jag tycker ändå att vi kan föregå med gott exempel. Om ett land förbjuder det kanske fler får upp ögonen för det liksom. Som med rävfarmerna i england eller hur det nu var, det blev rätt uppmärksammat när det skulle förbjudas.

Om en mamma skulle mobba sin dotter för att hon skulle vänja sig vid mobbing i skolan (dålig jämförelse, jag vet), är det rätt? Nej. Är det då rätt att vi är lika dåliga som andra länder med vår pälsdjursuppfödning? Nej.
 
Nej, jag menar inte att de svenska farmarna tar med sig djuren utan att det blir lönsammare för lycksökare utomlands att ge sig på farmning.
I dessa fall anser jag inte att man kan föregå med gott exempel, det finns tillräckligt många länder,ffa utanför Europa, som inte bryr sig ett dyft om vad lilla Sverige förbjuder eller tillåter utan som i stället (på ett grymt sätt?)slår mynt av detta.
Jag vet inte om rävfarmer är förbjudna i England, rävjakten är ju inte det.Pälsrävar får inte födas upp i Sverige sedan 3(?) år tillbaka.
Minken är inte domesticerad på så sätt att den är handtam (men det är inte exempelvis jaktillrar heller), men den har kommit till Sverige just i pälsnäringssyfte och är således uppfödd i fångenskap i MÅÅÅÅNGA år, säkerligen fler än de flesta burfåglar.

Som sagt, jag är inte för pälsdjursuppfödning och jag tycker att 7 år är för lång tid för förbättring av burarna, men jag tycker inte att vi ska låta djuren få det värre någon annanstans för att sedan kunna blunda eller peka finger.
 
Rävjakt är inte förbjudet nej men det ska förbjudas. Vad jag däremot inte minns är när..?

Jo, visst finns det länder som inte bryr sig. Det håller jag med om. Men jag tycker ändå inte att vi ska låta pälsfarmning vara lagligt. Och om fler länder följer exemplet, vilket lär ta en massa år men ändå, så måste nog även de länder som inte tidigare brytt sig bry sig. Dessutom kan vi ju ändå fortsätta kämpa mot pälsen, fast rikta oss mot övriga världen istället för lilla sverige.
 
Det är en orealistisk plan att alla skulle ta efter Sverige! Precis som någon annan sa, vadrifrån tror du att sadlar, träns, skor och annat kommer ifrån? Varför skulle det vara mer plågsamt för en mink att vara i bur än grisar som står jättetrångt och får svansarna avbitna. Nej att flytta problem tror jag absolut inte är en lösning!
 
Vad tycker ni om uppfödning av chinchillor och kaniner till kött- och pälsproduktion då? :confused:
 
Min gissning är att dom tycker allting är lika fel ,ungefär som miljöpartiet :angel: ,allt är fel -allt ska bort *eller allt ska beskattas* men längre än så tänker ingen .
Världen är inte perfekt ,jag håller absolut med trådskaparen därför att man har endå en viss standard i sverige som saknas i andra länder just därför tycker jag att vi ska ha kvar detta för att ha översikt ,nu är det nästintill inte en käft som går ikring i päls i sverige och de som känner så starkt för detta kan ju gå in för att missionera i andra länder för att sprida denna kunskap .

Behovet av lädersadlar ,biffstroganoff och annat kommer inte att minska ,det är heller inte vegetarianernas uppgift att se till att det gör det för liksom dom har vi andra en fri vilja ,men ansvaret ligger på alla att djuren så länge som dom lever lever bra -där har man ju misslyckats ,men mycket av det skyller jag tvärtav på jordbruksverket ,en statlig myndighet som bestämmer allt ,men inte kan göra något rätt ,varför ? Jo pga okunskap .
Politiker som aldrig ens behöver ha haft ett djur ska sitta och bestämma lagar och förordningar som i slutändan bara blir rekomendationer och skulle man bryta mot dessa får man endå inget kännbart straff ,möjligen förbud att ha djur i fortsättningen men det händer inte ett skit om man bryter mot det heller .
Jag tycker varje art ska ha en egen myndighet som enbart består av experter och människor som 1) brinner för just sitt djur och dess situation 2) vet hur man gör för att hålla djuret på ett bra sätt .
Eller så kan alla föreningar få vara med i mycket större utsträckning (marsvinsföreningen exempelvis) när man ska bestämma burmått och annat .
 
Som sagt, det finns syntetgrejer man kan använda.

Jag har inte sagt att alla ska ta efter lilla Sverige. MEN om det blir förbjudet KANSKE det blir lite uppmärksammat. Folk kanske börjar tänka efter lite åtminstone och det är ändå ett steg i rätt riktning. Att hela världen skulle förbjuda det bara sådär är totalt omöjligt, om det ens kommer ske över huvud taget. Skulle det ske skulle det ta måååånga år, men varför skita i det för att det är en lång process?

tofti: Samma sak där. Inget djur ska behöva utnyttjas på det sättet för vår skull.
 
jag tycker att ska vi nu ha mjölk,kött och päls produktion så ska djuren ha det bra dvs att deras "burar" eller vad dom nu bor i följer djurskyds lagen, jag har sett minkfarmar och fy f#n säger jag. :(
 
Det är ett delikat problem som gäller för all djurproduktion i Sverige. Vi har ju en jordbruksminister som vill öka importen för att få ner priserna på jordbruksprodukter men samtidigt skall vi ha strängare djurskyddsregler och högre skatter än andra länder.

Så när vi mnterat ner vår djurproduktion, hur kan vi då påverka? Då får vi snällt acceptera andra länders djurhållning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp