bra medel mot mugg```?????

Hagar utan lera... ;) Feibos har suveräna produkter som är värda att testa! Tror att det finns på Hööks och på granngården men jag är inte helt säker.
 
Jag är också i behov av detta råd.
Har ett sto med mugg som inte vill ge sig.
Har provat mycke, just nu får hon någon penicillinsalva.
Ska bli intressant att se om det funkar.
 
Barnsalva som man köper var som helst ska också vara bra!
 
Aloe vera-salva med bipropolis används mycket av travtränare. Deras hästar får mycket problem med mugg från saltet på banorna denna årstiden.

Mvh/Marie
 
Jag brukar använda skillingarydsalva mot mugg, är det mycket mugg blir det tvätt med grönsåpa innan salvan smetas på.
 
Jag hade provat det mesta på mitt vbl, men inget hjälpte.. :crazy: Så fick jag Celeston utskrivet av vet. och sedan dess har jag inte sett röken av mugg. Är flera år sedan nu. :)
 
Jag vill gärna tipsa dig om hur du får bort muggen på din häst. Min nya häst, köpte honom i februari, han hade mugg till och från säkert 3-4 månader. Veterinären skrev ut Celeston och visst, det fick bort muggen ett litet tag, sedan kom den tillbaka. Tävlingssäsongen började och då kunde jag ju inte använde detta. Fick tips om aloe vera, och visst, kan ju testa....

WWWWOOOOOOWWW!

Jag tog en stor klick med jelly på en kompress och lindade med powerflex. Detta hade han varje natt i fyra dagar och efter det så hade allt börjat läka. Smörjde karlederna varje dag med jellyn samt gav honom Aloe Vera Juice som förebyggande. ( Det finns en orsak till mugg och ibland är det faktiskt från att magen är i oreda, i mitt fall så är han en orolig själ)

Numer använder jag aldrig helosan längre, smörjer med jelly lite då och då samt ger juice varje dag.
Pratade med ett företag som tillverkar Aloe Vera produkter och berättade om mina framgångar så nu sponsrar de mig med grejor!!!

Lycka till!
 
Jag provade 1% Hydrokortisonsalvan från Apoteket, det hjälpte faktiskt väldigt bra! Annars brukar det självläka ganska bra om det inte är så mycket.
/Liv
 
Re: Kissa på muggen....

Nu ska vi göra ett superexperiment om du är med på det och vågar?

Jag har en granne några kilometer bort. En snäll gammal farbror som heter Erik. Minst 80.... Nästan döv :crazy:. Han brukar komma ut ibland när vi rider förbi och hälsa på mina hästar och ge dom hårt bröd. han tycker mycket om hästar, Erik.

- Jag var i kavalleriet som ung, berättar han och så hade jag arbetshästar. Jag hjälpte många hästar här i trakten, säger han, mot sån dära mugg. I kavalleriet fick vi veta att vi skulle pissa på benen om de hadde mugg och det hjälpte. Jag talade om det för bönnera här när jag kom hem och då blev hästarna bra, sa han...... jag hjälpte många hästar, sa han.....

Så det är mitt tips! Kissa på muggen ! Det kan ju vara lite knivigt om man är tjej men du får väl ta till pottan?

Nu förfasar sig säker många!?

Jag har inte själv provat detta (har ingen mugghäst) men jag VET däremot att urin som är "färskt" är HELT sterilt!

Jag vet också att när jag klagade på mina torra och spruckna händer när jag gick på en långkurs i djembetrumma (händerna får mycket stryk då) för en afrikan fick tipset att kissa på händerna. Det gör händerna mjuka igen och läker sprickorna, sa afrikanen :crazy:
Så det KAN definitivt ligga nåt i detta med att kissa på hudproblem..... ...

Så om du inte vill gå igenom apotekets kemi-sortiment så prova nåt gratis.
Kissa!
Jag kan inte garantera dig att det hjälper men jag kan garantera att det är helt ofarlig! Och om inget annat hjälper så varför inte? OM du provar och OM det hjälper eller inte så vill jag gärna veta det?

Vore jag desperat så skulle jag testa direkt?

Det är en snäll farbror....

Frid Kokopelli Mana
 
har använt tvål och vatten och nån "mjuk" kräm och haft bandage på tills de e läkt...

ALLTID spola av benen så fort hästen kommer in från hagen och när man ridit!
 
Hörde detta för många år sedan. Skit i salvor... klibbar bara igen o håller kvar fukten du vill ha bort...

Varje gång du tar in hästen så torkar du den riktigt torr om karlederna med en hårtork . Ta sedan en mjuk borste o borsta bort leran o se till att få det så rent du kan.
Lägg sedan inte på någon salva utan låt det luftas.
 
1 dl vanlig olja (typ matlagningsolja, inte oliv)
3 rejäla klyftor med vitlök, nerpressade i
Låt stå 1 dygn.

Bara borsta bort all smuts (alternativt skölj om det ärlerigt) och applicera 1 gång per dygn.

om 1 dygn märker du otrolig killnad är helt borta om 3 - 5 dagar.

Lycka till!
 
Re: Kissa på muggen....

Kan nog ligga något i det... Jag har haft torra och spruckna händer och den enda kräm som har funkat ät HTH cremen som innehåller karbamid och mjölksyra. Eftersom jag är kemist vet jag att det är urinämne. (Står också urea i innhållsförteckningen). Men det vågat de inte skriva på framsidan, för vem vill smörja händerna med kiss?? :p Men det fungerar!
 
Det finns en salva som tar vort svåra fall av mugg på bara några dagar. Man kan också använda den på sår och i hästens mungipor. Salvan heter Vegebom, den finns inte att köpa överallt men tror man kan beställa den, vet bara inte varifrån :crazy: Jag köpte min på ett islandshäststuteri och dom brukar också ha ett litet stånd på gbg horseshow. Detta är VERKLIGEN en bra salva!!!
 
Jag är expert på mugg :banana:
Min typ foderhäst eller vad man ska säga har det nästan jämt.Hon är himla känslig. :smirk:

Jag har provat det mesta och det som funkat bäst är detta:
Skölj av benet och tvätta med lactacyl-tvål gnugga med en svamp och pilla med fingrarna så du får bort alla skorpor.Om dom sitter väldigt hårt kan du först blöta upp benen i varmt vatten.(om möjligt,ställ benet i en hink med vatten). När det är blött och mjuknat lite är det lättare att pilla bort.Skölj sedan noga bort all tvål och torka med en handdduk så benet är riktigt torrt.
Massera då in Vegebom salva på benet i ca 5 minuter!

Voila färdigt!

Lycka till,hoppas det ordnar sig med mugget,det är aldrig kul :cry:
 
Asså jag säger bara en sak Celeston Valerat Comp. det är receptbelagt, men ack så bra min hast har haft rasp i flera omgångar och det funkar på momangen. provade även örondroppar eftersom det är samma sak med en flaska är pytteliten och räcker i tio minuter celeston är inte speciellt dyrt en gång...

Lycka till. :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
676
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp