Bra montéryttare ?

R

Rigolette

Hur anser ni att en bra montéryttare rider ? Stil ? "Bildbevis" ? Intressant att veta .. och se själv vad man kan prova för något :)
 
Sv: Bra montéryttare ?

En bra ryttare kan bära hästen när den behöver det, hjälpa hästen och få ut det bästa av hästen. En dålig ryttare själper i stället för hjälper
 
Sv: Bra montéryttare ?

Jag tycker att vi undviker bilder, åtminstone på andra ryttare än er själva!!
 
Sv: Bra montéryttare ?

Det kan vara en bra idé .. !

Om man kanske skulle ha tagit, utländska ryttare isf ..
 
Sv: Bra montéryttare ?

Okey .. vad ahr du för, "favoritstil" då .. ?
 
Sv: Bra montéryttare ?

En bra ryttare RIDER och kan plocka fram det lilla extra av hästen på upploppet... Som en känd ryttare en gång sagt "ryttaren ska ha dubbelt så bra kondition som sin häst".
Det viktigaste är att du hittar balansen i dig själv, i hästen och i hela ekipaget...

Själv gillar jag Pilippe Masschaele!
 
Sv: Bra montéryttare ?

Om man tänker på själva stilen, så sitter ju en del och andra rider lätt.... Har märkt att oilka hästar pasar bäst med det ena eller andra, så dem ultimata ryttaren ska kunna/ orka bägge delarna.... och givetvis kunna plocka fram det bästa ur hästen.
 
Sv: Bra montéryttare ?

Jag står upp, känner då att jag har bäst kontroll över hästen och stör hästen minimalt. Men det är min syn och stil. Så länge ekipaget ser balanserat ut och gör sitt bästa så är jag nöjd. Tyvärr ser man många skräckexempel på tävlingar :crazy:
 
Sv: Bra montéryttare ?

Jag gillar den stilen galoppryttare har när de rider travare. De har sin tyngdpunkt långt bak, deras rumpa är inte speciellt högt över hästens rygg.
en vanlig travtjej rider med väldigt stela knän och liksom hänger över hästens framben, tyngdpunkten långt fram och väldigt instabilt och fruktansvärt störande för hästen.
eller de som rider lätt.....:crazy:
 
Sv: Bra montéryttare ?

Jag kan nog hålla med om att en bra ryttare ska kunna anpassa sig till hästen och locka fram det bästa ur den ..

Och, dom stilar jag "faller mest" för om man säger så .. är väl jockeysarnas stil .. korta läder, rumpan en centimeter ifrån sadeln .. ja, ni vet vad jag menar :) Det ser riktigt bra ut :) Vette 17 om en annan skulle klara det .. :P Men träning träning .. :)

Annars .. lite halvkorta läder, och fältsits kanske ..
Långa läder tycker inte jag ser så jättebra ut .. beror lite på.
Ta Inte illa upp .. ! :) Absolut inte elakt menat.

Har ni med erfarenhet föresten bra träningstips till att få "Den perfekta montésitsen" .. ? Lite svårt att träna till häst om ett par månader då hon är med fölis nu .. :)
 
Sv: Bra montéryttare ?

Rigolette skrev:
Har ni med erfarenhet föresten bra träningstips till att få "Den perfekta montésitsen" .. ? Lite svårt att träna till häst om ett par månader då hon är med fölis nu .. :)


Göra "sittande stolen" mot väggen, "tå lyft" på en trappa samt kombinera cykla o springa 3-4ggri veckan om man ska bli bäst!

Ultimata är att galoppjobba hästar, och rida minst 1 häst per dag!
 
Sv: Bra montéryttare ?

Ah, perfekta före och efter bilder :-)
Den första bilden det är så de flesta rider och det är hrm..... inte så br a:angel:
Den sista är mkt bättre, mer i hästen balans än emot hästens balans.
 
Sv: Bra montéryttare ?

Montéryttare skrev:
Göra "sittande stolen" mot väggen, "tå lyft" på en trappa samt kombinera cykla o springa 3-4ggri veckan om man ska bli bäst!

Ultimata är att galoppjobba hästar, och rida minst 1 häst per dag!

Oj :O Hoho :P Sådan möjlighet har inte jag .. jo, springa, cykla, "sittande stolen" har man ju .. :P Men ej möjlighet att galoppträna pållar varje dag .. tyvärr. Kan man träna på en moppe mon tro ? :rofl: :) :idea:
 
Sv: Bra montéryttare ?

Det var väldans vilken skillnad det var .. :) :P

Hoppas man ser ut sådär om nåra år ... ;) :D
 
Sv: Bra montéryttare ?

Rigolette skrev:
Oj :O Hoho :P Sådan möjlighet har inte jag .. jo, springa, cykla, "sittande stolen" har man ju .. :P Men ej möjlighet att galoppträna pållar varje dag .. tyvärr. Kan man träna på en moppe mon tro ? :rofl: :) :idea:

Haha.. testa på moppen,,, men du måste gasa o bromsa mycket så du kommer i balans vid tempo ökningar ;) :rofl:
 
Sv: Bra montéryttare ?

Djurjouren skrev:
Ah, perfekta före och efter bilder :-)
Den första bilden det är så de flesta rider och det är hrm..... inte så br a:angel:
Den sista är mkt bättre, mer i hästen balans än emot hästens balans.

Vågar jag berätta att jaghar en dressyr sadel på 6kg på första bilden :crazy: :o Var då man "kunde rida i sin vanliga sadel" hmmmm... Inte o rekomendera!

Sen andra bilden är en riktig fransk monté sadel och OJ vad det gör skillnad! :)
 
Sv: Bra montéryttare ?

Det viktigaste är att man hela tiden, i varje hästens rörelse, är i balans med hästen och hjälper hästen när den behöver. Är man det minsta i obalans måste hästen lägga energi på att balanserna upp ryttaren istället för att springa. Sen vilken stil man har är inte lika avgörande. En riktigt duktig ryttare behärskar lite olika stilar och anpassar stil efter det som passar den aktuella hästen bäst.

Angående att stå eller rida lätt, samma sak där, ni som var uppmärksamma såg att Philippe Masschaele gick ner och red lätt (i var tredje?) sista 150 metrarna och red finish. På det sättet vann han lätt. Inget ont om hon som red Simb Moonzoom, hon är jätteduktig, men jag har inte sett någon ryttare, varken de som kommer från galoppen eller travet, som kan rida finish i trav utan att rida lätt. Går det? Med att rida finish menar jag inte vispa med spöet på bogen utan att RIDA finish.

Personligen tycker jag att jockeys som rider monté rider med för korta (som i galopp) läder. De kan inte alls stötta och hjälpa hästen, men visst det ser väl snyggt ut…

I Frankrike finns många bra, P.M är ju väldigt bra. Och titta på "smurfen", hon är jätteduktig!
 
Sv: Bra montéryttare ?

solros skrev:
Angående att stå eller rida lätt, samma sak där, ni som var uppmärksamma såg att Philippe Masschaele gick ner och red lätt (i var tredje?) sista 150 metrarna och red finish. På det sättet vann han lätt.

När du rider lätt i vart tredje kan du hjälpa hästen att hålla takten... I sverige är ryttarna för dåliga för att kunna det... förutom min första mentor som TVINGADE mig att lära mig det(hon gorma när jag inte löd:rofl: ) :D Men det är enoooormt krävande att kunna det!

Om du rider lätt i varje så sitter du ner på samma sittben under hela loppet... Gissa slitaget på det benet som får ta nedstittningen :crazy: därav vart tredje = man sitter ner på vartannat sittben....
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
579
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 601
Senast: Fiador
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp