Bukefalos 28 år!

Bra och dåliga kurser i jobbet

annan1

Trådstartare
Sitter och planerar en utbildning som jag ska hålla nästa vecka och skulle vilja höra lite om era erfarenheter generellt av kurser som ni fått gå/varit tvungna att gå i jobbet. Jag syftar främst på kortare utbildningar på 1 till 3 dagar.

Har ni gått några riktigt bra kurser, och vad gjorde dem i så fall bra? Vad karaktäriserar en bra kursledare, och en dålig? Om det är en tråkig kurs som ni måste gå, finns det något som utbildaren kan göra för att få er på bra humör och kanske ta med er något från dagen?

Ös på med exempel!
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Har gått många kurser, på olika nivåer och det beror ju såklart på vilka deltagare man har och ämnet, men generellt tycker jag att det är viktigt med en kunnig kursledare så man slipper en massa "oj, ja det vet jag inte svaret på men återkommer..".
Inte en mängd powerpoint eller databaserat.
Jag tycker att det är en bra inlärningsprocess att få ut material innan, att kursdeltagarna är aktiva under kursen och att man har möjlighet att diskutera och använda kursdeltagarnas kompetens, att de kan inspirera och lära varandra.
"Schemat" tycker jag med fördel kan vara uppdelat i block, så att det blir varierande, det är jobbigt att sitta på "skolbänken" och lätt att tappa koncentrationen om det blir segdraget och långa block.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

All seriös utbildning eller kurs har utvärdering efteråt. Jag gick en intern utbildning och ingen utvärdering efteråt. Jag som precis är nyutexaminerad och van att bli uppmuntrad att göra utvärderingar var tvungen att undra när utvärderingen skulle ske. Fick ett mycket undrande ögonkast.....
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Har ni gått några riktigt bra kurser, och vad gjorde dem i så fall bra?
Grundförutsättningen måste jag säga är så banal som att jag är intresserad av ämnet. Positivt rent generellt är en bra mix av teori och (om möjligt) praktik, och en logisk struktur från enkelt till svårt, ytligt till djupt. Ändamålsenlig kurslokal med bra ljus och bra presentationsteknik, bra luftmiljö, nära till toa och till (bra) lunch, och en saklig utvärdering/feedback, är också grundförutsättningar imho.
Vad karaktäriserar en bra kursledare, och en dålig?
En bra kursledare/utbildare imho har gedigen kunskap *och* erfarenhet, kan närma sig sitt ämne från flera håll och på olika nivåer, kan förklara samma sak på olika sätt, är uppmärksam och utåtriktad. En mindre bra kursledare har istället ämneskunskap som bara omfattar just kursens innehåll, närmar sig ämnet ostrukturerat och utan naturligt flöde, saknar egen erfarenhet, har brister på det sociala planet, har svag och/eller otydlig röst, och har möjligen också någon form av tics eller liknande.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Jag tycker att det är en bra inlärningsprocess att få ut material innan, att kursdeltagarna är aktiva under kursen och att man har möjlighet att diskutera och använda kursdeltagarnas kompetens, att de kan inspirera och lära varandra.

Fast att läsa in sig på saker innan kräver ju också att företaget man jobbar på ger tid för att göra detta. Förväntas kursdeltagarna göra det på sin fritid så är det nog inte speciellt många som kommer att göra det då man har mycket vid sidan om jobbet oftast med familj m.m. Då blir det inget bra om kursledaren förutsätter att deltagarna har läst in sig på materialet och lagt upp undervisningen efter det och sen har ingen hunnit det och det riskerar att bli helfel.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Jag var på en utbildningsdag då vi fick lyssna på Kaj Pollak och jag blev ordentligt less då jag tyckte att han endast spottade ur sig klyshor. Sen skulle en som heter Peter Fichtel föreläsa om ungefär samma sak och jag kände mig som huvudrollsinnehavaren i en Magnus Uggla-låt om vad tråkigt det är i skolan....TILLS denne Fichtel började prata och sade de mest oväntade saker som fick mig att lyssna och skratta och känna att det är ju UNDERBART med utbildning. Så någon som kan förvåna men ändå tillföra visdom kan vara bra att ha med en utbildningsdag :)
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

När jag höll i utbildningar så var jag noga med att verkligen kunna mitt ämne, jag kunde alltid köra mina utbildningar helt utan material om så behövdes. Tidigt under utbildningen ska det tydligt framgå vad syftet och målet med utbildningen är och efteråt ska det utvärderas om syftet och målet uppnåtts. Jag la mycket energi på att få med mig deltagarna och få så många som möjligt att prata och utifrån vad deltagarna kommer med forma upplägget på passet. Då var det skönt att inte vara bunden av en stel powerpoint utan bara kunna snirkla sig fram med hjälp av deltagarna.

Rent praktiskt så ser jag hellre flera korta pauser än en lång, inte ha de mentalt tyngsta grejerna precis före lunch eller sent på eftermiddagen, en lokal där alla ser alla är bättre än där alla sitter i rader... Jag skulle kunna hålla på länge. :D
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Jag har varit på mängder med interna utbildningar och skulle kunna skriva en hel roman om vad som är bra/dåligt men det som jag tycker är viktigast är:
1 - kursnamn/kursbeskrivning stämmer överens med innehållet i kursen och det som gås igenom.
2 - kursdeltagarna och kursledare går igenom sina förväntningar med kursen vid uppstart och vid kursens slut följer man upp om förväntningarna infriats.
3 - Ledaren ska vara påläst och kunnig i ämnet. Kunna ge exempel från "verkliga livet" samt inte bara läsa vad som står på en Powerpoint rakt upp och ned.
4 - Kursledaren ska vara utbildad inom presentationsteknik och vara bekväm i rollen som kursledare. Kursledaren ska även vara beredd på att anpassa materialet/upplägget utifrån kursdeltagarna och deras förförståelse för ämnet.
5 - Kursen ska vara relevant för det arbetsområde man arbetar inom
6 - Blanda teori med övningar, pauser och ge kursdeltagarna tid för reflektioner och diskussioner mellan varandra.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

En sak till är att "låta båda sidor tala". Jag var på en dag som handlade om vad som händer när förståndshandikappade får barn. Jag såg fram emot den då jag tycker det är ett svårt ämne att hantera.
Till min förvåning så valde de att endast lyfta fram om VAD BRA det kan gå och det var ju i sig intressant och fint men jag anser att det även ingått vad dåligt det kan gå och hur att hantera detta.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Sitter och planerar en utbildning som jag ska hålla nästa vecka och skulle vilja höra lite om era erfarenheter generellt av kurser som ni fått gå/varit tvungna att gå i jobbet. Jag syftar främst på kortare utbildningar på 1 till 3 dagar.

Har ni gått några riktigt bra kurser, och vad gjorde dem i så fall bra? Vad karaktäriserar en bra kursledare, och en dålig? Om det är en tråkig kurs som ni måste gå, finns det något som utbildaren kan göra för att få er på bra humör och kanske ta med er något från dagen?

Ös på med exempel!

När jag sätter ihop utbildningar gör jag det utifrån deltagarna och de behov som konstaterats. Jag ser till att utbildningarna innehåller teori och/eller praktik som är användbar, som deltagarna kan relatera till och har användning för.
Därifrån skapas utbildningen och är upplägget/innehållet bra kan utbildningen tom överleva en mindre bra utbildningsledare och resultera i nöjda deltagare.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Sitter och planerar en utbildning som jag ska hålla nästa vecka och skulle vilja höra lite om era erfarenheter generellt av kurser som ni fått gå/varit tvungna att gå i jobbet. Jag syftar främst på kortare utbildningar på 1 till 3 dagar.

Har ni gått några riktigt bra kurser, och vad gjorde dem i så fall bra? Vad karaktäriserar en bra kursledare, och en dålig? Om det är en tråkig kurs som ni måste gå, finns det något som utbildaren kan göra för att få er på bra humör och kanske ta med er något från dagen?

Ös på med exempel!

konsulternas fallande kvalitetskurva...

Som allt annat gäller det att massproducera. Den första föreläsningen någon gör är helt anpassad till kunden. Den 35:e är inte det.

Annars är det inte krångligare (och svårare) än att kontrollera rummet, tiden och handlingen.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

En av de viktigaste saker (som du ev inte kan styra), tycker jag är bra lokal anpassad till antalet människor och tiden man ska sitta där. Dålig ventilation och stolar som ger träsmak i rumpan efter en timme kräver betydligt fler pauser för att behålla folks intresse och bör då räknas med i din tidsplan.
Tillgång till annan dricka än kaffe till fikat uppskattar vi icke-kaffedrickare mycket.

Annars är det alltid bra med något mer interaktivt direkt efter lunch, då paltkoman brukar träda in. T ex gruppdiskussioner eller någon mer rörlig aktivitet om det finns på programmet, särkilt om kursdeltagarna i vanliga fall har ett mer rörligt eller varierat arbete.

Och ta inte illa upp om någon enstaka somnar, det är troligast inte pga dig utan t ex ett barn som varit uppe hela natten eller liknande.
 
Sv: Bra och dåliga kurser i jobbet

Hej!

Tack för alla svar, flera av dem innehöll mycket matnyttiga reflektioner.

Jag uttryckte mig nog otydligt, men jag har alltså hållit kurser förut. :) Ville mest höra erfarenheter från andra områden än mitt eget.

Att skräddarsy kursen för den specifika deltagargruppen är ju en självklarhet. Urtrist när någon kommer och kör på autopilot. Det enda knepiga med detta är när kunder trots många tydliga uppmaningar inte skickar in något material. Då får man vara lite påhittig och leta info om kunden på andra sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: Sasse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp