Bra och prisvärd extrahjälm

alehajo

Trådstartare
Hej

Nu vill jag veta era bästa tips på en bra extrahjälm, att ha utöver min vanliga. Prisklass upp till ca 1000kr. Kommer endast att användas på lektionsridning en gång i veckan och som reserv OM något skulle hända med min vanliga (BoTEQ3). Lektionsridningen är hoppning, så är främst ute efter en säker hjälm. För rätt hjälm kan jag tänka mig gå upp lite i pris, men max 1500. Vad har ni för förslag? Söker också förslag på en skön ”sommarhjälm”, dvs lite mer ventilerad :) Alltså två olika, en som extrahjälp och en till sommaren :)
 
Hej

Nu vill jag veta era bästa tips på en bra extrahjälm, att ha utöver min vanliga. Prisklass upp till ca 1000kr. Kommer endast att användas på lektionsridning en gång i veckan och som reserv OM något skulle hända med min vanliga (BoTEQ3). Lektionsridningen är hoppning, så är främst ute efter en säker hjälm. För rätt hjälm kan jag tänka mig gå upp lite i pris, men max 1500. Vad har ni för förslag? Söker också förslag på en skön ”sommarhjälm”, dvs lite mer ventilerad :) Alltså två olika, en som extrahjälp och en till sommaren :)

Kanske Casco Mistrall som sommarhjälm?
 
Jag har Harrys horse och en lamicel lättviktshjälm båda kostade runt 900kr st, vill inte ha en hjälm som jag inte kan slänga så fort den blivit förbrukad utan att plånboken blir ledsen.
Är det bara rätt märkning, rätt anpassad, rätt skött och inte äldre än 4år så borde även billigare hjälmar skydda rätt.
 
Det här är ju helt ur linje med vad du efterfrågar men jag ser inte vitsen med att köpa en billig extrahjälm och ev tumma på kvaliteten/säkerheten? Eq3 säljs rätt billigt emellanåt, har för mig att jag sett Lynx också för max 1400 på Gekås för ett tag sedan. När jag slog i huvudet så illa att jag behövde vård var det snabbt och lätt att få ersättning från Folksam genom medlemsförsäkringen.
 
Slå ihop summan för extrahjälmen och sommarhjälmen och köp en vettig hjälm :up:
Hjälm skall inte tummas på med passform eller annat som påverkar säkerheten.
 
Förstår inte varför du behöver en extrahjäm? En hjälm håller inte hur länge som helst så köp en ny när det behövs istället.
 
Hej

Nu vill jag veta era bästa tips på en bra extrahjälm, att ha utöver min vanliga. Prisklass upp till ca 1000kr. Kommer endast att användas på lektionsridning en gång i veckan och som reserv OM något skulle hända med min vanliga (BoTEQ3). Lektionsridningen är hoppning, så är främst ute efter en säker hjälm. För rätt hjälm kan jag tänka mig gå upp lite i pris, men max 1500. Vad har ni för förslag? Söker också förslag på en skön ”sommarhjälm”, dvs lite mer ventilerad :) Alltså två olika, en som extrahjälp och en till sommaren :)
Hööks har mycket godkända hjälmar, jag landar alltid på en som passar mitt huvud även om jag vill ha någon annan. Jag har extrehjälmar eller mer tydligt äldre och yngre hjälmar. Till slut har jag tappat dem alltför många gånger och då slängs de. Det finns ju olika färger nu också.
 
Förstår inte varför du behöver en extrahjäm? En hjälm håller inte hur länge som helst så köp en ny när det behövs istället.
För att man vistas i olika stall och inte vill sprida smittor. Ts skriver ju att hjälmen ska användas en gång i veckan på lektionsridning. Jag önskar att alla kunde tänka så istället för som de flesta gör, utan någon tanke springa i olika stall utan att ens byta kläder eller ens tvätta händerna emellan.
 
För att man vistas i olika stall och inte vill sprida smittor. Ts skriver ju att hjälmen ska användas en gång i veckan på lektionsridning. Jag önskar att alla kunde tänka så istället för som de flesta gör, utan någon tanke springa i olika stall utan att ens byta kläder eller ens tvätta händerna emellan.
Precis så är det :) Kommer rida på ridskolehästar där och då den anläggningen är mycket större med många hästar som går så vill jag inte riskera att dra hem någon smitta...
Och varför jag vill ha en sommarhjälm OCH en extrahjälm är för att sommarhjälmen är tänkt till "mitt" stall, där jag rider varje dag. Förstår såklart också att det är bättre att köpa en till dyrare hjälm men just nu finns inte den möjligheten och jag tänker att även en billigare hjälm är bättre än att låna hjälm där. Väljer då att ha min dyra hjälm där jag rider varje dag istället eftersom jag tänker att sannolikheten att trilla av där är betydligt större.
 
Jag förstår absolut att du vill ha en till hjälm! Skulle själv inte vilja rida med den hjälmen jag har nu till vardags även under sommarhalvåret.
Tycker även du tänker helt rätt ang smittor :bow:
Har tyvärr inget tips på hjälm i den prisklassen men skulle nog ta att åka till butiken och prova ett gäng olika. Oerhört viktigt att den sitter bra och är skön, annars finns risk att den imte används :cautious:
 
Men kan du inte köpa en sommarhjälm och använda som din vanliga hjälm? Många hjälmar har ju riktigt bra ventilation så går finemang att använda året runt. Och så använda den hjälmen du har nu, som extrahjälm på ridskolan?
 
Vill ha hjälmen jag har nu så mycket det bara går, bara för dessa extrema dagar jag vill ha ”sommarhjälm”, då jag tror denna är den säkraste jag kan hitta.. funderar på en Whitaker Vx2 Carbon. Tankar om den?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 011
Utrustning Hej! Jag tänkte köpa mig ett hästsläp men vet inte vilka märken och modeller som är bra. Tänkte att någon kanske kunde komma med...
Svar
7
· Visningar
2 922
Senast: ThomasM
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 124
Senast: AmandaJ
·
IT & mobiler Jag behöver byta upp mig på videokamerafronten. Har idag en drygt 7 år gammal kamera från Canon som visserligen fungerar väldigt bra men...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp