Bra övningar för att jobba med hästens starka sida

S

stommen

Är det någon som har några tips på vilka övningar man kan göra för att komma åt att jobba med hästens starka sida?
Jag håller på att rida in ett inackorderad 8-årigt tinkersto (pga abstinensbesvär när mina halvblodsston nu är högdräktiga och inte kan ridas ;) ). Hon har av olika anledningar inte blivit inriden tidigare. Under vårvintern har jag så sakteliga byggt upp hennes kondition (hon var mycket överviktig tidigare men är nu nerbantad) och tömkört, longerat och gått promenader samt börjat rida så smått. Hon klarar nu av att skrittas och travas i båda varven och på volter på ridbanan. Har även ridit ut och skrittat och travat endel. Har ännu inte galopperat, men ska snart börja med det. Inridningen har varit förvånansvärt problemfri. Hon har tidigare varit ganska rädd för olika saker och lätt fått panik tex när hon varit uppbunden, men det fungerar nu bra.
Dock är hon mycket oliksidig och hennes starka sida är vänster sida. Hon vill gärna ställa sig utåt på volten i vänster varv och eftersom hon ännu inte kan sidförande skänkel så är det svårt att påverka henne ordentligt. Med hjälp av serpentiner och slalombågar kan jag få henne lite mjukare, men det är svårt att få henne helt likriktad. Svårt att få henne att gå helt rakt på ett rakt spår tex, vill gärna böja sig lite som en banan åt höger.
När jag tömkör henne kommer jag åt henne mycket bättre, men även där får jag jobba ordentligt för att få henne helt rak.

Någon som har några tips?
 
Sv: Bra övningar för att jobba med hästens starka sida

Inga tips alls?
 
Sv: Bra övningar för att jobba med hästens starka sida

Jag har massor med tips, har ju själv en tinker här hemma.

Men om du vill läsa lite så har www.hippson.se en sida som heter ridövningar med otroligt bra tips på lösgörande arbete om en egen fantasi brister.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp