Bra övningar för stel häst?

Bubble

Trådstartare
Hästen jag rider springer gärna med huvudet i luften hela tiden.
Sen så tappar hon all framåtbjudning så fort man kommer in på ridbanan :( Stor skillnad mot när man rider i skogen då är hon mkt mer framåt..

Rider man på ridbanan springer hon med huvudet i luften hela tiden och saktar gärna av o håller på, speciellt i galoppen. All energi går åt till att driva henne framåt. Hon lyssnar på en gång om man petar lite med spöet men hon verkar bara "strunta" i skänkeln. I slutet av ridpasset kan hon börja söka sig lite neråt/bli lite mjukare. Jag har väldigt mjuk hand brukar jag få höra, kanske för mjuk? :crazy:

Så jag undrar vad det finns för bra övningar som man kan träna på själv.
Det jag gjort är mycket voltarbete, varierande ridvägar, tempoväxlingar m.m.
Är skänkelvikning/öppna/sluta bra?
Men känns dumt att man måste sitta o mata med skänkeln hela tiden.
Är ju svårt att veta utan att se mig rida :p men lite generella tips på övningar för lat/stel häst? :)
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Rid fram, ute i skogen 25-30 minuter i skritt och mkt trav.

Sedan rider du in i paddocken och börjar med galoppen, övergångar först på raka spår, vänder över ridbanan och stora volter med övergångar till trav.

Sedan skritt på lång tygel för pust en kort stund, därefter dressyrarbetet du har tänkt dig.

En övning som sätter form och uppmärksamhet i de flesta hästar är serpentiner i olika gångarter. Ena varvet travar du första serpentinen, skrittar andra och travar tredje, sen kan du skritta första, galoppera andra och trava tredje och så vidare. Det går att variera i all oändlighet. Jag som har en ganska pigg häst, märkte ganska snart att damen väntade på mina order innan hon drog iväg och en kompis som hade en ganska seg häst för ett tag sen, fick väldig energi och nästan busglädje på ridbanan med dessa serpentinövningar.

Man måste inte tänka enligt ridskolans 1-2-3 regelbok, utan man kan börja i galopp om man vill. Man måste inte skritta si o så länge innan man börjar jobba, eller trava si och så länge... OM man först rider fram ute, innan man går in på banan, ridhuset, ängen eller var man nu ska jobba.
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Håller med IngelaH om serpentiner, de är bus kul och lätta tt variera! Dessutom kan du lägga en liten volt i varje böj om du vill också...den övningen gillar jag :)
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Vilken rolig övning! Den måste jag testa, har så svårt att inspirera mig och damen ibland...
TACK!:bow:
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Jo brukar skritta fram i skogen iaf för det är så tråkigt att skritta runt på banan :p

Smart övning med serpentinerna ska jag absolut prova! :)
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Jo en liten volt i varje lät bra då får man ju ännu mer böjning, tack för tipset :)
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Tänk på din egen ridning; bli inte låst i sitsen utan gunga fram hästen hela tiden istället för att vara på den med skänklarna. På så sätt kan man "tvinga" hästen att följa din rytm. Har funnit detta mycket hjälpsamt på hästar som halvdör inne på ridbanan!

Sen kan det hjälpa att vara noga med berömmet. Gör ridning på ridbanan roligt! Börja basic och beröm för lilla minsta, även om du aldrig skulle göra det i skogen.

Sen finns det såklart övningar, som du redan fått tips om, men jag tycker man ska se till sig själv först och se hur man hjälper eller stjälper hästen. Hästar tycker oftast om att känna sig duktiga, så gör saker som är enkelt och traggla in samma sak för länge. :)
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Håller m om serpentiner,som andra redan skrivit.

min pålle har lätt för att tappa framåtbjudningen när det blir tråkigt på ridbanan,jag rider nästan aldrig runt fyrkantspåret m honom utan hittar ständigt nya ridvägar under ridpassets gång,byter varv ofta,lägger volter,serpentiner,rider i "åttor" mm.han ska aldrig börja tycka att det känns tråkigt och monotomt utan bli allert och vara vaken för nya riktningar och linjer.mkt övergångar mellan de olika gångarterna gör honom oxå mer "vaken".

Mvh Arabizar
 
Sv: Bra övningar för stel häst?

Måste bara säga att jag provade den där övningen med serpentiner för några dagar sen och den var ju riktigt bra :)
Hon blev pigg och alert när hon verkligen fick lyssna och det hände nya saker.
Kom även på en egen liten övning. Rider längs fyrkantsspåret och gör en volt i varje hörn. Kändes som att hon blev mjukare av det efter ett tag iaf :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp