bra på matematik o analyser?

F

fjordinghanna

hjälp mig att räkna!
formeln för smrp...
Smb.rp = CP smb.koeff X CP

CP smb.koeff =
CP smb.koeff = råproteinets smältbarhetskofficient i %
y = torrsubstansens råproteinhalt i %
CP = innehåll av råprotein i g/kg torrsubstans (ts)

Detta överstiger mina matematiska kunskaper snälla räkna ut smbrpg åt mig!
Mj för häst har jag räknar ut till 11,22


per
kg ts
Torrsubstanshalt proc 22,5
omsättningsbar energi för idisslare MJ 10,2
råprotein gram 149
EDP procent gram 80
AAT GRAM 69
PBV GRAM 30
NDF GRAM 30
EFD PROC 49
Eff rp gram 119
Eff fiber gram 289

Om man sedan varit så snäll o räknat ut smbrpg kan man ju ta en funderare på varför hösilaget är så blött enligt analysen, det ser mkt torrt ut IRL . Hur kunde mna testa själv hemma hur torrt hösilaget var? Skulle man lägga exempelvis 100 gram i ugnen o se hur många gram som försvinner sen o sen ta det 10 ggr = X . Och sedan 100 – X o sen blir det i procent torrsubstansen? Låter det vettigt?

Något utfodringsförslag för fjording i lätt arbete o för fjording i lätt arbete o högdräktig?
 
Sv: bra på matematik o analyser?

snälla kan någon svara på något iallafall!!
 
Sv: bra på matematik o analyser?

Det var en nätt liten formel du kom med... :smirk:
Men eftersom du inte i din tabell över de analysvärden du har har redogjort för någon smältbarhetskoefficient för råproteinet hjälper det inte. Men en formel (som de använt för att beräkna smältbarhetskoefficienter till SLU:s publikation "Hästen, näringsbehov och fodermedel") är dCP (smältbarhetskoeficcienten för råprotein) =93,9 -(313/CP) (Och CP=crude protein=råprotein i % av ts). Använder man den på ditt ensilage får man en smältbarhetskoefficient på 72,8, vilket gör att ditt ensilage innehåller 149 * 0,728= 108 g smbrp. (?)

För att mäta ts i mikrougn tar man och väger upp en viss mängd (lämpligt med 100 g) i en form (som du också vägt) av till exempel glas och mikrar den. Passa ugnen hela tiden eftersom det kan börja brinna, mikra kanske en 8 minuter först och sen i tvåminutersintervaller mellan vilka du väger formen + innehåll. När vikten inte förändras längre kan du räkna med att allt vatten är borta. Då räknar du ut hur mycket vatten som försvunnit (antag att formen väger 150 g, ensilaget från början 100 g = totalt 250 g. Efter torkning väger det 195 g = 55 g vatten har försvunnit från ditt prov med ursprungligen 100 g. 100-55= 45 g torkat material är kvar = ts-halten är 45/100 (eftersom ditt ursprungsprov var 100 g) =0.45 =45%.
 
Sv: bra på matematik o analyser?

okey så om exempelvis det visar sig att ts är 45 % så tar jag
0,45 * 108 = 48,6 smbrpg per kg foder?

Får hem hösilaget nu i dagarna så då är det väl bara körat i micron då, nästran så att det ska bli spännande.
tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Fick analys svaret nu på hösilaget.Har hästar med lite olika behov o försökt göra lite foderstater men blir inte så bra. kg foder ts...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: fjordinghanna
·
Foder & Strö Arabvalack, maxad D, svårt för att hålla hull, väger ca 450 kg?. Kan ej få havre. Kommer ridas lätt (30min-1h) 5-6 dagar i veckan...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: Gabriol
·
L
Foder & Strö Hej! Undrar om någon kunnig skulle vilja hjälpa mig med en foderstat? Eller kanske ge lite riktilinjer. Jag har ett d- ponny sto...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: boran
·
L
Foder & Strö Fick analysen på hö av bonden, men hur kan man läsa om alla ATT,PBV ect. Har aldrig sett dessa förut . Någon som Vet!!! Torrsubstanshalt...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp