Bra picknickmat?

Blyger

Trådstartare
Så börjar det äntligen dra ihop sig och det är dags för årets höjdpunkt på Strömsholm och Österängarna - Svenskt Grand National. :bump:
Vi är ett gäng där (iaf jag :p) kör British style med picknick, finkläder, hårprydnader osv.

Men vad är lämpligt att stoppa i picknickkorgen?
En i gänget är vegetarian och äter veganskt om möjligt.
Det finns yngre barn med i sällskapet.
Jag är lite halvkräsen.
Så hit me up med era bästa tips!

Dryck kommer bli allt från festis till alkoholfritt bubbel :D
 
Och just det, för att jag lärde mig det från buke: pannkaksmuffins!
Det enkla att ha till är sylt, men jag tänker mig att man om man vill göra det lite festligare kan ha med sig färska bär, alternativt ta med sig spraygrädde :angel:
 
Min favoritmacka jag brukade ha med på tävling/utställning är verkligen inte vegetarisk eller vegan men måste alla ha samma mat?

Baguette (med smör om man vill), Philadelphia och eller brie.
Salami
Tomat
Lite grönt valfri.
Lite peppar

Lindat i folie och ner i kylväska!
 
Osäker på om du vill ha allt veg/vegansk, så skriver lite olika.

Sallad med nån örtig oljedressing, olika bladgrönsaker, kikärtor, fetaost, orzo, oliver, rödlök, tomat.

Små sandwiches ala afternoon tea tex med tunt skivad gurka och färskost, äggsallad, ost och skinka, tonfisksallad, färskost och lax.

Småplock tex:
Chips
Melon
Druvor
Lufttorkad skinka
Babybel
Någon god röra tex hummus, skagen etc, hade antagligen själv bara plockat upp nått färdigt som verkar gott i affären

Kanske nån dipp till chips och grönsaksstavar

Och lite sött tex olika små goda kakor, maränger, fruktsallad, bär, choklad, kanelbullar

Jag älskar själv nån av de "gula melon typerna" och rökt makrill på picknick, men vet att många inte är så glad i rökt makrill ^^ så beror väl på sällskapet lite med ☺️
 
Pitabröd och askar med olika alternativ på fyllning så kan man plocka som man vill?
  • Skivad rödlök
  • Sallad av något slag
  • Jag brukar göra en vitlöksås på gräddfil att breda i brödet så det inte blir så torrt
  • Mosad avocado eller färsk att skiva upp på plats
  • Någon salami
  • Ost, jag brukar ta typ feta
  • Kyckling
Jag har inte koll på veganska alternativ eller om pita är veganskt med det finns säkert alternativ som kan passa. Jag fyller mina hemma och slår sen in dem i plast så de inte torkar innan man ska äta.
 
Min favoritmacka jag brukade ha med på tävling/utställning är verkligen inte vegetarisk eller vegan men måste alla ha samma mat?

Baguette (med smör om man vill), Philadelphia och eller brie.
Salami
Tomat
Lite grönt valfri.
Lite peppar

Lindat i folie och ner i kylväska!
Alla måste inte ha samma men tänker att det är trevligt med flera olika alternativ:)
 
Så börjar det äntligen dra ihop sig och det är dags för årets höjdpunkt på Strömsholm och Österängarna - Svenskt Grand National. :bump:
Vi är ett gäng där (iaf jag :p) kör British style med picknick, finkläder, hårprydnader osv.

Men vad är lämpligt att stoppa i picknickkorgen?
En i gänget är vegetarian och äter veganskt om möjligt.
Det finns yngre barn med i sällskapet.
Jag är lite halvkräsen.
Så hit me up med era bästa tips!

Dryck kommer bli allt från festis till alkoholfritt bubbel :D
Brittiskt säger du...

Gurksmörgåsar i fingrar eller trekanter
Ost och skinka i trekanter på mörkt bröd/kavring med ett veganskt alternativ

Shortbread (skotska bröd i Vår kokbok 1990)

Pound cake dvs sockerkaka med mer ägg och smör i än vanlig svensk.
Fast man kanske kan snegla på amerikanerna och istället ha min favorit!
Bananbröd! med valnötter och choklad! ett av recepten med mycket bananer och lite socker

uppskuren melon och vindruvor och morötter + gurka

Babybel ost

Sedan, doppa platta bröd i hummus o babaganouch är jättegott såklart.

Vill man göra minipajer kan man göra dem i muffinsplåtar. Skulle göra quiche men det går ju inte veganskt så svårt att komma på något som håller ihop pajen. Får kanske vara rabarberpaj eller äpple istället.
 
Vad fyller man pajerna med? :)
Pannkaksmuffins lät kul, ska googla!
Jag älskar potatispaj så jag röstar på det! :d
God ost av valfri sort, grönsaker, svamp. Kanske getost med pinjenötter? :d
Tacofärs (går ju enkelt att göra vegan, välj en sojafärs) och majs är rätt barnvänlig (om barnen godkänner pajformatet dvs)
 
Minipiroger är gott och enkelt!
Jag har gjort med köttfärs, spenat och feta, soltorkad tomat, basilika och färskost, pizzafyllning (tomatsås, ost och skinka) men möjligheterna är oändliga
 
Pannkakor med färska bär/sylt
Matmuffins
Pizzabullar
Gott bröd med pålägg: Salami och Brie, Parma med mozzarella, pesto och aioli/majonnäs, Hummus och grönsaker, ost och skinka med dijonsenap,
Matig sallad
Körsbärstomater och andra grönsaker
Jordgubbar
Vattenmelon
Ananas
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp