Bra produkt men sämre säljare - hur gör man?

pollex

Trådstartare
Jag stötte nyligen på en jobbsituation där jag ansvarade för att undersöka möjliga leverantörer av en tjänst och föreslå vilken leverantör som skulle vara bäst för min organisation. Det jag upptäckte i undersökningsfasen var att det tjänst som jag bedömde var mest intressant hade en säljare som inte läste våra behov på ett bra sätt, utan var så förtjust i produkten att hen ville ”få med allt” trots att jag var tydlig med vilka bitar som var viktiga för oss.

Situationen är hanterad nu, men jag funderar lite - hur gör ni i ett sådant fall? Kan man byta säljare om man inte trivs med den man stöter på? Eller finns det några magiska kommunicera-med-säljare-knep? :)
 
Jag har inget bra svar, då jag nog aldrig varit i den sitsen. Men spontant tänker jag att det antingen är ett företag som peppar sina säljare att sälja in rubbet, att helt enkelt lägga massor av möda på att övertyga kunden om att hen behöver mycket mer än vad hen säger sig behöva. (Ordet "merförsäljning" har nog alla säljare fått inbankat i skallen, mer än en gång... 🙄) Eller är det en dålig säljare som inte är ett dugg lyhörd för kundens behov och önskemål.
Jag tror att jag hade försökt få kontakt med en annan säljare, förutsatt att företagsledningen är av den lyhörda sorten. Rätt säljare ger bättre affärer för båda parter.

Rent privat så har vi just nu den femhundratrettioelfte säljaren hos Hemglass som kör till oss (på de 20 år vi bott här). Och om det inte vore för att det är så smidigt för oss på landet med den obrutna fryskedjan ända hem, så hade jag bett dem ta bort stoppet hos oss enbart pga att han är så bedrövligt osmidig.
 
Jag stötte nyligen på en jobbsituation där jag ansvarade för att undersöka möjliga leverantörer av en tjänst och föreslå vilken leverantör som skulle vara bäst för min organisation. Det jag upptäckte i undersökningsfasen var att det tjänst som jag bedömde var mest intressant hade en säljare som inte läste våra behov på ett bra sätt, utan var så förtjust i produkten att hen ville ”få med allt” trots att jag var tydlig med vilka bitar som var viktiga för oss.

Situationen är hanterad nu, men jag funderar lite - hur gör ni i ett sådant fall? Kan man byta säljare om man inte trivs med den man stöter på? Eller finns det några magiska kommunicera-med-säljare-knep? :)

Jag hade nog:
1. Gett säljaren en chans genom att förklara läget, att du behöver mer lyhördhet för att det ska fungera för er.
2. Om det inte funkat, kontaktat företaget och bett om en annan kontaktperson (underförstått annan säljare). Frågar de varför går det ju att förklara att du inte upplever att nuvarande person förstår era behov fullt ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp