Bukefalos 28 år!

bra ras att ha i stall

Mirre

Trådstartare
Vilken ras skulle ni rekomendera om man vill ha en hund att ha med i stallet (kunna ha med i stort sett överallt förresten) och kanske kunna tävla lite lättare med. Typ i aggility, lydnad och lite sånt. (kommer självklart gå kurser med hunden :)) Är Berner Senner bra? Eller Boxer?
Vad skulle ni skaffa för ras? :)
 
Vi har en rottis på gården där jag jobbar...utmärkt vovvsin enligt mig.
Sen har vi ju givetvis antingen Jack Russel eller Parson Russel, har själv en Parson..underbara hundar, lättlärda roliga hundar med lite GO i :D
 
Det går egentligen bra med vilken ras som helst som är någotsånär aktiv, förig och smidig (med tanke på agilityn). Det du inte ska ha är rena soffpotatisar och väldigt aktiva raser. Vallare som bordercollie och kelpie går bort eftersom de ofta kräver bra mycket mer än det du beskriver. Det gör också en del bruksraser såsom belgiska vallhundar, Rottweiler, Schäfer, Cattledog och liknande. Herdehundar är ofta stora, tunga och självständiga så de passar inte så bra till lydnad eller agility. Boxer räknas förvisso också till brukshundarna, men har blivit mer och mer sällskapsinriktade. Det skulle kunna vara ett möjligt val.

Om jag ville ha en hund till sällskap och allmänt bara-hänga-med-och-träna-på-skoj så skulle jag nog valt en amstaff eller kanske storpudel. Jag tycker också att de små cavaliererna verkar hemskt trevliga.
 
pitbull eller staffordshire terrier , lagom stor , smidig/uthållig intelligent vovve sm säkert gärna följer med på ridturer dessutom! :banana:
 
jag tänkte direkt på jack russel eller d/s gårdshund.... dom är tydligen ena riktiga raketer på agilitybanan och trots sin litenhet med på det mesta :)
 
Storpudel!
Har man hunden nerklippt går det utmärkt, perfekt stallhund, men jag skulle ju inte rekommendera en fullpälsad pudel i stallet.
 
:rofl: :bow:
Ja och min brukar hjälpa till att mocka boxarna, står under skottkärran och får då allt skit som ramlar av över sig, inte verkar hon bekymrad för det inte!
 
de flesta vovvisarna passar nog med träning :) Men vill du ha ett krutpaket som är bra stallhund och agilityjycke, skulle jag rekommendera Jack Russel. Det kryllar av dem i mit stall :) Men som sagt, de flesta passar nog utmärkt :) Har själv en Golden/schäfer korsn. som älskar hästarna och är duktig i agility.
 
Vad är en "bra stallhund"?

Många hästfolk anser att JR är en bra stallhund..vilket den säkert kan vara om folk/barn nonchalerar den, tex inte kastar pinnar, stenar och tjatar och ropar hundens namn utan bara låter den få finna ro....vara ifred.

Så gott som alla JR jag träffat som fått äran att vara stallhund - är stressade och ofta helt tiltade i huvudet...total avsaknad av grund/vardagslydnad också.

Tror de flesta hundar kan vara "stallhundar" så länge som de behandlas som hundar och inte som allmän ägo och leksaker.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 135
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp