Bra ras om man har ont o nacken?

Clemman

Trådstartare
Någon som kan säga om islandshästar generellt sett är skonsammare för en person som har ont och är stel i nacken?
 
Någon som kan säga om islandshästar generellt sett är skonsammare för en person som har ont och är stel i nacken?
Generellt skulle jag inte tro det, det är ju tölten i så fall som är behagligare. Övriga gångarter är det nog ingen skillnad så sett, där beror det mer på häst. Men en med helt rena (fri från takt-/balansproblem som annars är vanligare i en ras med fler gångarter) gångarter och markbundna rörelser bör vara behagligare i så fall.

Mjuka gångarter bör ju rimligtvis gå att hitta hos rätt många andra raser också, så det är väl som sagt bara tölten som särskiljer sig som en bekvämare gångart, övriga har väldigt mycket med individen att göra.
 
Någon som kan säga om islandshästar generellt sett är skonsammare för en person som har ont och är stel i nacken?
Generellt så är islandshästar skonsammare än många andra hästraser. Dels är de små så de har relativt sätt mindre rörelser och dels så har de tölten som är skonsammare för många.

På individnivå så varierar det mycket både vad det gäller hästarna och människorna så man behöver hitta rätt matchning. Också behöver man vara beredd på att lära sig att rida tölt.
 
Har problem med värk, och jag tycker islandshästar är mer skonsamma mot kroppen, en del mer än andra. För att inte tala om vad de gör för själen!:love:
 
hästraser med mjuka gångarter, hästar med långa kotor och en del genomtramp är ofta mjukare att sitta på eftersom genomtrampet agerar som stötdämpare, samt hästar som är markbundna och korta i steget är inte så himla stötiga heller.

Töltsäkra isisar, iberiska raser, även araber beroende på individ.

Sen viktigt att poängtera att RÄTT sadel verkligen kan göra skillnad om man har ryggbesvär - ofta åt det flatare hållet, luftstoppade känns som att sitta på en ballong, och en padd mellan sadel och hästrygg kan också göra skillnad.
 
hästraser med mjuka gångarter, hästar med långa kotor och en del genomtramp är ofta mjukare att sitta på eftersom genomtrampet agerar som stötdämpare, samt hästar som är markbundna och korta i steget är inte så himla stötiga heller.

Töltsäkra isisar, iberiska raser, även araber beroende på individ.

Sen viktigt att poängtera att RÄTT sadel verkligen kan göra skillnad om man har ryggbesvär - ofta åt det flatare hållet, luftstoppade känns som att sitta på en ballong, och en padd mellan sadel och hästrygg kan också göra skillnad.

Indeed!

Skulle också vilja flika in att ganska många irländska samt öststatshästar, modell grövre (tunga halvblod, kallblod), ofta är ganska mjuka att sitta på. Antagligen för att de sällan har så stor "ryggverkan" i stegen.
 
hästraser med mjuka gångarter, hästar med långa kotor och en del genomtramp är ofta mjukare att sitta på eftersom genomtrampet agerar som stötdämpare, samt hästar som är markbundna och korta i steget är inte så himla stötiga heller.
Vad menar du med långa kotor? Är det ryggradskotor? Ser man sådant genom att hästen har en lång rygg?
Vad är genomtramp? Är det hur långt nästa steg kliver över det gamla i skritt t.ex.?
Hur är hästar som är markbundna? Är det att de lyfter mindre på benen? (lite som när man försöker gå så snabbt man kan som en människa med små, korta steg)

Hoppas det är ok att jag frågar. :)
 
Jag blir stelare med sadel, har mycket problem med ländrygg och nacke. Jag får svårare att slappna av och stigbylarna gör mig bara stelare och mer spänd.
Kan vara så att jag bara suttit på dåliga sadlar genom mitt liv ;)
Får jag en lite uppaddad barbacka''sadel'' utan byglar sitter jag bättre.
 
Vad menar du med långa kotor? Är det ryggradskotor? Ser man sådant genom att hästen har en lång rygg?
Vad är genomtramp? Är det hur långt nästa steg kliver över det gamla i skritt t.ex.?
Hur är hästar som är markbundna? Är det att de lyfter mindre på benen? (lite som när man försöker gå så snabbt man kan som en människa med små, korta steg)

Hoppas det är ok att jag frågar. :)
Nej, jag menar långa kotleder dvs mellan kota och hov. Samt hästar som sviktar väldigt mycket i sina kotor i benen vid rörelse och belastning - agerar som en slags fjäder/stötdämpare.
Men absolut en häst som bär rätt över ryggen ger en hängmattekänsla som också är väldigt behaglig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 599
Senast: Milosari
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp