Bra regnridbyxor

Amk

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett par bra regnbyxor som funkar att rida i. Fodrade eller inte spelar inte så stor roll. Som friluftsmänniska har jag insett att de bästa stallplaggen aldrig är från märken som gör kläder för ryttare utan jag har köpt grejer för vandring, jakt eller klättring. Min regnjacka från Klättermusen släpper inte igenom tillstymmelse till fukt trots fullt hällregn, men det känns dels dyrt att köpa motsvarande bralla för 4000, och jag tror inte de funkar så bra att rida i. Skoning och stropp för att ha under skon är nog ett måste om de inte ska åka upp.

Har ni något tips på bekväma, vattentäta byxor?
 
Mountain Horse Cover Long Tech Pants. Hade dom på en lång uteritt i spöregn, höll mig heltorr.
Inga stroppar under skon men dom kan man ju köpa separat.

(Dom matchar med MH Silence Tech jacka som är lika vattentät.)
 
Jag är på jakt efter ett par bra regnbyxor som funkar att rida i. Fodrade eller inte spelar inte så stor roll. Som friluftsmänniska har jag insett att de bästa stallplaggen aldrig är från märken som gör kläder för ryttare utan jag har köpt grejer för vandring, jakt eller klättring. Min regnjacka från Klättermusen släpper inte igenom tillstymmelse till fukt trots fullt hällregn, men det känns dels dyrt att köpa motsvarande bralla för 4000, och jag tror inte de funkar så bra att rida i. Skoning och stropp för att ha under skon är nog ett måste om de inte ska åka upp.

Har ni något tips på bekväma, vattentäta byxor?
Svaret på din önskan är Stierna. Med bakgrund inom friluftsindustrin tillverkar de ridkläder som är tekniska och bekväma :love:
Både deras regnbyxor och fodrade överdragsbyxor är helt outstanding. Känns som att rida i vanliga ridbyxor. De har 20% på allt svart under helgen.
 
Det har jag aldrig ens tänkt på. Vilka är fördelarna med kjol, jämfört med byxor?
Är nog smaksak. Jag tycker kjol är smidigt, bara att dra på över de vanliga ridbyxorna.
Har en regnkjol men den har det inte blivit av att jag ridit i, rider dock mkt i thermokjol och tycker det är mkt skönare än tjocka byxor.
 
Jag har beställt ett par byxor från Fouganza som ska vara vattentäta och med fleece på insidan.
De har fått bra recensioner så jag har en förhoppning om att slippa frysa mer i vinter :) En nackdel är dock att det är lycra i benslutet, så man lär få behöva ridstövlar för att de ska bli helt täta.
 
Jag är på jakt efter ett par bra regnbyxor som funkar att rida i. Fodrade eller inte spelar inte så stor roll. Som friluftsmänniska har jag insett att de bästa stallplaggen aldrig är från märken som gör kläder för ryttare utan jag har köpt grejer för vandring, jakt eller klättring. Min regnjacka från Klättermusen släpper inte igenom tillstymmelse till fukt trots fullt hällregn, men det känns dels dyrt att köpa motsvarande bralla för 4000, och jag tror inte de funkar så bra att rida i. Skoning och stropp för att ha under skon är nog ett måste om de inte ska åka upp.

Har ni något tips på bekväma, vattentäta byxor?

Jag hatar regnbyxor oavsett material så jag föredrar en lång regnrock som täcker sadeln och mina ben. Mkt luftigare och trevligare att rida så. Det enda man får se till är att inte sitta av i onödan så att det regnar på sadeln innan man sitter upp igen :D
 
Jag hatar regnbyxor oavsett material så jag föredrar en lång regnrock som täcker sadeln och mina ben. Mkt luftigare och trevligare att rida så. Det enda man får se till är att inte sitta av i onödan så att det regnar på sadeln innan man sitter upp igen :D
Bara för den empiriska sakens skull, har du provat Stiernas?
 
Jag gillar min regn-rid-kappa från Hööks. Den är suverän att rida i, men lite bylsig att gå omkring med i stallet, så den åker på precis innan jag sitter upp. Vi kan sitta upp "inomhus" så det är himla smidigt att slippa klafsa runt i lera innan man tagit sig upp, och sadeln får inte en droppe regn på sig. Dem är superbra att ha för jobb runt stallet med när det spöregnar, för den är så lång och täcker långt ner på vaderna, rekommenderas varmt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp